מתנת פרידה של ביידן למצרים: מחזיר את הסיוע הצבאי למלוא היקפו למרות שלא מילאו את התנאים

דובר משרד החוץ האמריקני אמר כי ממשלו של הנשיא ג’ו ביידן הודיע ​​לקונגרס האמריקני, ביום רביעי, כי הוא יספק למצרים סיוע צבאי בשווי 1.3 מיליארד דולר, וזו הפעם הראשונה מאז 2020 שמצרים מקבלת סיוע במלוא הסכום , למרות שמצב זכויות האדם שם לא השתפר במאומה, לפי רויטרס.

CNN דיווחה ביום רביעי כי מצרים הואשמה בהפרות נרחבות של זכויות אדם תחת הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי, אך אחרי שקהיר הייתה מנהלת המשא ומתן המרכזית בדיונים על עזה, שכנע את הממשל לספק מימון מלא.

הממשל האמריקאי  אמר: “החלטה זו חשובה כדי לחזק את השלום האזורי ואת התרומות הספציפיות והמתמשכות של מצרים לסדר העדיפויות הביטחוני הלאומי של ארה”ב, במיוחד בכל הקשור להשלמת הסכם הפסקת האש בעזה, החזרת בני ערובה לבתיהם, הגדלת הסיוע ההומניטרי לפלסטינים וסיוע לסיים לצמיתות את הסכסוך בין ישראל לחמאס”. 

הממשל הוסיף, “החלטה זו משקפת גם את תפקידה המכריע של מצרים בחיזוק הפסקת האש בסודאן, ואת מאמציה האפקטיביים לספק סיוע הומניטרי לעם הסודני”.

Egypt Criticizes US Decision to Halt Aid

קרדיט: קול אמריקה

 

225 מיליון דולר מהמימון הצבאי הזר הזה מחייב את מצרים לעמוד בתנאי זכויות האדם. כמו כן, 95 מיליון דולר מתוכם מותנים בכך שקהיר תעשה “התקדמות ברורה ועקבית בשחרור אסירים פוליטיים, לאפשר הליך משפטי נאות לעצירים ומניעת הטרדה והפחדה של אזרחים אמריקאים”.

באשר לרוב המכריע של המימון, המוערך בכ-980 מיליון דולר, הסבירו ברשת כי אין לה תנאים.

בשנה שעברה עצרה הסוכנות 85 מיליון דולר שהיו מותנים בהתקדמות של קהיר בטיפולה באסירים פוליטיים, ובמקום זאת העבירה את הכסף הזה לטייוואן ולבנון, לפי CNN.

אבל השנה, מזכיר המדינה, אנטוני בלינקן, “קבע והודיע ​​לקונגרס שמצרים עומדת בתנאים הללו ועשתה התקדמות ברורה ועקבית בתחומים אלה, והנחה את המחלקה להעניק את המימון הזה”, על פי דובר המחלקה.

דובר משרד החוץ אמר כי ההחלטה מכירה “בצעדים שכבר נקטו המצרים, לרבות הגשת הצעת חוק לרפורמה במעצר לפני משפט והגשת חוק העונשין הרחב יותר לאישור הפרלמנט, שחרור יותר מ-950 אסירים פוליטיים מאז ספטמבר 2023, והסתיים איסור הנסיעה והקפאת נכסים הקשורים למימון חוץ”.

הדובר הוסיף: “הדגשנו עם שותפים במצרים שיש צורך בעבודה נוספת כדי לחזק עוד יותר את מערכת היחסים שלנו”.

עם זאת, ההחלטה מגיעה למרות דו”ח זכויות האדם האחרון של משרד החוץ לשנת 2023, שמצא כי “לא חלו שינויים משמעותיים במצב זכויות האדם במצרים”.

Egyptian Military Power 2023 | Egyptian Army | How Powerful is Egypt? - YouTube

 

קרדיט: אלחורה       קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות