איך שוק המניות שובר שיאים בזמן שהכלכלה במשבר? דעה!

בעוד שמדינת ישראל מתמודדת עם שנה מאתגרת, כוללת מצב ביטחוני רגיש, עלייה בהוצאות, גירעון גואה ועליית מחירים, רבים שואלים את עצמם איך נוצר מצב שהבורסה ממשיכה לעלות ולשבור שיאים, כאשר אתמול אף נרשם שיא חדש במדד המעו”ף.

בשוק ההון יש משפט שאומרWall Street is not Main Street. הביטוי מתאר את ההבדל בין הכלכלה הריאלית, המיוצגת על ידי העסקים הקטנים והמשקיעים הפרטיים, לבין שוק ההון הגדול, המיוצג על ידי התאגידים הגדולים ובעלי ההון. בעוד שיש תלות בין השניים, קיימים גם ניגודים, במיוחד כאשר מה שטוב לשוק ההון לא בהכרח טוב לאזרח הקטן.

הדבר גורם לעיתים לניתוק בין הביצועים של השוק הפיננסי לבין המציאות הכלכלית בשטח, כמו שאפשר לראות בביצועי שוק המניות לעומת הכותרות הכלכליות.

 

המצב הגיאופוליטי המורכב הצליח להשפיע נקודתית על הבורסה, אך למעט רגעים של אי-וודאות שהתבהרו לאחר מכן, נראה שעיקר ההשפעה הייתה זמנית בצד ההשפעות על החברות עצמן.

עדות לכך אפשר למצוא בדוחות הרבעון השני שהתפרסמו לאורך השבועות האחרונים. מרבית החברות מצליחות לשמור רמת הכנסות גבוהה, רווחיות טובה ואף לשפר את התוצאות. להזכירכם, חברות פרסמו כי הן מצפות לפגיעה בהכנסות כתוצאה מהמלחמה, דבר שהתברר בסוף כהזדמנות להגדיל רווחים.

סקטור הפיננסים הוא אחד מעמודי התווך של העליות האחרונות, כאשר הבנקים רשמו רווחי שיא ברבעון החולף הודות לריבית הגבוהה והפרשות נמוכות להפסדי אשראי זהו אלמנט חיובי עבור הכלכלה בתקופה המאתגרת הזאת.

 

חברות רבות הצליחו להסתגל לשינויים בהרגלי הצריכה, כאשר לאחר הרבעון האחרון של 2023, הכנסות הקמעונאיות התאוששו, הן בתחום המזון והן בתחום האופנה, לאחר מעבר ל”שגרה של מלחמה” והיצע נמוך בטיסות. הקמעונאיות אף הציגו עלייה במרווחים שעזרו להן להציג שיפור בתוצאות לעומת התקופה המקבילה.

בצד הטכנולוגי, נרשמה התאוששות גם כן, כאשר לאחר תקופה בה התקשו סטארטאפים לגייס כספים, המגמה משתנה והחברות חוזרות לגייס ולהתרחב, בעיקר הודות להשקעות בתחום הבינה המלאכותית, ביג דאטה וסייבר. החברות הגדולות המשיכו להציג ביצועים חזקים ברקע הביקוש העולמי, מה שמוביל לעלייה במניותיהן.

בצד הביטחוני, החברות הביטחוניות רשמו רצף של חוזים חדשים ברקע הביקוש לצרכי הגנה והתקפה. גם השקעה בתשתיות אזרחיות שמותאמות לצרכי מלחמה תרמה להכנסות חברות בתחומים הרלוונטיים.

 

אמנם האחרון הגיע במקביל לגידול בגירעון, אך מדיניות פיסקאלית מרחיבה מטיבה עם החברות (למרות שהעלות כלפי האזרחים עשויה להיות גבוהה), כאשר המשקיעים מאמינים שהתמריצים הממשלתיים ימשיכו לזרום. כאן אציין כי מדיניות זו תומכת בכלכלה בטווח הקצר אך עלולה ליצור לחצים בטווח הארוך כתוצאה מגידול בחוב הממשלתי.

כל הגורמים האלו מוסיפים לביטחון של המשקיעים שגם הפעם הכלכלה הישראלית תדע להתאושש ולצמוח, כאשר ציפיות העתיד הן אלה שמובילות את השווקים הפיננסיים.

The October War and its impact on Israel's economy - IRNA English

קרדיט: ערוץ הטלגרם תשואת יתר – תל אביב    קרדיט לתמונות: irna