האם מצרים החלה בהכנות לקראת תקיפת סכר רנסנס באתיופיה?

“צעד קטן לצבא מצרים צעד גדול לקראת האפשרות לפריצת מעשי איבה עם צבא אתיופיה”

 

לאור המתיחות הגוברת בקרן אפריקה, החלה מצרים לפרוס את כוחותיה בסומליה כחלק ממשימת האיחוד האפריקאי לתמוך ולייצב את המדינה. 

קבוצה ראשונה של קצינים וציוד צבאי מצריים הגיעה לבירת סומליה, מוגדישו, כחלק מתוכנית להצבת כ-10,000 חיילים מצרים במדינה.

היערכות זו מגיעה לאחר חתימת הסכם הגנה בין נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי לבין מקבילו הסומלי, חסן שייח’ מוחמד, בקהיר. חיילים מצרים צפויים להיות מוצבים באזורי דרום מערב, הירשאבל וגלמודוג, כאשר מחציתם יצטרפו לכוחות האיחוד האפריקאי בסומליה, בעוד המחצית השנייה תעבוד באופן עצמאי במשימת שלום של האיחוד האפריקאי.

פריסה זו שמה לה למטרה להגביר את היציבות ולהילחם בטרור באזור, ומשקפת את מחויבותה של מצרים לתמוך באחדותה ובריבונותה של סומליה ודחיית כל התערבות בענייניה הפנימיים.

מסוקי קרב מצרים על סיפון נושאת המסוקים מיסטרל:

 

מצרים סיפקה ביום שלישי את הסיוע הצבאי הראשון לסומליה מזה יותר מארבעה עשורים, כך אמרו שלושה מקורות דיפלומטיים וממשלתיים סומליים, בצעד שעשוי להעמיק את המתיחות בין שתי המדינות ואתיופיה.

מצרים וסומליה התקרבו השנה לאחר שאתיופיה חתמה על הסכם ראשוני עם אזור סומלילנד לחכירת אדמות חוף בתמורה להכרה אפשרית בעצמאותה מסומליה.

ממשלת מוגדישו תיארה את ההסכם כהתקפה על ריבונותה ואמרה כי היא תחסום אותו בכל האמצעים הנדרשים.

 

מצרים, שהיתה מסוכסכת עם אתיופיה במשך שנים על רקע בניית סכר הידרואלקטרי ענק על ידי אדיס אבבה בשפכי נהר הנילוס, גינתה את הסכם סומלילנד. מצרים חתמה בתחילת החודש על הסכם ביטחוני עם מוגדישו והציעה לשלוח חיילים למשימה חדשה לשמירת שלום בסומליה.

סומליה איימה בעבר לגרש את הכוחות האתיופיים, המונים עד עשרת אלפים חיילים, שנמצאים שם במסגרת משימת שמירת שלום ותחת הסכמים דו-צדדיים להילחם באל-שבאב.

שני דיפלומטים ובכיר סומלי אמרו לרויטרס בעילום שם כי שני מטוסים צבאיים מצריים הגיעו ביום שלישי בבוקר לשדה התעופה של מוגדישו עמוסים בנשק ובתחמושת.

סרטון וידאו שהופץ ברשתות החברתיות ואומת על ידי סוכנות הידיעות רויטרס הראה את המטוסים על מסלול ההמראה של שדה התעופה.

דיפלומט אחד אמר שסומליה “משחקת באש” על ידי ייבוא ​​נשק מצרי ובכך מכעיסה את אתיופיה.

משרדי החוץ של סומליה ומצרים לא הגיבו מיד לבקשות להגיב.

האיחוד האפריקאי הודיע ​ מוקדם יותר החודש על הצעתה של מצרים לשלוח חיילים למשימה חדשה לשמירת שלום המתוכננת לצאת לדרך בשנה הבאה בסומליה. קהיר לא הגיבה בפומבי על הנושא.

“אם המצרים ישלחו את כוחותיהם לסומליה ויפרסו כוחות לאורך הגבול עם אתיופיה, הדבר עלול להוביל לעימות ישיר בין שני הצדדים”, אמר ראשיד עבדי, אנליסט במרכז המחקר סהן.

“הסיכון למלחמה ישירה הוא נמוך, אבל קונפליקט פרוקסי אפשרי.”

 

במקביל , אתיופיה העבירה כוחות צבא נוספים לאזור אוגאדן בסומליה, לפי מקורות אתיופיים רשמיים. צעד זה בא בתגובה למהלך הצבאי המצרי.

מטוסים צבאיים מצריים נחתו אתמול, שלישי, בנמל התעופה של מוגדישו, נושאים ציוד צבאי וקצינים שיפקחו על מרכזי פיקוד צבאיים באזור חירן שבסומליה לאורך הגבול האתיופי.

על פי הערכות של הסוכנות האתיופית “אמהרה ניוז”, מצרים החלה לפרוס כוחות צבאיים גדולים המונים בין 5,000 ל-10,000 חיילים באזורים הדרום-מערביים של הירשאבל וגלמודוג בסומליה.

רכישת בסיס צבאי אסטרטגי קרוב מאוד לאתיופיה על ידי מצרים תקל על כל מבצע עתידי המכוון לסכר זה עבור הצבא המצרי.

גם נשיא ארה”ב לשעבר דונלד טראמפ חשף בעבר כי מצרים איימה לפוצץ את סכר הרנסנס בתגובה לחוסר הפשרנות האתיופית במשא ומתן, אך מצרים לא הגיבה רשמית על הצהרות אלו.

סוכנות הידיעות האתיופית אמהרה פרסמה גם סרטון שבו נראה הגעתם של מטוסי תובלה צבאיים מצריים הנושאים ציוד צבאי, חיילים וקצינים מצרים.

 

לפי דיווחים בתקשורת הבינלאומית, 5,000 חיילים מצרים יצטרפו לכוחות האיחוד האפריקאי בסומליה, בעוד חמשת אלפים הנותרים יעבדו ללא תלות במשימת שמירת השלום של האיחוד האפריקאי.

 

הסכסוך בין אתיופיה לסומליה סובב סביב מספר נקודות עיקריות:

• אזור אוגדן: אזור זה הוא אזור שנוי במחלוקת היסטורית, שכן הוא מיושב על ידי מספר רב של סומלים. סומליה דורשת את סיפוח האזור, בעוד שאתיופיה רואה בו חלק משטחה הריבוני.

• משאבי טבע: קיימת תחרות על משאבי הטבע באזור, לרבות מים וקרקע חקלאית.

• גבולות: הגבולות בין שתי המדינות אינם מוגדרים במדויק, מה שמוביל לסכסוכים תכופים על שטחים.

קרדיט: ערביכ דפנס   קרדיט לתמונות: דובר צבא מצרים