איראן עצרה אספקת הדלק לסוריה . מה מאחורי?

איך יודעים שאיראן כועסת מאוד על סוריה ומגיבה מיד בעצירה מוחלטת של אספקת הנפט ונגזרותיו לסוריה מה שבאופן ישיר גורם לעצירה כמעט מוחלטת של התחבורה הציבורית בסוריה והתגודדות של תורי ענק של אזרחים בפתחי תחנות הדלק בתקוה למלא את מיכל הדלק שלהם שכה נחוץ לשרידותם הכלכלית.

 

התקשורת הערבית בכלל ובסוריה בפרט מדווחות כי באזורים שונים שבשליטת המשטר הסורי עדים לעצירה כמעט מוחלטת של התחבורה, בעיקר בבירה דמשק, שם הרחובות מלאים באזרחים הממתינים לכל אמצעי שיוביל אותם ליעדם.

זאת לאור היעדרותם הכמעט מוחלטת של אוטובוסים של חברות ציבוריות ופרטיות, בעוד שכמה אוטובוסים  ממשיכים לפעול, תוך ניצול הצורך של אנשים לגבות שכר כפול באמתלה של מחסור בסולר ונבכך שהם אלצים לקנות אותו בשוק השחור. בנוסף, הם עומסים נוסעים הרבה מעבר לקיבולת המותרת.

העיתון “אל-וטן”, המקורב למשטר, ציטט מקורות “ממשלתיים  לפיהם הקצאות הדלק  לתחבורה  במחוזות צומצמו לרמות המינימום, בנוסף לצמצום ההקצאות לאוטובוסים בתחבורה ציבורית. כמו כן הופסקה אספקת הדלק לרכבי הסעות המונים ולאוטובוסים של חברות פרטיות, מה שהוביל להפסקה מוחלטת של פעילותם.

מקורות ממשלתיים לא ציינו תאריך כלשהו להחזרת ההקצאות הרגילות לתחבורה לקדמותן.

בהקשר זה ציינו המקורות כי משבר התחבורה קשור לעיכוב בהגעה של אספקת נפט מאיראן “בשל התנאים העולמיים וההחמרה בתנאים בים האדום”.

לטענתם, “הרשויות הרלוונטיות במשרד הנפט ובחברת (הדלק) עושות את מירב המאמצים לנהל את כמויות הדלק הזמינות, ולדאוג שהמגזרים האסטרטגיים ימשיכו לפעול בצורה הטובה ביותר ולמשך התקופה הארוכה ביותר עד לחידוש אספקת הנפט ונגזרותיו.” (סוריה טי וי)

הערה ברקע הידיעה: אין ספק כי עצירת אספקת הנפט מאיראן היא איתות איראני ברור כי היא לא שבעת רצון מהתנהלותו של אסד הפועל לדחיקת האיראנים מארצו ומשיתוף הפעולה שלו עם העולם הסוני . גם המאמץ הרוסי לדחוק את איראן וכוחות הפרוקסי שלה מאזורים נרחבים בסוריה הן לצנינים בעיני רוסיה והתשובה האיראנית נועדה לאותת גם להם שבלי איראן סוריה תעמוד מלכת מהר מאוד ותגיע לחידלון מלא, או אז לא תהיה משמעות שליטת הרוסית המלאה על המדינה שממילא כבר לא מתפקדת כמדינה.

בעבר כשאיראן התאמצה לספק דלק להצלת המשטר בסוריה היא ידעה לשלוח מאות מכליות נפט דרך עיראק לסוריה , אבל כנראה כיום יש לאיראן מוטיבציה דווקא לעצור אספקה זאת וגם במחיר של עצירת הפעילות הכלכלית של מדינה כושלת ופגיעה כמו סוריה.

New Iranian oil tanker enters Lebanon - North press agency

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות