אפל מבטלת תביעתה נגד חברת NSO הישראלית מחשש ש”תתגלה במערומיה”

חברת המחשבים “אפל” ביקשה מבית המשפט ביום שישי האחרון לבטל את תביעת ההאקינג (פריצה למכשיריה) שהגישה לפני שלוש שנים נגד חברת הריגול הישראלית NSO Group, בטענה שהחברה עשויה לא להשיג  לעולם את המסמכים הקריטיים ביותר הנוגעים לתוכנת המעקב “פגסוס”. בנוסף, אפל טוענת כי חשיפת המסמכים שלה עלולה לסייע ל-NSO ולמספר ההולך וגדל של מתחרותיה.

• החרמת קבצים על ידי ישראל: בקשה זו מבוססת בין השאר על דיווח שהופיע בגרדיאן, בו נכתב כי גורמים ישראליים החרימו קבצים ממטה NSO. ייתכן שמדובר במידע קריטי הנוגע לתביעה. למרות שהגורמים הישראלים לא הכחישו את אמיתות המסמכים, הם הכחישו כל התערבות בהליך המשפטי בארה”ב.

• NSO נאבקת לבטל את התביעה: NSO ניסתה בעבר לבטל את התביעה והעלתה מספר טענות הגנה, ביניהן האשמה שאפל משווקת תוכנה פגיעה שמאפשרת לפושעים וטרוריסטים לתקשר מבלי להיתפס.

 

• שימוש בתוכנת “פגסוס”: פגסוס, התוכנה המובילה של NSO, שימשה בעבר משטרים סמכותניים למעקב אחר מתנגדים פוליטיים, פעילי זכויות אדם ועיתונאים. התוכנה מאפשרת חדירה למכשירי אייפון ואנדרואיד מבלי שהמשתמשים יהיו מודעים לכך, והיא יכלה לתעד את כל המידע שעל המכשיר ללא ידיעת הבעלים.

• מעמדה של NSO נחלש: בעבר הייתה NSO השחקנית המובילה בתחום, אך מאז נאסרה עליה פעילות מול גורמים אמריקאיים לאחר שהתברר שתוכנת פגסוס שימשה נגד טלפונים של דיפלומטים אמריקאיים בחו”ל. מספר עובדים עזבו את החברה והקימו חברות משלהם או הצטרפו למתחרים, שלעיתים משתמשים באסטרטגיות חדירה דומות.

 

• חשש לחשיפת פרטי אבטחה: אפל הביעה חשש כי אם תחשוף מסמכים הנוגעים לאופן שבו היא זיהתה פריצות, עורכי הדין של NSO עלולים בעצמם להיות קורבנות לפריצה. “מכיוון שאפל משתמשת כיום במידע על איומי סייבר כדי להגן על כל משתמשיה בעולם, כל חשיפה של מידע כזה, גם תחת בקרה מחמירה, מעמידה אותו בסיכון,” נכתב בהגשת החברה לבית המשפט.

• אבטחת מידע מחוזקת: בשלוש השנים האחרונות, אפל חיזקה את יכולות זיהוי האיומים שלה והיא ממשיכה לחשוף תשתיות חדשות של האקרים. בנוסף, היא הוסיפה אפשרות של מצב “Lockdown”, שמגביל את פונקציות המכשיר ומפחית את הסיכון למתקפות ריגול מסחריות.

 

• התרעות ללקוחות: אפל ממשיכה להתריע בפני לקוחות כאשר היא מזהה ניסיונות להתקין תוכנות ריגול על המכשירים שלהם. רבים מהלקוחות שפנו לתקשורת קיבלו סיוע מארגוני זכויות דיגיטליים כמו Citizen Lab ואמנסטי אינטרנשיונל, שיכולים לנתח את המכשירים וללמוד עוד על השיטות שבהן נעשה שימוש.

• השפעת החשיפה: השימוש בתוכנת פגסוס על ידי ממשלות וארגונים פגע בזכויות אדם במקומות רבים, והחשיפות שנבעו מהתרעות של אפל תרמו לחשיפת מקרי הפרות רבות.

Apple announces it is suing Israeli spyware firm NSO Group over hacking  allegations

קרדיט: וושינגטון פוסט     תרגם: בן בטש מקבוצת נציב     קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות