בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 26-9-2024

שבוע נוסף של העתקת מרכז הכובד בלחימה מהדרום לצפון, כאשר לאחר מתקפת הביפרים ומכשירי הקשר, הצליח צה”ל להפתיע פעם נוספת את אנשי החזבאללה, ובהפצצה ממוקדת לחסל את ראשי “כח רדואן”, בעת שאלו נפגשו כדי לתכנן פעולה בתוך שטח ישראל. ראשי החזבאללה הכריזו שהנקמה תגיע, ואכן נערכו לשיגור מאסיבי של רקטות וכטב”מים, רק כדי לגלות שחיל האויר הישראלי, הצליח למנוע מראש חלק גדול מהשיגורים בהפצצות ממוקדות, בעוד מרבית הרקטות שכן שוגרו לעבר צפון ישראל יורטו באוuיר, או פגעו בשטחים פתוחים.

הנה כתבה של רשת “אלערביה”, הפרו סעודית המתארת את מצוקת חזבאללה וכישלונותיו:

 

במקביל קרא צה”ל לתושבי רבים מהכפרים בדרום לבנון להתפנות ואיים על בעלי בתים ששימשו מסתור לרקטות ואמצעי לחימה של חזבאללה, כי פעילותם מוכרת ועליהם להתפנות מהבתים לבל ייפגעו. כתוצאה מפעילות זו חוסלו מאות אנשי חזבאללה ונפגעו אלפי מבנים. מאות אלפים מתושבי דרום לבנון התפנו צפונה, וניכר שחזבאללה נמצא כמעט ללא מענה, פרט להמשך ירי אקראי של רקטות, בכיוון כללי של בסיסי צהל, רחוק מהיעד של ירי מדוייק ומאסיבי לבסיסי צה”ל ולמתקני תשתית.

החולשה של חזבאללה הביאה את אנשי המיליציות השיעיות בעראק לנסות להצטרף ללחימה תוך שיגור רקטות וכטב”מים למזרח ודרום המדינה, כולל פגיעה בנמל אילת. העובדה שחזבאללה נזקק לסיוע כזה, הינה העדות הטובה ביותר למצבו הקשה של הארגון. ועדיין ניכרת האכזבה של אנשי חזבאללה מכך שהאיראנים נמנעים מהצטרפות למערכה. אנשי חזבאללה, כמו אנשי המיליציות בעראק הינם שיעים, ולכן בסדר החשיבות מעמדם גבוה בהרבה מזה של אנשי החמאס שהוקרבו ראשונים ע”י המשטר האיראני ב-07 אוקטובר, אך הם שיעים ערבים, ולכן האיראנים אינם מזדרזים להקריב את בני עמם עבור הסיוע לארגונים אלה.

הנה כתבה על מיליצית “אלחשד אלשעבי” (הגיוס העממי), השיעית בעראק שאנשיה שיגרו השבוע מספר רב של טילי שיוט וכטב”מים לעבר ישראל:

 

המכה שחטף חזבאללה, הביאה לחידוש מיידי של מאמצי התיווך בהובלת ארה”ב וצרפת, להשגת הפסקת אש, מתוך תובנה אמריקאית שחזבאללה בשל יותר מבעבר לעסקה שתכלול את השגת כוחותיו מצפון לליטני, כל עוד לא יוצג הדבר ככניעה. המגעים הללו מושפעים במידה רבה מהנסיון של הנשיא האיראני החדש לשקם את היחסים עם המערב, ולחתור להסכם גרעין חדש, בין היתר נוכח החשש משינוי אפשרי בבית הלבן. על פי המסתמן, ונוכח הפסקת ירי הרקטות של חזבאללה, וצמצום פעילות חיל האויר, נראה שאכן ישנן הבנות על הפסקת אש. יש לקוות, שלא מדובר בתרגיל, כאשר לאחר שאנשי חזבאללה ישקמו את יכולות השיגור והשליטה שלהם שנפגעו קשות תחודש האש. יצויין, כי למרות נצירת האש מצד חזבאללה, בדפי הטלגרם של הארגון מדגישים שהמילה האחרונה טרם נאמרה, ובידי הארגון יש יכולות להפתיע, ואכן, דווח על חידוש ירי הרקטות בשעה האחרונה, אם כי לא בהיקף משמעותי.

 

העתקת מרכז הכובד של הלחימה לצפון, הביאה לצמצום ניכר של הפעילות הצבאית הן ברצועה והן ביהודה ושומרון. ברצועה, כמעט כל הפעילות נגד מחבלים מתבצעת מן האויר, או בקרבת צירי נצרים ופילדלפי. אכן נרשמו מספר פגיעות במחבלים בעת שאלה נחשפו. חשוב לציין, שצמצום התמרון הקרקעי מביא לצמצום מבורך במספר הנפגעים בקרב חיילי צה”ל בתקופה האחרונה
עם זאת, עדיין ניכר שהבטחון העצמי של אנשי החמאס מתחדש, הם מעיזים לצאת לשטח, ואף לבצע ירי מצומצם של רקטות לכיוון העוטף. בעיקר מנסים אנשי החמאס לפגוע בכל מי שיוצא נגם בפומבי או ברשתות החברתיות, כמו גם להמשיך ולשלוט על שיירות הסיוע. במקביל, מצטלמים פעילים מטעם החמאס כשהם מחלקים סיוע לאוכלוסיה, ומבקשים תרומות לפעילות זו, כשחלק לא מבוטל מהכסף מגיע לידי אנשי הארגון.

הנה דוגמא לאחד הסרטונים הללו:

 

הרגיעה היחסית ברצועה, מעלה מחדש יוזמות תיווך בחסות אמריקאית במקביל למאמצים להפסקת אש בדרום לבנון. מטרת יוזמות אלו הינה שחרור החטופים בתמורה להפסקת הלחימה ברצועה, הוצאת צה”ל מהאזור, לטובת כוחות בחסות הרש”פ, ובגיבוי בינערבי. עד כה, עסקאות אלה אינן מתחילות להגיע לשלבים רציניים, משום שלהנהגת החמאס אין כל אינטרס לותר על השליטה ברצועה. זאת, לצד הדיווחים על קושי לתקשר עם יחיא סנואר, שהביאו להערכה (ללא כל אימות) שהוא נפגע מהפצצה של צה”ל.

הנה כתבה של רשת “אלערביה”, על אחת מיוזמות התיווך:

 

ביהודה ושומרון, חוסלו 7 מחבלים אנשי פת”ח וג’האד אסלאמי בפעולה משולבת קרקע ואויר בקבאטיה. דובר צה”ל שדיווח על הפעולה נמנע (ככל הנראה במכוון) מאיזכור שותפות אנשי הפת”ח בטרור, והתייחס רק לאנשי הגא”פ, בעוד אנשי הפת”ח נקראו רק בכינוי “תשתיות טרור”. הפעולה עלתה לכותרות בעקבות סרטון שתיעד וידוי הריגה והשלכת הגופות מגג המבנה, כאן:

 

לעומת המבצע בקבאטיה, מבצע מסוערב של צה”ל בשכם נחשף בשלב מוקדם, ללא פגיעה במבוקשים, ורק בעזרת כוחות תגבור משמעותיים חולצו חיילינו מלב השטח. במבצע מסוערב בכפר ענזה שליד ג’נין, המבוקש נעצר, אך התפתחו חילופי אש קשים, כתוצאה מהם נהרגה ילדה מקומית בנסיבות לא ברורות.

הנה תמונות משכם:

 

ברקע, הכריז אחמד מצטפא, ראש ממשלת הרש”פ, כי הסכמי אוסלו אינם קיימים עוד, וכל הפעילות של תיאום בטחוני מול ישראל הופסקה. בתגובה לגלגו גולשים ברשתות החברתיות על הדברים, בציינם שכל נסיעה של מצטפא מחוץ לראמאללה מקבלת תיאום מלא מול הצד הישראלי. בהצהרה אחרת, חשף מוצטפא, כי בקרוב יתקיים בקהיר מפגש בין נציגות פת”ח וחמאס, במטרה לקדם מהלך להעברת השליטה ברצועת עזה לידי הרש”פ.
בד בבד, ביקר יו”ר הרש”פ, אבו מאזן בצרפת, ובמפגש עם הנשיא הצרפתי קרא לצרפת ולכל מדינות האיחוד האירופי להכיר ב”מדינת פלסטין”, הדמיונית.


עד כאן להשבוע. שבת שלום, שנה טובה, וכתיבה וחתימה טובה.
עקב ראש השנה, לא תצא סקירה בשבוע הבא.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו”ש   

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונת השער: ערוץ הטלגרם – היוצרים Ai