שובו של איום הטיל הבליסטי המדויק

 

 

במקרה של האיום הגדול מכולם הוא איום הטילים הבליסטיים המדויקים” היתה לאחרונה תחושה ש “ההר הוליד עכבר”.

לאחרונה הייתה סברה שאיום הטילים המדויקים שברשות איראן וארגוני הטרור שפועלים בפקודתה קטן משמעותית, זאת לאחר הכשלונות הרבים של רוסיה במתקפות הטילים הבליסטיים המדויקים על אוקריאינה, כאשר חלק גדול מהטילים הבליסטיים ששוגרו ליעדים באוקראינה כלל לא הגיעו ליעדים אליהם שוגרו ומרביתם של הטילים הבליסטיים שהגיעו לאזור היעד לא היו מדויקים בלשון המעטה, כמעט ולא פגעו במטרות.

בנוסף, הכישלון המוחץ של איראן במתקפת הטילים הבליסטיים המדויקים על מדינת ישראל, מתקפה שהתרחשה בליל ה 14 לאפריל. גם כאן כמחצית מהטילים ששוגרו לא הגיעו ליעדים שלהם והטילים הבליסטיים שלא יורטו והגיעו ליעדים נפלו במרחק רב מהמטרות ולמעשה לא גרמו לכל נזק.

היה צריך להיות ברור לכל מקצוען כי הכשלונות הנ”ל זמניים, יהיו תיקונים והטילים הבליסטיים המדויקים הכבדים ישובו להיות האמל”ח המסוכן ביותר של האויב.

 

מדוע הם האמל”ח המסוכן ביותר?

1, יש לטילים הבליסטיים את הרש”ק הכבד ביותר (מאות ק”ג) ולכן הם הגורמים לנזק הגדול ביותר.

2, הטילים בליסטיים מהירים מאוד מגיעים ליעד בתוך זמן קצר מאוד (דקות ספורות מהשיגור).

3, חלקם של הטילים הבליסטיים משוגרים מטווחים גדולים מאוד וכך קשה לסכל את המשגרים בטרם, וגם אחרי, שהטילים שוגרו.

4, במרבית מסלול טיסתם הטילים הבליסטיים טסים בגובה רב מאוד ,לעיתים קרובות עשרות ק”מ מעל האטמוספרה, וכך לא ניתן ליירט אותם שם (להוציא מס’ מיירטים קטן כגון החץ 3).

5, הטילים מדויקים מאוד, חלקם מדויקים עד לרמת פגיעה ישירה בבניין בודד.

ואכן לאחרונה מסתמן שהטילים הבליסטיים חוזרים להיות שוב הגורם המסוכן ביותר במלחמה.

 

הסבר

ההתקפות האחרונות של הטילים הבליסטיים הרוסים, הטילים הבליסטיים המשוכללים בעולם מדגם איסקנדר, היו מדויקות והרסניות מאוד.

לאחרונה מאות אוקראינים מרביתם אנשי צבא נהרגו ונפצעו מפגיעת טילים בליסטיים.

נראה שהרוסים התגברו על בעיית בקרת איכות הייצור הכרונית שלהם וכעת מרבית הטילים מגיעים ליעד ומצליחים להשמיד את המטרות, בדרך כלל מפקדות או מבנים אסטרטגיים.

איראן פיתחה ומספקת לרוסיה טילים בליסטיים מדויקים קצרי טווח מדגם פתאח 360, סוג טילים זה משוגר במטחים ממשגרים ניידים מרובי קנים. סביר שבמלחמה עצימה עם החיזבאללה נפגוש בטילים מהסוג הזה שלהם רש”ק של 150 ק”ג, טווח של עד ל 120 ק”מ ורמת דיוק גבוה.

שוב, טילים בליסטיים מדויקים קשה מאוד ליירט ופגיעתם רעה מאוד.

גם כאן האמצעי היעיל ביותר ליירוט יהיה תותח הלייזר.

קרדיט: האנליסט אלי בר און – מתמחה בכלכלה, טכנולוגיה של אמל”ח כטילים מדויקים ולייזרים רבי עוצמה, ראש צוות הגנה אקטיבית ואש מנגד של המכון לטרור של אוניברסיטת רייכמן ובחקר ביצועים.      קרדיט לתמונות: תסנים