WSJ: מחלוקת קשה בצמרת חיזבאללה באשר לאופי הלחימה העתידית נגד ישראל

מיליציית חיזבאללה הלבנונית עדה למחלוקות פנימיות קשות באשר לדרכים להגיב לסדרת התקיפות הישראליות של הימים האחרונים, על פי מקורות הבקיאים בדיונים הפנימיים של הארגון, שלפי העיתון האמריקאי ” וול סטריט ג’ורנל ” נמצא ב” צומת דרכים היסטורית”.

העיתון האמריקני ציין כי חיזבאללה, לאחר ששיגר טיל לעבר תל אביב ביום רביעי, בתגובה הנועזת ביותר לתקיפות הישראליות, עומדת כעת בפני “החלטה גורלית”, בין אם להסלים את המצב על ידי תקיפות עמוקות יותר בתוך ישראל באמצעות הארסנל המתקדם שלו, שעלול להצית מלחמה, או הימנעות מהסלמה, עם הסיכונים הכרוכים בכך המערערים את המוניטין שלה כאחת הקבוצות החמושות הבולטות באזור.

 

“הרגעים המכריעים ביותר”

רם מומטז, מנתח אבטחה בקרן קרנגי לשלום בינלאומי ומומחה לענייני חיזבאללה, סבר כי “זהו הרגע המכריע ביותר עבור חיזבאללה מאז הקמתו לפני ארבעה עשורים”, והוסיף כי “לאירגון אין אפשרויות טובות”.

“מלחמה כוללת”, כמו זו שלחם חיזבאללה עם ישראל ב-2006, תהיה ככל הנראה הרסנית עבור לבנון, תחריף את המשבר הכלכלי שלה ותחליש את תמיכת הלבנונים בחיזבאללה.

עם זאת, אם הקבוצה שסווגה כטרוריסטית בארה”ב ובמדינות אחרות לא תגיב למהלומות האחרונות, “זה עלול לערער את ההרתעה שבנתה במשך עשרות שנים נגד ישראל, עם סיוע צבאי וכלכלי משמעותי מאיראן”, על פי העִתוֹן.

בגבול לבנון-ישראל היו עדים לחילופי אש כמעט מדי יום מאז פרוץ המלחמה ברצועת עזה באוקטובר, בעקבות תקיפה חסרת תקדים שביצע חמאס על ישראל.

מאז יום שני, פשיטות ישראליות אינטנסיביות מכוונות למעוזי חיזבאללה בדרום ובמזרח לבנון, כמו גם בפרבר הדרומי של ביירות, והביאו למאות הרוגים, לפי משרד הבריאות הלבנוני.

ישראל אומרת כי התקיפות האחרונות נועדו לעצור את התקיפות של חיזבאללה שנמשכות כבר קרוב לשנה, ולאפשר לישראלים לחזור לבתיהם בצפון המדינה, לאחר שחיזבאללה התחייב להמשיך לתקוף את ישראל עד שתסתיים המלחמה בעזה. 

 

“מחלוקות פנימיות”

לטענת אנשים שמכירים את הדיונים, נוצרה “חוסר הסכמה” בין בכירי חיזבאללה לגבי אופן התגובה לתקיפות הישראליות, שכן חלקם סבורים כי הקבוצה “זהירה מדי לגבי הסלמת הסכסוך”, בטענה “הצורך לנצל את הכעס בקרב חבריה ובקרב הציבור הרחב, כדי להגיב”.

מנגד, הנהגת המפלגה מאמינה שעליה להימנע ממה שהיא מחשיבה כ”מלכודת” שהוגדרה על ידי ישראל, על ידי “לגרום לחיזבאללה להיראות כיוזם מלחמה אזורית שתגרור את איראן וארה”ב לתוכה”, על פי מקורות שאת זהותן לא חשף העיתון.

הנהגת חיזבאללה בוחנת כיצד “להחזיר את ההרתעה, מבלי להיכנס למלחמה כוללת עם ישראל”, לפי אותם מקורות. 

מנגד, גורמי ביטחון ישראלים בהווה ובעבר הביעו את הפתעתם מכך שחיזבאללה “לא הגיב בעוצמה רבה יותר” לאחר התקיפות של ישראל בימים האחרונים, במיוחד מאז הודיע ​​הצבא לרשויות החירום והעירוניות, לפני שבועות, על היערכות לתקיפות אפשריות מצד חיזבאללה שיכללו שיגור  כ-4,000 טילים מדי יום, והיערכות לאבדות יומיות פוטנציאליות הנאמדת באלפים.

אחד הגורמים הרשמיים אמר כי ההתקפות על משטחי השיגור של חיזבאללה “כנראה עזרו לדכא את התגובה”, והוסיף כי ההנהגה הצבאית הישראלית “עדיין לא מסתמכת הרבה על יכולתה לסכל את כל ניסיונות השיגור העתידיים”.

עם זאת, העיתון דיווח כי לא ברור באיזו מידה נגרם נזק לנשק של חיזבאללה לאחר התקיפות הישראליות האחרונות.

“אני חושב שישראל פגעה ביכולת הצבאית של חיזבאללה, לפחות באופן זמני, והקשתה להגיב באופן קוהרנטי”, אמר דניאל ביימן, עמית בכיר במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון ומחבר שותף של מחקר שנערך לאחרונה על הארסנל של חיזבאללה.

 

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונות: