מהפך בדעת קהל פלסטיני? כעס על הפיגוע ב-7 באוקטובר ותמיכה בשלטון הרשות!

סקר של דעת הקהל הפלסטינית באיו”ש וברצועת עזה, שנערך בין 3-7 בספטמבר 2024, שנערך על ידי המרכז הפלסטיני לחקר מדיניות וסקרים, חשף ירידה משמעותית בפופולריות של חמאס בקרב הפלסטינים, זעם פלסטיני על הפיגוע ב-7 באוקטובר שביצעה התנועה, שגרם להרס עצום ברצועת עזה, הרג של יותר מ-41 אלף פלסטינים, בנוסף לפציעות ונכויות של עשרות אלפי ילדים ונשים , עקירת מיליונים והפסקת לימודים למאות אלפי תלמידים וסטודנטים בבתי ספר ובאוניברסיטאות בעזה.

לראשונה מאז 7 באוקטובר 2023, התוצאות מראות ירידה משמעותית באחוז התמיכה במתקפה באותו יום באיו”ש וברצועת עזה, וירידה באחוז התמיכה בחמאס.

התוצאות מצביעות גם על ירידה ברצועת עזה לטובת עדיפות להמשך שליטתו של חמאס באזור זה לאחר תום המלחמה ועלייה בהעדפה לשליטה של ​​הרשות הפלסטינית.

 

למרות כל זאת, חמאס נותרה התנועה הפופולרית ביותר בקרב כל הפלגים הפלסטיניים. התוצאות מצביעות גם על עלייה משמעותית בתמיכה בפתרון שתי המדינות, המלווה בירידה בהעדפה לפעולה מזוינת ועלייה בהעדפה למשא ומתן כאמצעי יעיל לסיום הכיבוש.

המרכז הפלסטיני ערך סקר דעת הקהל הפלסטיני בגדה המערבית וברצועת עזה בתקופה שבין 3-7 בספטמבר 2024. התקופה שקדמה לסקר הייתה עדה להמשך המלחמה ברצועת עזה וכישלון כל הניסיונות להגיע להפסקת אש. הדיון נמשך  ללא התקדמות משמעותית וגם העימותים הסלימו בגדה המערבית בין הצבא הישראלי לקבוצות חמושות פלסטיניות, במיוחד בצפון הגדה.

מהסקר עולה כי “גם ההגבלות על תנועת פלסטינים בגדה המערבית נמשכו, והכניסות לרוב הערים והכפרים נסגרו על ידי הצבא הישראלי, במטרה למנוע גישה של תושביהן לכבישים ראשיים”. 

ישראל התנקשה באסמעיל הנייה, ראש תנועת חמאס, בטהרן, ואיראן הודיעה על כוונתה לנקום את הריגתו, אך לא עשתה זאת עד להשלמת הנתונים לסקר זה. חמאס בחר ביחיא סינוואר כנשיא במקום איסמעיל הנייה. הפלגים הפלסטיניים הכריזו על מה שכונה הצהרת בייג’ין לאיחוד השורות הפנימיות, והנשיא מחמוד עבאס הודיע ​​מאנקרה על כוונתו לבקר ברצועת עזה.

 

מהמרכז הפלסטיני נמסר, “כדי להבטיח את שלומם של חוקרי השטח שלנו ברצועת עזה, נערכו ראיונות עם תושבי רצועת עזה באזורים ספציפיים בהם אין לחימה יומיומית, שכללו את אזור חאן יונס, מרכז רצועת עזה וכל מרכזי המקלט שבו, ולא כללו את צפון רצועת עזה הנצורה ושאר אזורי הלחימה במרכז רצועת עזה וברפיח”.

סקר זה מכסה את כל הנושאים שהוזכרו לעיל, בנוסף לנושאים נוספים כמו המצב הפנימי, מאזן הכוחות הפנימי, תהליך השלום והחלופות העומדות לרשות הפלסטינים לאור הקיפאון הנוכחי בתהליך זה”.

המרכז הסביר, “גודל המדגם בסקר זה היה 1,200 אנשים, כולל 790 אנשים שרואיינו פנים אל פנים בגדה המערבית (ב-79 מקומות מגורים) ו-410 אנשים ברצועת עזה (ב-41 מקומות). שיעור הסטיה היה 3.5%”.

כפי שהיה בשלושת הסקרים הקודמים שלנו מאז ה-7 באוקטובר, רוב השאלות בסקר זה, המכסה את הרבעון השלישי של 2024, סובבות סביב אירועי אותו יום והמלחמה שבעזה שבאה בעקבותיה, הסבל האנושי חסר התקדים של תושבי הרצועה , והוויכוח על עתידה של רצועת עזה לאחר המלחמה, שביעות רצון הציבור מתפקוד הצדדים השונים במהלך המלחמה, והחשש של תושבי הגדה המערבית מפני אפשרות התפשטות המלחמה מעזה. לאיו”ש.

 

צוין כי המדגמים בכל ארבעת הסקרים לא כללו את תושבי צפון רצועת עזה שנשארו בבתיהם מתחילת המלחמה בשל חוסר יכולתם של חוקרינו להגיע אליהם והיעדר נתונים מהימנים לגביהם. 

הסקר הנוכחי, כמו בשלושת הסקרים הקודמים, מכסה את השלכות המלחמה על מאזן הכוחות הפנימי, התמיכה בהנהגה הפלסטינית, יחסי פלסטין-ישראל והתהליך המדיני.

משרד הבריאות בעזה הודיע ​​כי יותר מ-41,000 פלסטינים נהרגו ברצועה מאז הפיגוע ב-7 באוקטובר. המלחמה גרמה להרס הכמעט מוחלט של רצועת עזה, ולעקירה של כ-90% מאוכלוסייתה המונה 2.3 מיליון נפש.

קרדיט: אלג’נוביה      קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות