כיצד גייס “המוסד” אח שעבד בבית החולים הראשי של חיזבאללה בביירות. חלק א’

העימותים בין ישראל לחיזבאללה מאז תחילת הפעולות הצבאיות בין שני הצדדים על רקע מבצע “מבול אל-אקצא” חשפו תחומי ריגול והסתננות רבים בתוך חיזבאללה, שהובילו לפגיעה במספר רב של צוותי חיזבאללה, כאשר האחרון שבהם היה רמטכ”ל צבא הארגון , פואד שוקר.

החיזבאללה ושירותי הביטחון חשפו מקרים רבים של הסתננות לאזורי מלחמה ובמקומות אחרים, ואחד מהם היתה ההודעה על מעצרו של עובד לשעבר בבית החולים הנביא הגדול לאחר שגוייס ע”י המוסד הישראלי.

ב-20 בפברואר הצליח ענף המידע של כוחות ביטחון הפנים הלבנוניים לעצור את מוחמד ש. בעיירה חרייב, והוא נחקר לאחר שנתפסו שלושת הטלפונים הסלולריים שלו, המחשב הנייד שלו ושני התקני זיכרון.

 

הסיפור התחיל דרך פייסבוק, שם מוחמד העלה “לייקים” לפרסומות למסעדות ולמכוניות שהבטיחו להעניק פרסים, כשהמעסיק הישראלי לכד אותו ברישתו באביב 2023.

הוא קיבל הודעה בערבית באמצעות פניית “מסנג’ר” מאדם בשם “תום”, שטען כי עבד בעמותה הומניטארית המסייעת לנזקקים בכסף או בהבטחת מקומות עבודה, וכי לעמותה יש מרכזים בכל רחבי הארץ והעולם, ושמרכזו נמצא בלבנון, בעיר זאחלה.

“תום” הבחין באינטראקציה של מוחמד עמו, אז הוא החל לשאול שאלות אישיות עליו ועל משפחתו, כמו שמו, גילו, עדתו, מקצועו והשתייכותם הפוליטית של תושבי האזור בו הוא מתגורר. ואכן, הצעיר שפך את כל מה שעלה לו לראש: הוא רווק, כיום מובטל, ועבד בעבר כאח בבית החולים “נביא הגדול”, שם עובד אביו כשומר. הוא גינה את תושבי האזור בו הוא מתגורר בשל נאמנות לחיזבאללה ולתנועת אמל. בשיחה הראשונה, שנמשכה כשעה, אסף טום את מירב המידע וסיים אותה בהבטחה לעמוד בקשר.

ואכן, יומיים לאחר מכן, “טום” פנה למוחמד בכתב ושאל אם יוכל ליצור עמו קשר טלפוני באמצעות תוכנת המסנג’ר. הניב של “תום” היה לבנוני, ובמהלכה התקיימה שיחה רגילה שבמהלכה הבטיח המתקשר למוחמד שהעמותה תעזור לו, ושקולגה שלו בשם “אמיר” יצור עמו קשר בוואטסאפ ממספר זר. העצור אישר בפני החוקרים כי הנושא עורר את חשדו, והוא הופתע מהעניין שהעמותה תתקשר עמו והוא התלהב מכך, אך הוא החליט להמשיך לתקשר כדי לברר לאן הדברים הולכים. חלפו חמישה ימים, עד שקיבל הודעה בוואטסאפ מ”אמיר”, שבה סיפר העמותה תתקשר אליו כדי לברר כיצד ניתן לעזור לו. לאחר מכן “אמיר” פנה אליו בטלפון ודיבר בתערובת של שפה קלאסית ומדוברת, קרובה לניב הפלסטיני, והודיע ​​לו כי יעביר לו סכום כסף שיעזור לו.

 

העצור הודיע ​​לחוקרים כי “אמיר” התקשר אליו כעבור יומיים, אמר לו שהוא לבנוני, לא פלסטיני, ואמר לו כי יעביר לו 500 דולר באמצעות “תיבת דואר לא פעילה” באזור חדת. חמישה ימים לאחר קבלת הכסף, עמיר פנה אליו שוב, ומוחמד הבין ממנו “בעקיפין” שהוא שייך לגורם ישראלי, ושאל אותו אם הוא רוצה לעבוד אצלו בתמורה לסכומי כסף. כאשר הצעיר שאל על מהות העבודה הנדרשת, אמר לו “אמיר” כי יטיל עליו משימות לאיסוף מידע על אנשים ומקומות שיציין לו.

מוחמד אמר בעדותו: “הבנתי באותו רגע שעמיר היה קצין במוסד הישראלי”. למרות זאת, הוא הסכים לבצע את המשימות ש”אמיר” יטיל עליו. עם זאת, תחילה היה עליו לעבור מבחן מעשי כדי לוודא שהוא מבין את ההוראות. “אמיר” סיפק לו מפה עם סימן על חנות וביקש ממנו לבקר בה ולכתוב דו”ח המפרט את תכולתה, חלוקה פנימית, מיקומי התקנת מצלמות מעקב, נקודות ריכוז של אנשי שמירה וחלוקת עובדים. ואכן, הוא ביצע את מה שהתבקש ממנו, אלא ש”אמיר” שלח לו הודעה לפיה טעה בציון מיקומי התקנת מצלמות המעקב, והודיע ​​לו כי עליו לבקר במקום יותר מפעם אחת כדי שיוכל לבדוק היטב מבלי לעורר חשדות.

“אמיר” העביר את הלקוח מספר בדיקות דומות בכך שהטיל עליו לבקר בחנויות בצור, נבטיה וסביבתם לפני שהודיע ​​לו שהוא מרוצה מתפקודו. לאחר מכן, הלקוח אמר למעסיקו כי הוא זקוק לטיפול בשיניו. לאחר כשבוע, “אמיר” ביקש ממנו לנסוע לג’וניה, שם קיבל 4,000 דולר מאדם.

 

לאחר מכן, “אמיר” הודיע ​​לו כי יטיל עליו “משימה קשה ומורכבת”, והפיצוי יהיה מתגמל. הוא ביקש ממנו לקנות כרטיס סים סלולרי שלא רשם על שמו וטלפון אנדרואיד שחייב להיות מצויד במצלמה טובה וסוללה עמידה. הוא הודיע ​​לו שהוא ילמד אותו להשתמש בטלפון בצורה מוסווה, ויספק לו שם של אזור בדרום, שבו יצטרך למצוא סיבה לגור, בין אם במציאת עבודה ובין אם בנישואין. לאחר שהכשיר אותו כיצד להשתמש במפה לא מקוונת וכיצד להשתמש בתמונות כדי להגיע למקום מסוים, הוא סיפק לו קואורדינטות למיקום באזור רומיילה בו חיכה לו סכום כסף נוסף.

המעסיק שאל אותו אם הוא מכיר אנשים המזוהים עם חיזבאללה בעיירה חרייב, ומוחמד מסר למעסיקו שישה שמות. הוא גם התבקש להצטרף מחדש לחיזבאללה לאחר שחברותו הוקפאה עקב מעבר מגוריו מביירות לדרום.

המגוייס:

סוכן המוסד

קרדיט: אלג’נוביה