הפללה מוחצת: ספינה ה”חשודה” בהובלת טילים איראניים לרוסיה נלכדה בעין המצלמה

במקביל להצהרה של ארה”ב, בריטניה והאיחוד האירופי על כוונת איראן לצייד את רוסיה בטילים בליסטיים המיוצרים בתעשיות הצבאיות של איראן, דיווח CNN על יירוט ספינת משא רוסית החשודה בהובלת טילים איראניים בתוך תמונות לוויין.

ספינת משא זו יצאה מנמל באיראן בים הכספי לרוסיה בשבוע שעבר.

לפי CNN, תמונות הלוויין שפרסמה חברת הטכנולוגיה “מקסר” מצביעות על כך שהספינה “פורט אוליה 3”, שיצאה מאמיראבאד על חוף הים הכספי של איראן בשבוע שעבר, זוהתה בנמל אסטרחאן וכיבתה את המשדר שלה. ספינה זו על פי החשד נושאת טילים בליסטיים שהתקבלו מאיראן.

שעה לאחר הצהרתו של שר החוץ האמריקני במהלך נסיעתו ללונדון ביום שלישי השבוע בנוגע לכוונה איראנית לצייד את רוסיה בטילים בליסטיים, תפס משרד האוצר האמריקני ארבע ספינות השייכות לג’מאלודין אמירמגומדוביץ’ (אמירמוחמדוביץ’) פאשאיב, הבעלים של רשת של חברות ספנות רוסיות שאואשמו יחד עם 20 אנשים ומוסדות של הרפובליקה האסלאמית של איראן בסיוע בהעברת “סיוע קטלני מאיראן לרוסיה”.

האונייה “פורט אוליה 3” היא אחת מארבע הספינות בבעלותו של אמירמגומדוביץ’ פאשאיב, עליה הוטלה סנקציה של ארצות הברית ביום שלישי.

משרד האוצר האמריקני הודיע ​​כי הספינה “פורט אוליה 3” העלתה את המשלוח הראשון של טילים בליסטיים איראניים להעברה לרוסיה בתחילת ספטמבר השנה.

גורמים אמריקנים אמרו בעבר ל-CNN כי המשא ומתן של רוסיה לקבלת טילים איראניים החל במהלך ביקורו של שר ההגנה הרוסי דאז, סרגיי שויגו, באיראן בשנה שעברה.

רוסיה פתחה במתקפה צבאית בקנה מידה מלא על אוקראינה לפני שנתיים וחצי והמשיכה במלחמה על ידי כיבוש ארבעה מחוזות במדינה זו.

 

עד לפני זמן מה, הרפובליקה האסלאמית של איראן הואשמה באופן רשמי כי סיפקה לרוסיה מל”טים התקפיים, כולל דגם “שאהד 136”, שבו השתמשה כדי לתקוף אזרחים ותשתיות אזרחיות באוקראינה, מלבד בשדה הקרב. טהראן מואשמת גם בהכשרת כוחות רוסים באיראן וגם ברוסיה לשימוש במל”טים וסייעה בבניית מפעל לחלקי מל”טים ברוסיה.

רוסיה זקוקה לנשק כדי להמשיך את מלחמתה באוקראינה, מול הצטיידות אוקראינה בנשק מערבי מתקדם. הוערך כי ביקוריו האחרונים של נשיא רוסיה במספר מדינות, כולל צפון קוריאה, נועדו למטרה זו.

צוות החשיבה של ISW בוושינגטון אמר בעבר כי איראן השתמשה בנמלי אנזאלי ואמיראבאד כדי להעביר כטב”מים לאסטרחאן שברוסיה, והספינה הרוסית “פורט אוליה 3” עגנה בשני הנמלים האיראניים הללו פעמים רבות.

בעוד עבאס ארגצ’י, שר החוץ של הרפובליקה האסלאמית של איראן, ודמיטרי פסקוב, דובר לשכת הנשיאות הרוסית, ב-21 בספטמבר, בהודעות נפרדות, “הכחישו” שליחת טילים בליסטיים מאיראן לרוסיה, גורמים בכירים בארצות הברית, בריטניה והאיחוד האירופי, השבוע, בכמה הצהרות, גינו את איראן על שיתוף הפעולה הזה עם רוסיה.

שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, אמר ביום שלישי בלונדון כי ארה”ב הזהירה את איראן “באופן ישיר” כי פעולה כזו תגביר את המתיחות.

מר בלינקן ומקבילו הבריטי, דיוויד למי, נסעו ביום רביעי גם לקייב כדי לדון בסיוע הומניטרי וצבאי נוסף לאוקראינה כדי להגן על עצמה מול רוסיה עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי.

על פי ה”גרדיאן”, הביקור המשותף של שרי החוץ של ארצות הברית ובריטניה חיזק את האפשרות ששתי המדינות הללו יאפשרו בקרוב לאוקראינה להשתמש בנשק שהתקבל מהן כדי לתקוף עמוק לתוך השטח הרוסי, מלבד להגן על שטח אוקראינה.

ראש לשכת הנשיאות של אוקראינה אמר השבוע כי ארצו אמורה להיות מסוגלת לפגוע בבסיסי הטילים של רוסיה, ובכך התכוון לפגוע במחסני טילים שרוסיה רוכשת מאיראן.

השבוע זימן משרד החוץ של אוקראינה את שחריאר אמוזגר, הממונה על איראן בקייב, כדי להזהיר אותו כי לאספקת טילים לרוסיה יהיו “השלכות הרסניות ובלתי הפיכות” על היחסים בין שתי המדינות.

ספינת Port Olya 3 באסטרחאן

קרדיט: רדיו פרדה     קרדיט לתמונות: באדיבות חברת מאקסאר