ההיסטוריה חוזרת? ישראל מאשימה: סוריה בונה מתקן גרעיני בדיר א-זור לייצור “פלוטוניום” בעזרת איראן

ישראל האשימה את המשטר הסורי בבניית מתקן גרעיני סודי בדיר א-זור לייצור “פלוטוניום” בתמיכת איראן, וקראה לקהילה הבינלאומית לנקוט בצעדים חזקים יותר נגד תוכנית הגרעין האיראנית.

إسرائيل تكشف تفاصيل عملية استهداف "مفاعل الكبر" في ديرالزور (فيديو) - أورينت نت

קרדיט: אוריינט ניוז

בנאום במהלך ועידת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה, הזהיר ראש הסוכנות הבינלאומית הישראלית לאנרגיה אטומית, משה אדרי, כי המשטר הסורי בנה מתקן גרעיני לא מוכרז בדיר א-זור, המוקדש לייצור “פלוטוניום” בתמיכה מאיראן.

אדרי אמר כי המשטר הסורי “לא עמד בהתחייבויותיו לגבי ערבויות כבר יותר מעשור”, וקרא לקהילה הבינלאומית לנקוט בצעדים חזקים יותר נגד תוכנית הגרעין האיראנית.

הוא הוסיף כי איראן “נותרה המקור העיקרי לאי היציבות האזורית, ומהווה איום על השלום והביטחון ברחבי העולם, ומציאות זו דורשת את מלוא תשומת הלב של הקהילה הבינלאומית, כעת יותר מתמיד”, וציין כי איראן “ניהלה תוכנית גרעינית צבאית שמטרתה ייצור של כלי נשק גרעיניים רבים.

הגורם הישראלי הצהיר כי איראן “ממשיכה לפתח תוכנית זו על ידי השגת טכנולוגיה וידע רלוונטיים, יחד עם חומר בקיע בכמויות מדאיגות”, וציין כי “איראן חמושה בנשק גרעיני המצוידת במערכות שיגור איננה אופציה שישראל או העולם יכול לסבול, או צריך לסבול. “

زمان الوصل" تسرد أرشيف "حق رد النظام"... اسرائيل تساند التكفريين.! | زمان الوصل

קרדיט: זאמאן אלווצול

“פלוטוניום” הוא יסוד כימי רדיואקטיבי, המשמש בעיקר לייצור נשק גרעיני ויצירת אנרגיה גרעינית הוא מאופיין ביכולת לייצר תגובות ביקוע חזקות, מה שהופך אותו לחיוני בייצור פצצות גרעיניות וכורים גרעיניים.

במרץ האחרון ערך מנכ”ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רפאל מריאנו גרוסי, ביקור בסוריה, במהלכו נפגש עם ראש המשטר, בשאר אל-אסד, במהלכו דנו ב”שימוש באנרגיה גרעינית למטרות שלום בסוריה”.

הביקור הרשמי האחרון של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בדמשק היה ב-2011, כחלק מהחקירה שהחלה הסוכנות ב-2008 לאחר שישראל הפציצה את אתר אל-כיבר באזור הכפרי דיר א-זור בספטמבר 2007 לאחר שישראל האשימה את המשטר הסורי בעשרת אורניום בכור גרעיני סודי בא-זור.

במרץ 2018, הודתה ישראל באחריותה לתקיפה אווירית ב-2007 על מתקן במזרח סוריה, החשוד שהכיל כור גרעיני שהמשטר הסורי פיתח בחשאי בשיתוף פעולה עם איראן וצפון קוריאה.

איך אמר אלברט איינשטיין : ” אי שפיות היא לעשות אותו דבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות “

קרדיט: סוריה טי וי