במקרה של מלחמה עם ישראל תושבי א-דאחייה השיעים ימלטו לסוריה והעקורים הסורים שבלבנון יישארו במקומם

מספר תושבי הפרבר הדרומי של ביירות , שכונת א-דאחייה , שוקלים לאמץ תוכנית חלופית במקרה של מלחמה גדולה, והיא לחיות בתוך סוריה במקום לעבור לאזורי לבנון אחרים, מכמה שיקולים.

תוכניות חלופיות אלו החלו להתרקם לאחר שישראל הפציצה את “חרט הריק” בפרבר הדרומי בליל ה-30 ביולי האחרון, במטרה לחסל את רמטכ”ל חיזבאללה, פואד שוכר.

סוכנות הידיעות AP דיווחה כי מספר רב של תושבי הפרבר הדרומי של ביירות , כולם ממשפחות אנשי חיזבאללה, עברו לגור אצל קרובי משפחה או בבתים שכורים באזורים עם רוב נוצרי, דרוזי או סוני בלבנון.

עם זאת, עבור חלק אחר מהם, התוכנית החלופית שלהם “הייתה לעבור לסוריה השכנה”. אבל למה?

أميركا نصحت إسرائيل بعدم قصف بيروت... فهل تستجيب؟ | النهار

קרדיט: א-נהאר

 

מחירי שכירות הדירות בביירות בשמיים!

הסוכנות מצטטת את זהרה ע’אדר, שאמרה: “היא ומשפחתה היו בהלם כשראו בניין מגורים הופך להריסות” בהפצצה שהרגה את שוכר.

 ע’אדר ומשפחתה שקלו בתחילה לעבור לגור בתוך לבנון, “אבל הם חשו מתוסכלים מפרסומים ברשתות החברתיות שהאשימו אזרחים עקורים, יחד עם חיזבאללה, באיום של מלחמה כוללת”.

הביקוש הגובר הוביל גם לעלייה חדה בדמי השכירות. היא סיפרה כי “גילינו ששכר הדירה מתחיל ב-700 דולר, וזה עבור בית שלא יהיה לנו מאוד נוח בו.” הסכום הזה הוא יותר ממה שמרוויחים הרבה לבנונים בחודש אחד.

 

 

משפחת ע’אדר מצאה דירת ארבעה חדרים בחאלב, עיר בצפון מערב סוריה, תמורת 150 דולר לחודש. הם שילמו שכר דירה של שישה חודשים מראש וחזרו ללבנון.

ראוואד עיסא, שחזר עם משפחתו מסוריה ללבנון לאחר מלחמת יולי 2006 אמר כי אביו השתמש בחלק מחסכונותיו באותה תקופה לרכישת בית במחוז חמה בסוריה, לקראת כל מצב חירום שיתהווה .

“בדרך זו, אם תתרחש מלחמה נוספת, יש לנו בית מוכן”, אמר עיסא, מכיוון שהאזור שמסביב לא הושפע ממלחמת האזרחים בסוריה. לפני מספר שבועות נסעו אחותו ובעלה להכין את הבית לקראת חזרת המשפחה, במידה והמצב יתדרדר בלבנון.

עיסא, שעובד בהפקה דיגיטלית, חשף כי תחילה תכנן לשכור דירה בלבנון אם הסכסוך יתרחב, במקום להצטרף למשפחתו בסוריה, אבל באזורים ה”בטוחים” של ביירות “מבקשים מחירים מגוחכים”. הוא אמר. בעל בית אחד גבה 900 דולר עבור חדר בדירה משותפת, “ומחוץ לביירות, זה לא הרבה יותר טוב”, ממשיך רואד.

 

“הם הפכו את דמשק ליותר יפה”

עזאם עלי, עיתונאי סורי בדמשק אמר לסוכנות הידיעות AP כי בימים הראשונים לאחר החיסול בחרט הריק הוא ראה זרם של לבנונים השוכרים חדרי מלון ובתים בעיר. הוא סיפר שמשפחה לבנונית שהתה בביתו כמה ימים.

בפוסט בפייסבוק הוא בירך את הלבנונים ואמר שהם “הפכו את העיר העתיקה של דמשק ליפה יותר”. לאחר שנראה שהמצב נרגע, “חלקם חזרו  אבל רובם נשארו”, אמר עלי.

הסוכנות חושפת כי מתוך 80 בני אדם שנעקרו מדרום לבנון ומתגוררים בביירות רבתי – כולל לבנונים, סורים ופליטים פלסטינים – לפחות 20 בני אדם אמרו שהם שוקלים לחפש מקלט בסוריה אם המלחמה בלבנון תסלים, לפי ראיונות שערכו חוקרים בפיקוחה של יסמין ליליאן דיאב, מנהלת המכון לחקר הגירה באוניברסיטה הלבנונית האמריקאית.

 

מה עם העקורים הסורים?

האירוניה היא שהאיום החדש הזה על שכונת א-דאחייה לא הוביל ל”הגירה הפוכה המונית של סורים מלבנון”, כפי שאמר אותו מקור.

נכון לעכשיו, ישנם כ-775,000 סורים בלבנון, ומאות אלפים משוערים שאינם רשומים במדינה. בעוד שהלחימה בסוריה נרגעה, פליטים רבים חוששים שאם ישובו, הם עלולים להיעצר בשל קשרים אמיתיים או לכאורה לאופוזיציה או שיגייסו אותם בכוח לצבא.

אם יעזבו את לבנון כדי להימלט מהמלחמה, הם עלולים לאבד את מעמד הפליטים שלהם, אם כי חלקם חוצים הלוך ושוב לאורך נתיבי הברחה ללא תיעוד תנועותיהם.

סוכנות הידיעות AP מסכמת: “תושבים רבים של הפרבר הדרומי נשמו לרווחה כשהתברר שחילופי המהלומות האינטנסיביים בין ישראל לחיזבאללה ב-25 ביולי לא נמשכו זמן רב”.

 אבל ע’אדר אמרה שהיא עדיין מודאגת שהמצב יתדרדר, ויאלץ את משפחתה לברוח. “יש צורך בתוכנית גיבוי לכל מקרה”, אמרה.

קרדיט: אלג’נובייה    קרדיט לתמונות: ערוץ הטלגרם היוצרים AI