מאחורי הרכש המצרי של מטוסי קרב סיניים מסוג J-10C ?

מצרים רכשה מטוסי J-10C סיניים מכמה סיבות אסטרטגיות וטקטיות, צעד המשקף מגמות חדשות במדיניות ההגנה והצבאית שלה.

מצרים חתמה על הסכם עם סין לרכישת מטוסי קרב מסוג J-10C. ההחלטה לרכוש את ה-J-10C, הידוע גם בשם “הדרקון האדיר”, מגיעה על רקע ספקולציות לפיהן מצרים מחפשת חלופות להצעות אמריקאיות לשדרג את מטוס ה-F-16 שלה לדגם ה-F-16V.

מצרים מפעילה כיום מטוסי F-16 אמריקאים, מטוסי מיג-29 רוסיים ו-Rafales הצרפתיים, המשקפים את אסטרטגיית הגיוון הצבאית שלה.

 

ה-J-10C הוא מטוס מתקדם מהדור הרביעי, מה שהופך אותו בעיקר להחלטה גיאופוליטית עבור מצרים. העסקה, שדווח כי נחתמה ב-19 באוגוסט 2024, הופכת את מצרים ללקוח הבינלאומי השני של ה-J-10C, אחרי פקיסטן.

גיוון מקורות החימוש שלה : מצרים מבקשת לצמצם את תלותה בציוד צבאי אמריקאי ורוסי, על ידי גיוון מקורות החימוש שלה. מגמה זו באה לאחר התנסויות שליליות עם ציוד רוסי, ​​כגון מטוסי הקרב מיג-29 ו-Su-35.

עלות ויעילות : מטוסי J-10C הם אופציה חסכונית בהשוואה למטוסי קרב מערביים ורוסים, מכיוון שהם מספקים יכולות לחימה מתקדמות בעלות נמוכה יותר.

אתגרים אזוריים : צעד זה בא לאור הדאגה של מצרים מאיומים אזוריים, במיוחד לאור המתיחות עם ישראל וכמה מדינות אחרות באזור. מצרים מבקשת לשפר את יכולות ההגנה שלה כדי להתמודד עם כל איומים פוטנציאליים.

עסקת יורופייטר ו-F-15 בוטלה : מצרים ביקשה לרכוש גם 24 מטוסי יורופייטר טייפון רב-משימתיים, 24 מטוסי סילון M346 ולוויין מעקב מאיטליה. עם זאת, גם עסקאות אלו בוטלו, ככל הנראה בגלל שלא סופקה לה חבילת החימוש המלאה שלה.

בשנת 2022. ארצות הברית הציעה למצרים מטוסי קרב מסוג F-15, וסירבה לבקשת מצרים לרכוש מטוסי Su-35. אך נראה כי ההצעה לא התקבלה יפה בצד המצרי ולכן היא נדחתה.

קרדיט: ערביכ דפנס     קרדיט לתמונות: צבא סין