בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 29-8-2024

האירועים האחרונים, כמעט והשכיחו את הפתיחה הסוערת של השבוע, עם מתקפת מנע של חיל האויר בדרום לבנון ששיבשה מטח של אלפי רקטות ועשרות כטב”מים שחזבאללה ביקש לשגר לעבר מדינת ישראל. במטח זה, נרשם אמנם מספר מצומצם של פגיעות בישובים ישראליים, ובנוסף נהרג לוחם חיל הים מפגיעת שבר טיל מיירט בספינת דבורה בה הפליג עם חבריו מול חופי הצפון. ועדיין, מדינת ישראל הצליחה להסב לארגון הטרור מבוכה קשה, כאשר שורה ארוכה של קריקטורות וסרטוני לעג הציגו את נצראלללה כ”גיבור נגד תרנגולות”.

הנה דוגמא:

למרות הכשלון, הודיע חזבאללה, כי מבחינתו הנקמה על חיסול רמטכ”ל הארגון פואד שוכר שר”י בוצעה, וכי הטילים והרקטות של הארגון פגעו במספר רב של מחנות ובסיסים של צה”ל. סרטון תעמולה, מלווה בנאום מוקלט של נצראללה הציג צילומי אויר של הבסיסים המותקפים כביכול, אך שום דבר מעבר. ועדיין, ניכר שחזבאללה מבקש לחזור לדפוס ההתכתשות הקודם מול ישראל, של ירי קצר טווח, מול פגיעות נקודתיות של ישראל בפעילי שטח של הארגון, בלא להיגרר ללחימה מלאה.

הנה סרטון תעמולה אחר של חזבאללה, המציג ירי רקטות לכיוון ישראל:
https://www.facebook.com/reel/26857397993873903

בד בבד, מרחיב חזבאללה את חופש הפעולה של ארגוני הטרור הפלסטיניים בלבנון, ובראשם חמאס והג’האד האסלאמי, וחלקים מהפת”ח, כמו אנשי מוניר מקדח, המהווים זרוע של חזבאללה. בשבוע שעבר חוסל אחיו של מוניר מקדח בהתקפה מהאויר על רכבו באזור צידון. גם מספר פעילי חמאס וג’האד אסלאמי, חוסלו השבוע בפגיעות מהאויר בלבנון ובסוריה. שוב משמשים ארגוני הטרור הפלסטיניים “בשר תותחים” לאיראן ושלוחיה, ממש כמו שהחמאס שירתה באדיקות את האינטרס האיראני ב- 07 אוקטובר, במחיר החורבן וההרס של הרצועה.
ניכר בהקשר זה, שהמאוכזבים העיקריים מהתגובה של חיזבאללה הם שוב אנשי החמאס, שמייחלים כל העת להתלקחות בשורה של חזיתות, שתוריד את הלחץ מעל אנשיהם. על רקע זה, בלטה הודעת הברכה שפרסם (גם הפעם בכתב, ולא בקולו) דובר “גדודי אלקסאם”, המכונה “אבו עבידה”, לחזבאללה על פתיחת החזית הנוספת מול ישראל. אנשי החמאס ליוו את ההודעה הזו בשיגור שתי רקטות לכיוון מרכז ישראל, אחת נפלה ברצועה, והשניה בסמוך לראשון לציון. כן בוצע עוד מספר קטן של שיגורים לישובי עוטף עזה.

הנה תמונות מהשיגור לכיוון ראשל”צ:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/525689793370907?idorvanity=357103281849

ולמרות שהחזית הצפונית לא נפתחה בהיקף מלא, ניכר שצה”ל ממשיך לצמצם סד”כ ברצועה ועובר לפעילות בדפוסים של נסיון ליצר סוג של שיגרת בט”ש, לצד מבצעים נקודתיים. בעקבות זאת, הצליחו אנשי הטרור ברצועה, למרבה הצער, לפגוע בשבוע האחרון במספר גדול יחסית של חיילים, במארבי מטענים, ירי נ”ט וירי צלפים.
חשוב לזכור שברוב שטחי הרצועה אין נוכחות קבועה של צה”ל, והדבר גם אינו אפשרי עם הסד”כ הקיים. עובדה זו מאפשרת לגורמי הטרור להתארגן ולפגוע מרחוק בכוחותינו. במהלך השבוע האחרון, שחררו אנשי החמאס והגא”פ מספר גדול של סרטונים המתעדים פגיעה בחיילינו, סרטים שאיני מביא בשום אופן, ואני מציע לכל אדם שפוי שאינו חייב לעשות זאת להימנע מצפיה בהם.
ברקע, דיווחים רבים על כך שהמו”מ לעסקת חליפין מול החמאס נתקע. אנשי החמאס ממשיכים לתבוע נסיגה ישראלית מלאה מהרצועה, כולל ציר פילדלפי, נצרים, ומה שמכונה “הפרימטר”, שטח הבטחון סביב הרצועה, כתנאי לכל התקדמות, ומתעלמים לחלוטין מזעקות תושבי הרצועה, שברובם אכן סובלים מאוד במצב הנוכחי.

הנה דוגמא לסרטון אחד המציג את מצוקת העזתים שנאלצים לפנות בית ספר ששימש עבורם מקלט עד לאחרונה, לאחר שהפך לבסיס למחבלים:

השבוע, פורסמו לא מעט ידיעות על יחיא סנואר, אשר נראה כביכול במקומות שונים ברצועה. את הערכותיי לגבי מיקומו פרסמתי בעבר, וציינתי שהם לא מתבססות על מידע, אלא על היכרות עם מאפייני החשיבה של אנשי החמאס. להערכתי רוב הפרסומים בנושא מיקומו של סנואר הינם בבחינת לוחמה פסיכולוגית, ואין מאחריהם מידע אמיתי.

הנה אחד הסרטונים בנושא מחבואו של סנואר:

עדיין סביר להניח שבמערכת המודיעין הישראלית יודעים לפחות ברמה העקרונית היכן סנואר ממוקם, והסיבה לכך שהוא עדיין חי ומסתובב, אינה מחסור במודיעין. רמז לכך, ניתן לראות במעורבות המצרית החצופה בדרישה לנסיגה ישראלית מציר פילדלפי, לאחר חשיפה ( חלקית כנראה) של רשת המנהרות הענקיות באזור רפיח. אין ספק שלמצרים יש לא מעט להסתיר.
ביטוי חלקי ליכולות המודיעין הישראלי ברצועה כיום קיבלנו השבוע במבצע הצבאי, במהלכו שוחרר והוחזר לארץ החטוף הבדוי הישראלי פרחאן קאדי מרהט מתוך מנהרה בשטח הרצועה, לצד השבת גופה של לפחות חטוף אחד נוסף. אין ספק שללא יכולות מודיעין משמעותיות, גם השבת קאדי לא היתה מתאפשרת, למרות הפרסומים לפיהם בחמאס חסו עליו בשל היותו מוסלמי.

הנה תמונות משחרורו של אלקאדי:

            
ולחזית השלישית- יהודה ושומרון: צה”ל פתח השבוע במבצע שקיבל את השם “מחנות קיץ”, לפגיעה בקיני הטרור המתעצמים בצפון השומרון- ג’נין ומחנה הפליטים שלה, טול כרם ומחנה נור אלשמס שבלב העיר, וכן מחנה אלפארעה וטובאס. במסגרת המבצע, נעשה שימוש רחב מהרגיל בכטב”מים, מה שהביא לחיסול של לפחות 19 מחבלים, לצד מספר לא מבוטל של עצורים, ולכידת אמצעי לחימה. המחוסל הבולט ביותר במבצע הינו מחמד ג’אבר, מי שכונה “אבו שג’אע” (אמיץ), מפקד גדוד הג’האד האסלאמי בנור אלשמס, שניצל בעבר במספר פעולות לחיסולו ולכידתו, והיה מעורב באינספור תקריות ירי על כוחותינו. אבו שג’אע, גם עמד במוקד תקרית בה חילץ אותו המון נזעם ממעצר של מנגנוני הרש”פ. נציין, שחיסולו נעשה בתוך מסגד, בו הסתתר עם 4 מחבריו, 3 מהם חוסלו והאחרון הסגיר את עצמו.
לאבו שג’אע היה מעמד מיוחד בין מבוקשי איו”ש, מעמד שחרג מהרמה המקומית, לרמה הכלל איו”שית. לא בכדי, מסגדים מקבאטיה בצפון ועד חברון בדרום השמיעו קריאות אבל על התפגרותו.

הנה כאן בקבאטיה:
https://www.facebook.com/reel/3337886339678426

אבו שג’אע, לא היה המחוסל היחיד. בין המחוסלים בלטו גם מספר אננשי “גדודי אלאקצא” של הפת”ח ואנשי מנגנונים, שפעלו בשת”פ מלא עם אנשי החמאס והגא”פ, וזה לא מנע מהנהגת הרש”פ לפרסם הודעות אבל על פרישתם מהעולם. עוד עדות לכך שהרש”פ, אינה רק המממן העיקרי של ארגוני הטרור, אלא גם שותפה מלאה בו.
עוד נציין, שגם במחנה אלפארעה, הופצץ מרתף של מסגד, ששימש כחמ”ל טרור, ומעבדה ליצור מטענים.

הנה תמונות:

https://www.facebook.com/reel/1206743980666880

 

קודם לכן השבוע חוסלו במתקפת כטב”מ 4 מחבלים במחנה נור אלשמס, אחד מהם תושב קלקיליה, ממשוחררי הסבב החליפין הראשון, שלישי במספר מבין משוחררי הסבב שחוסל. לצד זאת, חוסל מחבל שירה על מחסום ג’למה. שני מחבלים, תושבי ג’נין חוסלו לאחר נסיון לפיגוע דריסה באריאל, כשברכבם נמצאו אמצעי לחימה. לצד זאת נרשם השבוע פיגוע מטען לעבר אוטובוס סמוך למעלה עמוס בדרום מזרח גוש עציון, ושורה של פיגועי ירי מרחוק, ללא נפגעים לעבר ישובים ישראליים. הנה תמונות מחיסול המחבלים בנור אלשמס:
https://www.youtube.com/shorts/lfaXbobRujs
לצד זאת, נהרג מתפרע ערבי מהכפר ואדי רחאל ליד בית לחם, מירי חיילי צה”ל, לאחר יידוי אבני מאסיבי לעבר רכבים ישראליים באזור.
חשוב לציין, שגם לאחר המבצע, ישראל טרם נכנסה למהלך מקיף של חיסול כנופיות הטרור בצפון השומרון, שממשיכות להצטייד בכמויות ענק של אמצעי לחימה ומטענים, חלק מיצור עצמי, וחלק לא מבוטל ממערך ההברחות שהקימו אנשי הציר האיראני דרך ירדן. ניתן לראות זאת, בכך שגם במבצע, מיהרו דוברי צה”ל להדגיש שאין לישראל כוונה לפנות מיושביהם את מחנות הטרור, המכונים בטעות מחנות פליטים נור אלשמס וג’נין, וגם מכך, שכנופיות חמושים ממשיכות לנוע בגלוי באזור, ללא תקיפה שלהם מן האויר.

הנה לדוגמא הלוויה המונית של מחבל שנפגע בעת שמטען שהכין התפוצץ עליו, במחנה פארעה, בנוכחות עשרות חמושים, בלא כל חשש מתקיפה של כטב”מים ישראלים:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1967748527048381?idorvanity=357103281849

 

עוד נציין, כי במבצע “מחנות קיץ”, הטיל צה”ל כיתור על חלק מבתי החולים בגזרה, אך עדיין הוא נמנע מכניסה עליהם, גם אחרי שנצפו מקרים בהם מוברחים לתוכם מבוקשים. עוד עדות, לכך שהמהלך הצבאי עדיין מתנהל בקריטריונים הצבאיים של העבר.
ומכאן לרש”פ- שם ממשיך אבו מאזן לדבר על כוונתו להגיע לרצועה. במקום זאת, הוא נסע השבוע לסעודיה, ואז הכריז על קיצור הביקור וחזרה לאיו”ש, בעקבות המבצע בצפון השומרון. הנהגת הרש”פ קיימה דיון הכנה מיוחד, ללא כל החלטות וניכר שהיא מחפשת סולם לרדת מהעץ עליו טיפס היו”ר.
ואחרי כל זה, יהודה ושומרון אינם מקשה אחת. לצד הטרור המשתולל בצפון השומרון, בראמאללה וחברון, מתמקדים התושבים בדרכים לקיים חיי שגרה. הנה דוגמא לחתונה בראמאללה, שם בולטת אוירה של שמחה, וריקודים, במנותק לחלוטין מהאירועים.

הנה תמונות:

 

לסיום, נציין, שגם אחרי המתקפה של חזבאללה, הרמטכ”ל האיראני הכריז שהתגובה על חיסול אסמאעיל הניה בטהראן תגיע בקרוב, גם דוברי החותים בתימן מכריזים שהם טרם נקמו על הפגיעה בנמל חודידה, ואילו זאהר ג’בארין, הממונה על פעילות חמאס באיו”ש (משוחרר עסקת שליט, הפועל מרצועת עזה) הכריז שהארגון שם לו כיעד לחסל את השר לבטחון לאומי בן גביר, על רקע הכרזותיו בדבר חופש פולחן ליהודים בהר הבית.
נציין בהקשר זה, שהתופעה של יהודים המשתחוים בפישוט ידיים ורגליים בהר הבית מתקבלת בזעזוע של ממש בקרב הפלסטינים הרואים בכך ביטוי מובהק לכשלון מתקפת הטרור של החמאס ב-07 אוקטובר, מתקפה שקיבלה את השם: “מבול אלאקצא”.
עד כאן להשבוע- שבת שלום, ובשורות טובות.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו”ש   

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונת השער: ערוץ הטלגרם – היוצרים Ai