WSJ: רק שימוש במערכת תקשורת פרימיטיבית הצילה את סינוואר מידה הארוכה של ישראל

ה”וול סטריט ג’ורנל” האמריקני חשף כי מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, שישראל רודפת אחריו במנהרות רצועת עזה, משתמש במערכת תקשורת פרימיטיבית, שהקשתה על מציאתו, מעצרו או הריגתו.

העיתון, שציטט מתווכים ערבים שהשתתפו בשיחות הפסקת האש, אמר כי סינוואר, המוח של פיגועי 7 באוקטובר, השתמש ב”מערכת פרימיטיבית של הודעות מוצפנות שעזרה לו לשרוד”.

היא מציינת כי “אלמלא מערכת התקשורת הלואו-טק שמגינה עליו מפני מעקב על ידי המודיעין הישראלי, הוא היה כבר מת היום”.

ה”וול סטריט ג’ורנל” מסביר כי סינוואר נמנע במידה רבה מביצוע שיחות טלפון, שליחת הודעות טקסט ותקשורת אלקטרונית אחרת שישראל יכלה להתחקות אחריהם, מה שהוביל למותם של פעילים אחרים.

במקום זאת, הוא “משתמש במערכת מורכבת של שליחים, קודים ופתקים בכתב יד המאפשרים לו לנהל את פעולות חמאס, גם תוך כדי הסתתרות במנהרות”.

צה”ל סירב להתייחס למידע זה . חמאס גם סירב לענות על שאלות לגבי אופן התקשורת של מנהיגו.

 

לעיתון נודע ממתווכים ערבים שהיו בשיחות הפסקת האש ברצועת עזה על הדרך שבה סינוואר מתקשר, באמצעות מסרים המגיעים לנציגי חמאס בפגישות.

לדבריהם, הוא כותב פתקים בכתב יד שמועברים תחילה לחבר מהימן בתנועה, ולאחר מכן ההודעות עוברות בין “שרשרת של שליחים”. הודעות מקודדות לרוב בקודים שונים ומועברות לאנשים שונים בנסיבות ובזמנים שונים.

המתווכים אמרו כי הפתקים עשויים להגיע למתווך ערבי שנכנס לעזה או פעיל חמאס אחר באמצעות טלפון, או דרך אחרת לשלוח אותם לחברי הקבוצה בחו”ל.

העיתון מציין כי אמצעי התקשורת בהם השתמש אל-סינואר הפכו ל”זהירים ומתוחכמים יותר” בעוד ישראל מסוגלת להרוג מנהיגים אחרים, ואומרים כי לאחר הריגתו של המנהיג הבולט של תנועת חמאס, סאלח אל-ערורי, סינוואר פנה כמעט לחלוטין להערות בכתב יד ולתקשורת בעל פה, ובחלק מהמקרים הקלטות השמע הועברו באמצעות חוג מצומצם של עוזרים, כך לדברי המתווכים הערבים.

קרדיט: אלחנאדק

 

גישתו הזהירה של סינוואר האטה לעיתים את המשא ומתן לסיום המלחמה.

בזמנים מכריעים במשא ומתן, הוא היה מעכב את העברת ההודעות, אך במקרים אחרים, הוא היה מעביר הודעות כמעט בזמן אמת. “לא ברור אם העיכוב בתקשורת הוא טקטיקה של משא ומתן או שיקוף של הכללים הנוקשים של סינוואר”.

מתווכים אמרו כי סינוואר מבצע שיחות טלפון למתווכים ברשת הקווית של חמאס במנהרות, תוך שימוש בקודים.

תומס ווטינגטון, מומחה ללוחמה אלקטרונית ועמית מחקר במכון Royal United Services בלונדון, אומר שמנהיג חמאס, למרות זהירותו המופלגת, “צריך לעשות רק טעות אחת כדי לתת לישראל הזדמנות”.

שר הביטחון הישראלי, יואב גלנט, אמר כי יחיא סינוואר ואחיו, מנהיג הזרוע הצבאית של התנועה, מוחמד סינוואר, “אינם חסינים”, ובטוח  שהם “יעשו איזו טעות” שתעזור להגיע אליהם.

 

בדיווח קודם חשף ה”ניו יורק טיימס” האמריקאי פרטים על הטקטיקה של חמאס בבניית מנהרות, ואמר כי הם יכולים להסביר את הקשיים שעמם מתמודד הצבא הישראלי בפירוק היכולות הצבאיות שלו עד כה.

הפרטים כלולים בספר הדרכה לתנועה, משנת 2019, שנמצא על ידי כוחות ישראליים במהלך המלחמה הנוכחית בעזה, ונסקר על ידי העיתון האמריקאי.

המדריך מתאר בקפידה את ההיערכות למבצע צבאי תת-קרקעי שיכול לעמוד במלחמות ארוכות ולהאט את כוחות היבשה הישראליים בתוך מנהרות חשוכות.

 

גורמים ישראלים ואמריקאים סבורים כי סינוואר עבר דרומה לחאן יונס, וייתכן כי נע משם , מפעם לפעם, לעיר רפיח דרך מנהרה.

ב-31 בינואר ביצעו קומנדו ישראלים פשיטה על מתחם מנהרות בחאן יונס, בהתבסס על מידע מודיעיני המצביע על כך שהוא מסתתר שם, לפי גורמים אמריקאים וישראלים.

התברר שהוא בעצם אכן הסתתר שם אבל עזב את המחבוא רק כמה ימים לפני הפשיטה.

המרדף נמשך לאחר מכן, אך ללא קבלת מידע מאושר על מקום הימצאו.

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות