בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 19-9-2024

השבוע האחרון עמד בסימן הסטת מרכז הכובד של העימות מהחזית העזתית אל הצפונית כאשר במוקד ללא ספק הפעולה המדהימה (של שירותי הבטחון של לוקסמבורג וליכטנשטין כמובן), שהביאה לפיצוץ אלפי מכשירי ביפר ואלחוט, אותם החזיקו אנשי חזבאללה. מבצע מעורר השראה, המוכיח שביכולות מבצעיות ומודיעיניות, ובתחכום טכנולוגי אין לישראל מתחרים.

הנה תמונות מפיצוץ מכשיר אלחוט בהלוויית בנו של חבר הפרלמנט הלבנוני, איש החזבאללה:

 

הישג זה מצטרף למה שדווח בשבוע שעבר (על פי מקורות זרים כמובן) בדבר פעולה מוסקת לתקיפה מהקרקע של מתקנים איראניים תת קרקעיים ליצור טילים מדוייקים במציאף בסוריה, פעולה שמהווה איתות ברור, לפיו גם מתקנים תת קרקעיים אינם מוגנים.

הנה תמונות מפינוי השגריר האיראני בלבנון, לאחר שגם הוא נפצע ממכשיר הביפר:
https://www.facebook.com/reel/1015421756930978

 

ברקע דווח גם על הסטת חטיבת הקומנדו מהרצועה לגבול הצפון, מה שמרמז גם על אפשרות לתמרון יבשתי.
ואחרי ההישגים הדרמטיים הללו, נותרת השאלה המרכזית: האם ישראל תדע לקחת הישגים טקטיים כה מרשימים גם לרמה האסטרטגית, ולא תותיר מבצעים אלו בלא מכה מסיימת. נכון לעכשיו, נראה שמדינת ישראל הולכת על הסף, אך נמנעת מפגיעה במרכז הכובד הן של חזבאללה והן של האיראנים, כאילו היא מעוניינת שהמתקפה הגדולה שתיתן את האות למלחמה כוללת תבוא מצידם דוקא.
ואכן, כבר הבוקר (19 ספטמבר) פתחו אנשי חזבאללה במתקפת נ”ט כבדה על רכס רמים, שגררה למרבה הצער נפגעים לכוחותינו. הערב, צפוי נאום תגובה של מזכ”ל חזבאללה, וקודם לכן, לא נמנעו דוברי ארגון הטרור מהשמעת איומים על נקמה שתגיע, כך שבשלב הנוכחי, למרות המהלומות ניכר שחזבאללה עדיין אינו מורתע.
ברקע, דווח על שני חשיפות מרשימות: האחת של ערבים ישראליים ומזרח ירושלמים, שבהכוונת חזבאללה, תכננו להציב מטען כלימגור תקני בפארק הירקון, שאמור היה להיות מופעל מלבנון, בעת שלמקום יגיע שר הבטחון והרמטכ”ל לשעבר משה יעלון. זאת, לצד נסיון איראני להפעיל יהודי להתנקשות בראש הממשלה הנוכחי, או שר הבטחון. חשיפות אלו, למרות כשלונם, מלמדות שאויבינו לא נואשו מהנסיון לבצע פעולת נקם נגד בכירים ישראליים.
מי שגם מדברים על נקמה, הינם החותים בתימן שהשבוע הצליחו לשגר טיל ארוך טווח, שחדר את רוב מערך ההגנה הישראלי ופגע בשטח פתוח לא הרחק מנתב”ג, אם כי התימנים טענו שהוא יועד לפגוע ביפו דוקא.
לצד זאת דווח, כי חיל משלוח של החותים מתימן הגיע לסוריה, תוך איום ברור להסתנן לשטח ישראל מירדן ודרך רמת הגולן.

הנה סרטון על הגעת החותים לסוריה:

 

ובחזרה לרצועה, השבוע יצא דובר צה”ל בעוד הכרזה חסרת אחריות, לפיה צה”ל ניטרל את חטיבת רפיח של החמאס ואת כל המנהרות באזור הגבול. כאילו כדי להראות שהדובר אינו מציג אמת, נהרגו יממה לאחר מכן, 4 מחיילי צה”ל בפיצוץ מבנה ברפיח, ובהם גם פראמדיקית שהיתה עם הכח. בכל מקרה ניכר שמטרת הדובר הינה להצדיק את המהלך של הורדת הלחץ והפעילות הצבאית נגד החמאס, שכלל את העברת חטיבת הקומנדו לצפון, לצד הקלות נוספות בהכנסת סחורה לרצועה. במסגרת זו דווח הבוקר (19 ספטמבר) על הכנסת עשרות משאיות עמוסות סחורה לצפון הרצועה.
נציין, שאם קודם לכן, עלו קולות להגברת הלחץ על החמאס, באמצעות פינוי צפון הרצועה מתושבים, מהלך כזה משמעותו היא שצה”ל ממשיך לדחוף לעסקה, ולא למהלך צבאי.
בהקשר זה, מדווח על מסע דילוגים נוסף של מזכיר המדינה האמריקאי בלינקן, שמתמקד בקהיר, ומטרתו לחדש את המהלכים לעסקת חטופים. לדברי בלינקן רוב סעיפי העסקה סגורים, פרט לסוגיית ציר פילדלפי.

 

במקביל, מדווח על נסיונות להניע מהלך של עסקה כוללת לשחרור כל החטופים בתמורה לשחרור כל המחבלים בבתי הכלא בישראל, יציאת אנשי החמאס בראשות יחיא סנואר לחו”ל, ומהלך לשיקום הרצועה בחסות כח בינערבי, בשת”פ עם הרש”פ.
להערכתנו מדובר בעוד יוזמת סרק. יחיא סנואר כבר העביר מסר שארגונו ערוך ללחימה ממושכת, כשישראל באיוולתה מספקת לו את כל האמצעים, בזכות שליטת הארגון בחלוקת הסיוע המכניס לארגון מאות מליונים, אם לא מליארדים של דולרים. סיוע המוכנס ללא תשלום לרצועה, ונמכר לתושבים במחירים מופקעים שהם כנראה הגבוהים בעולם.
לא רק החמאס עושה הון מהמצוקה של תושבי הרצועה, מאות ארגונים ואישים מתפעלים אלפי אתרים לגיוס תרומות למען רצועת עזה ותושביה בעולם הערבי, האסלאמי ובמערב. המתרימים זוכים לפופולריות עצומה ברשתות החברתיות, ומועברים לידיהם סכומי עתק. בין אלה בולטים דמויות דוגמת הימא ברבח’, מח’אן יונס, המשדר מאות סרטונים של עצמו מחלק כסף ואוכל לתושבים ברצועה, צאלח ג’עפראוי, המוכר כ”ליצן” המביים את עצמו במצבים ביזאריים, כמו פצוע בבית חולים, מת המוכנס לשק גופות ועוד, ובדרך זו מגייס מליונים.

הנה סרטון על הימא ברבח’:

וביהודה ושומרון נמשכים הטרור והפעולות לסיכולו. במסגרת זו דווח על נסיון פיגוע דקירה בשער שכם, ללא נפגעים פרט למחבל שחוסל. מחבל נוסף נהרג במהלך הפרות סדר במחנה הפליטים שועפאט.
במקביל, נרשמו אינספור תקריות של ירי ןהפעלת מטענים לעבר כוחותינו, בעיקר בצפון השומרון.

הנה סרטון המתעד הפעלת מטען על כוחותינו שאיבטחו כניסת מתפללים לקבר יוסף:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/483462261337685?idorvanity=357103281849

 

אם חשבתם, שצה”ל שינה את ההתנהלות בעקבות תקריות אלו, צדקתם, ואכן השבוע הונהגו שורה של הקלות ביציאות הרכבים מטול כרם וקלקיליה. אולי הונהגו הקלות אלה כגמול על התנהגות טובה מצד המשטרה הפלסטינית. השבוע ניטרלו אנשיה מטעני נפץ בכפר דאן שבגזרת ג’נין.

הנה תמונות:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1577772523167435?idorvanity=357103281849

 

במקביל, התמודדה השבוע המשטרה הפלסטינית עם שורה של ארועים פליליים. בין היתר עצרו אנשיה ביריחו 3 חוטפים של אדם על רקע פלילי ונסיון סחיטה. בתקרית אחרת ביריחו נרצח אדם בדקירות סכין על רקע פלילי. ואילו בעיירה קבאטיה נרצחה צעירה בדקירות סכין על רקע מה שמכונה: כבוד המשפחה.

עד כאן להשבוע – שבת שלום ובשורות טובות.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו”ש   

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונת השער: ערוץ הטלגרם – היוצרים Ai