מקורות מודיעין: רוסיה מעניקה לאיראן ידע גרעיני בתמורה לטילים בליסטיים

לא מזמן פרסם האתר נציב.נט כי מתנהלים מגעים , ואולי זה כבר החל בפועל , להעברת טכנולוגיה גרעינית מרוסיה לאיראן.

לא הוזכר אז איך בדיוק יעשה הדבר ואיך ישלמו האיראנים לרוסים תמורת ידע וטכנולוגיה זאת.

 

היום נודע כי  קיים כבר “שיתוף הפעולה סודי” בתחום הטכנולוגיה הגרעינית בין המודיעין הרוסי  לאיראן בתמורה לפעולתה של איראן לצייד את רוסיה בטילים בליסטיים  דבר המדאיג “יותר ויותר” את ארצות הברית ואת בריטניה.

סוכנות הידיעות בלומברג כתבה ביום שבת, 14 בספטמבר, כי וושינגטון ולונדון מודאגות מכך שרוסיה סיפקה לטהרן “ידע גרעיני” שעלול לקרב את טהראן ליכולת לבנות נשק גרעיני.

הידיעה הזו אושרה גם על ידי העיתון הבריטי גרדיאן באותו יום.

גורמים מערביים הבקיאים בעניין אמרו לבלומברג כי שיתוף הפעולה של הקרמלין עם איראן בהקשר של שאיפת איראן להשיג נשק גרעיני גבר בחודשים האחרונים.

לטענת מקורות אלה, שלא רצו להיחשף בשמם, התפתחות זו הועלתה בשיחות בין נשיא ארה”ב לראש ממשלת בריטניה ביום שישי, במהלך ביקורו של קיר סטארמר בוושינגטון ושיחותיו עם ג’ו ביידן, ושני המנהיגים. כינו את התהדקות היחסים הצבאיים בין איראן לרוסיה “מדאיגה”.

משרד החוץ הרוסי ונציגות איראן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה לא הגיבו לבקשת בלומברג להגיב.

טילי פאתח 360:

טילי פת"ח 360

 

ביום שבת, 14 בספטמבר, שרי החוץ של קבוצת שבע המדינות המתועשות, בהצהרה משותפת, התייחסו לפעולתה של איראן בייצוא טילים בליסטיים לרוסיה כהרחבה של התמיכה הצבאית של טהראן במוסקבה במהלך מלחמת רוסיה באוקראינה, וגינו את זה. הם דרשו מאיראן להפסיק לצייד את רוסיה בטילים.

שרי החוץ של ה-G7 הדגישו כי העברת הטילים, המל”טים ושאר הטכנולוגיות הצבאיות של איראן לרוסיה מהווה “איום ישיר” על תושבי אוקראינה ו”מסכנת את ביטחון אירופה והקהילה הבינלאומית”.

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, במהלך נסיעתו ללונדון ביום שלישי שעבר ושיחות עם עמיתו הבריטי, דיוויד למי, ציין כי שיתוף הפעולה בין טהראן למוסקבה הוא “דו-סטרי” וכי איראן, בתמורה למשלוח טילים בליסטיים מדגם “פאתח 360” לרוסיה, מקבלים טכנולוגיה גרעינית מרוסיה. מר בלינקן אמר שאיראן מבקשת לקבל סוג זה של טכנולוגיה גרעינית.

 

בינתיים, שרי החוץ של ארה”ב ובריטניה הסכימו כי תוכנית הגרעין של איראן טרם התקדמה לשלב של יכולת גרעינית צבאית.

במשך עשרות שנים, איראן הציגה את תוכנית הגרעין שלה ככזאת למטרות שלום, אבל קצין צבאי בכיר באיראן, כמו גם כמאל חרזי, יועץ למנהיג האיראני לעניינים בינלאומיים, אמרו באפריל השנה שאם ישראל תתתקוף את מתקני הגרעין של איראן, הרפובליקה האסלאמית עשויה לשקול מחדש את דוקטרינת הגרעין שלה.

הצהרות אלו התפרשו כאזהרה על הניסיון האפשרי של איראן להמיר את תוכנית הגרעין שלה לייצור ראש נפץ אטומי.

 

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הודיעה כי מלאי הדלק הגרעיני של איראן בשלושת החודשים יוני, יולי ואוגוסט השנה גדל עד כדי כך שאם ברצונה לקבל החלטה מדינית להשגת כוח גרעיני צבאי, יש לה די דלק לייצר מספר ראשי נפץ.

בהצהרה משותפת בשבוע שעבר הזהירו בריטניה, צרפת וגרמניה מפני ההשלכות של “גידול משמעותי” במאגר האורניום המועשר באיראן.

שר החוץ של איראן ודובר הקרמלין ,בשבוע שעבר, “הכחישו” את כוונת איראן לצייד את רוסיה בטילים בליסטיים, אך ממשלות וושינגטון, לונדון והאיחוד האירופי הביעו דאגה מכך כשאישרו דיווחים המעידים על סוג זה של שיתוף פעולה צבאי חדש בין טהראן למוסקבה.

מאז זמן מה לאחר המתקפה הצבאית של רוסיה על אוקראינה בפברואר 2022, איראן הואשמה בכך שציידה את רוסיה במל”טים מתאבדים, כולל דגם “שאהד 136”.  כדי להמשיך את מלחמתה באוקראינה, רוסיה צריכה לקבל ציוד מבעלי בריתה, וגם הביקור האחרון של נשיא רוסיה בצפון קוריאה הוערך בהקשר זה.

 

ביום שישי האחרון פרסמה רשת CNN תמונת לוויין של הספינה הרוסית Port Olya 3, שעל פי החשד נשאה את המשלוח הראשון של טילים בליסטיים, שהועמסו מאיראן, לאחר שיצאה מנמל אמיראבאד האיראני והגיעה לנמל אסטרחאן הרוסי.

ביום שלישי שעבר אישר משרד האוצר האמריקני הכנסת הספינה הנ”ל ושלוש ספינות נוספות של איש עסקים רוסי, יחד עם מספר חברות איראניות הקשורות למשמרות המהפכה ולמנהליהן לרשימת הסנקציות  בגין העברת “סיוע איראני קטלני לרוסיה”. (קרדיט: רדיו פרדה )

קרדיט לתמונה השער: תסנים