לתשומת לב חה”א הישראלי: מערכת ל”א רוסית שיתקה מערכות במטוס ה-אף 35 של חה”א האיטלקי

לאחר תקלה במערכות ה-F-35A, הבין הטייס האיטלקי שמטוסו מותקף ממערכת הלוחמה האלקטרונית “Khibini” המותקנת  במטוס ה-Su-30SM הרוסי שמולו.

 

האם מערכות הל”א הרוסיות יודעות לאתגר את מערכות מטוס האף 35 החמקני החדיש ביותר של צבא ארה”ב ? 

לא ברור אם הגרסה הנמצאת בידי חיל האוויר האמריקאי זהה למערכות הנמצאות במטוס האף 35 שנמכר לחיל האוויר האיטלקי , אבל דבר אחד ברור…. מערכות ל”א מוטסות שהותקנו על מטוסי קרב רוסים הצליחו לשתק מערכות במטוס אף 35 מה שהשאיר את הטייס חסר עונים מול מטוסי הקרב הרוסיים שאיימו עליו.

לתשומת לב חיל האוויר הישראלי.

ידוע כי מערכות הל”א במטוסי האף 35 של חיל האוויר הישראלי הם מתוצרת ישראל , אך לא ברור אם הם עמידים בפני מערכות הל”א הרוסיות!

 

דווח שמערכת הזיהוי והאזהרה של מטוס הקרב דור 5 של חיל האוויר האיטלקי F-35 “כשלה בתפקוד” לאחר מתקפה אלקטרונית ששוגרה על ידי מטוסי קרב רוסיים מדגם 30SM. 

תקרית זו, כפי שדווח בתקשורת האיטלקית, התרחשה זמן קצר לאחר שכוחות רוסים פלשו לאוקראינה.

בתגובה לפלישה של רוסיה, נאט”ו פרסה באפריל מטוסי F-35A של חיל האוויר האיטלקי כדי לפקח על המרחב האווירי של המדינות הבלטיות, במיוחד אסטוניה, הגובלת ברוסיה.

מטוסי F-35A איטלקיים פועלים מבסיס אמנדולה, הממוקמת בדרום איטליה.

חודש לאחר הגעתם לאסטוניה, מטוסי F-35A איטלקיים קיבלו משימות “מעקב אווירי” במרחב האווירי של הים הבלטי, כאשר הם יורטו על ידי מטוסי קרב רוסיים מהדור הרביעי מסוג Su-30SM.

מטוס הקרב הרוסי נאלץ ליירט את ה-F-35 האיטלקי לאחר שמטוס הקרב מהדור החמישי מתוצרת ארה”ב התקרב יותר מדי למטוס התובלה AN-12 אותו ליווה.

טייס F-35 איטלקי סיפר, בנוגע לקרבה הבלתי צפויה של ה-Su-30SM הרוסי: “המטוס הרוסי הופיע לפתע. “הייתי מאוד מבולבל כי לא ציפיתי שהוא יהיה כל כך קרוב”.

 

המטוס הרוסי התעקש להשאר קרוב למטוס ה-F-35A האיטלקי, ובמהלכו מערכת הזיהוי והאזהרה המתקדמת של המטוס מתוצרת לוקהיד מרטין “לא פעלה”, מה שאילץ את הטייס “להפעיל אותו מחדש מספר פעמים” כדי לוודא שהוא עובד שוב.

טייס F-35A איטלקי הוזהר שוב ושוב כי מטוסי קרב רוסיים עשויים להשתמש במערכת לוחמה אלקטרונית המכונה “קיבני”.

מערכת הלוחמה האלקטרונית Khibini פותחה בתקופת ברית המועצות וזכתה לתשומת לב משמעותית בשנות ה-80 באמצעות שיתוף פעולה בין KNIRTI וסוחוי.

מערכת הלוחמה האלקטרונית “Khibini” שודרגה מספר פעמים והיא משמשת כיום לא רק את מטוסי Su-30 אלא גם את מטוסי Su-34.

לאחר תקלה במערכות  ה-F-35, הבין הטייס האיטלקי שמטוסו מותקף על ידי מערכת הלוחמה האלקטרונית “Khibiny” שנישאת על ידי מטוסי הקרב הרוסיים Su-30SM שמולו.

כשמטוס הקרב הרוסי התקרב במהירות, הוא ניסה “להפעיל מחדש” וניסה להרחיק את עצמו מהמטוס הרוסי.

אולם הניסיון נכשל, ושני מטוסי הקרב התקרבו מדי זה לזה.

הטייס האיטלקי הסביר שמטוסי קרב בדרך כלל שולחים אזהרות באזורי הגבול, אך זה לא היה המקרה בתקרית זו, שכן מטוסו הפך למטרה של מערכת לוחמה אלקטרונית שמטוס הרוסי.

Pod Khibini-U Su-30SM, Tempmodels 72301 (2020)

 

הטייס האיטלקי אמר: “פתאום הייתי משותק מפחד”. “לא ציפיתי לתמרון מסוכן כל כך מהטייס הרוסי”, אמר, והוסיף כי מספר מערכות במטוס החלו שוב לא לתפקד.

“פתאום, ה-Su-30SM נעלם מהעין ושוב מערכת הזיהוי של ה-F-35A לא פעלה. “ואז ה-Su-30SM הופיע לפתע מול ה-F-35A ותקרב מאוד אליו”.

המצב נמשך זמן מה לפני שה-Su-30SM הרוסי הפסיק את התמרונים המסוכנים שלו ולא “איתגר” עוד את ה-F-35A האיטלקי.

הטייס האיטלקי העריך שה-Su-35SM הרוסי ,ככל הנראה, בוחן את יכולותיו של ה-F-35A, אך הוא עודכן בעבר על יכולות המטוס הרוסי והטייסים שלו.

הוא ידע שטייסים רוסים מסוגלים לבצע תמרונים טקטיים ברמה גבוהה.

אבל טייס הקרב האיטלקי הביע את תדהמתו מכך שמטוס אמריקאי מודרני, מצויד בטכנולוגיה ובנשק החדישים ביותר, “השתלט”  עליו בקלות מטוס קרב רוסי.

זה היה בלתי צפוי במיוחד בהתחשב בכך שה-Su-30SM הוא מטוס מהדור הרביעי, אם כי גרסה משודרגת.

 

מטוס קרב רוסי עם מארז הל”א “קיביני”:

 

קרדיט: ערביכ דפנס        קרדיט לתמונות: משרד ההגנה הרוסי