שגריר ישראל לשעבר במוסקבה: מטוסי קרב רוסיים מדגם Su-35 בדרך לאיראן. הערכה

 ארקדי מלמן, לשעבר שגריר ישראל במוסקבה ואחד מבכירי הדיפלומטים הישראלים, טען כי מטוסי סוחוי סו-35 רוסיים בדרכם לאיראן.

רכישת ה-Su-35 “Flanker E” על ידי איראן, מטוס קרב דור 4.5 מרוסיה, תשפר משמעותית את היכולות של חיל האוויר האיראני, שנאלץ בעבר להסתמך על מטוסי קרב ישנים יותר כדי להגן על המרחב האווירי שלו.

דיווחים טענו בעבר כי איראן עומדת לקבל בקרוב את המשלוח הראשון של מטוסי סוחוי Su-35 מרוסיה, מה שישפר משמעותית את יכולתו של חיל האוויר שלה להתמודד עם התקפות אוויר אפשריות מצד יריבים כמו ישראל, בתקופה שבה טהראן ותל אביב עומדים על סף מלחמה גלויה.

על פי דיווח של סוכנות הידיעות הממשלתית, Student News Network (SNN), טהרן תקבל את הראשון מתוך סך של 24 מטוסי Su-35 “Flanker-E”.

ישנם דיווחים רבים על מספר מטוסי סוחוי-35 שאיראן רכשה מרוסיה. דיווח אחד כזה שאינו איראני מצביע על כך שהעסקה כוללת כ-24 מטוסים. בעוד ספקולציות אחרות מצביעות על כך שההסכם בין איראן לרוסיה כולל רכישת ארבע טייסות, כל טייסת מכילה 12 מטוסי קרב, עם אפשרות לרכוש שתי טייסות נוספות. במקרה זה, איראן תרכוש 48 מטוסי קרב, ויכולה לרכוש 24 מטוסים נוספים במידת הצורך. כלומר, אם החוזה ייצא לפועל במלואו, איראן תקבל 72 מטוסי Su-35.

מנגד, העיתונות האיראנית מציינת שלמרות ההתמקדות התקשורתית ב-Su-35, איראן עשויה לרכוש מטוסי קרב נוספים מרוסיה, שעשויים לכלול יותר מטוסי Su-24 ו-Su-30 משומשים.

הערה ברקע הידיעה: הידיעות על אספקת מטוסי הסוחוי 35 לאיראן כבר נפוצות זמן רב אך העובדנ היא שהם טרם סופקו להם. מקורות זרים טענו כי פוטין לא מאשר עדיין אספקת מטוס זה לאחר שהגיע ל”עיסקה” עם ישראל שהוא יקפיא את ביצוע החוזה וישראל לא תספר לאוקראינה סוללות כיפת ברזל ונשק מתקדם שיסכלו כל מתקפה רוסית עליהם. ונראה כי פוטין עדיין עומד מאחורי העיסקה. כמו כן אספקת מטוס אחד עדיין לא תאפשר לאיראן לשדרג את מערכת ההגנה האווירית על שמיה כך שגם אם יסופק מטוס ראשון שוב שינוי דרסטי לא יקרה במאזן הכוחות שהוא מכריע לטובת ישראל.

קרדיט: ערביכ דפנס     קרדיט לתמונות: משרד ההגנה הרוסי