בריטניה מאשרת שימוש בתרופה הראשונה לטיפול באלצהיימר

למרות שהתרופה קיבלה רישיון במספר מדינות, היא נדחתה על ידי סוכנות התרופות האירופית ביולי

 

בריטניה אישרה תרופה חדשה שנחשבת ל”משנה כללי משחק” בטיפול במחלת האלצהיימר, שכן מחקרים הראו את יעילותה בהאטת התקדמות המחלה, מה שמשפר את בריאותם של הנפגעים.

ביום חמישי אישרה הסוכנות הבריטית לרפואה ומוצרי בריאות את השימוש בתרופה הראשונה לטיפול במחלת האלצהיימר (lecanimab) בשלביה הראשונים בבריטניה לאחר שהוכחה כיעילה בהאטת התקדמות המחלה ב-27 אחוזים.

הסוכנות מסרה כי התרופה פועלת להסרת חלבון העמילואיד המצטבר במוח של אדם הסובל מאלצהיימר, והיא מוזרקת לווריד כל שבועיים למשך כ-18 חודשים.

עם זאת, המכון הלאומי למצוינות בבריאות ובטיפול בבריטניה ציין כי היתרונות שמספקת התרופה אינם מצדיקים את העלות הגבוהה שלה, ולכן היא לא תהיה זמינה דרך מערכת שירותי הבריאות הלאומית, בעוד שהמחיר הרשמי של התרופה לא הוכרז בבריטניה, העלות שלו היא כ-20 אלף לירות שטרלינג בשנה בארצות הברית.

ד”ר פיונה קרגר, ראש תחום מדיניות ומחקר באגודת האלצהיימר, הוסיפה, שתיארה את אישורה של תרופה זו כקו פרשת מים עבור אנשים בבריטניה הסובלים ממחלת אלצהיימר בשלביה הראשונים, אך היא הביעה את אכזבתה מההחלטה להנפיק תרופה זו על ידי אי המלצה על אספקתה דרך רשות השירותים הבריטית.

דיוויד תומאס, ראש מחלקת המדיניות ב- Alzheimer’s Research UK, תיאר את ההתפתחות הזו כרגע מר ומתוק בו זמנית, והסביר שעלות התרופה תגביל את הגישה אליה לעשירים בלבד.

התרופה היא טיפול מבוסס נוגדנים המתמקד בחלבון עמילואיד המצטבר במוחם של חולי אלצהיימר התרופה פועלת להסרת הצטברות זו ולהאטה של ​​ירידה קוגניטיבית, וניתנת בטפטוף תוך ורידי כל שבועיים.

ד”ר פיונה קרגר הסבירה כי התרופה המורשית בארצות הברית, יפן וסין הוכחה כיעילה בטיפול בחולים הנושאים עותק אחד או שניים של הגן (ApoE4).

למרות שהתרופה קיבלה רישיון בארצות הברית, סין, יפן, הונג קונג ודרום קוריאה, סוכנות התרופות האירופית דחתה אותה ביולי האחרון, וציינה כי היתרונות שלה אינם מפצים על הסיכונים הכרוכים בה, כמו דימום ונפיחות במוח, ושהשפעתו בעיכוב הירידה הקוגניטיבית הייתה מינימלית.

מחלת אלצהיימר היא הסוג השכיח ביותר של דמנציה ואחד מגורמי המוות המובילים בבריטניה.

קרדיט: אלערביה    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות