“פייק ניוז”: טענות ברשתות החברתיות של סעודיה בדבר שליחת שיירות סיוע גדולות לישראל

משתמשי מדיה חברתית מפיצים קטע וידאו שלטענת המפרסמים שלו מתעד שיירות סיוע סעודיות הנעות לכיוון ישראל. 

טענה זו שגויה, שכן הסרטון שצולם ב-2023 מתאר שיירת סיוע סעודית למי שנפגע ברעידת האדמה שפקדה את סוריה וטורקיה בפברואר אותה שנה.

הסרטון מתאר שורה של משאיות נוסעות על כביש מהיר. מפרסמי הסרטון הגיבו: “אזרח ירדני מתעד בווידאו  שיירות אספקה ​​ותמיכה סעודית גדולות בדרך לישראל”.

תמונה שלטענת המפרסמים שלה הראתה שיירת סיוע סעודית לישראל
             תמונה שלטענת המפרסמים שלה הראתה שיירת סיוע סעודית לישראל

הסרטון זכה לאלפי שיתופים באתרי מדיה חברתית כולל X ופייסבוק.

התפשטות הקליפים מסוג זה דומה לקליפים אחרים העוסקים בנורמליזציה בין מדינות ערב וישראל מאז הושגו “הסכמי אברהם” ב-2020 בחסות אמריקאית בין ישראל לאיחוד האמירויות, בחריין, סודן ומרוקו. מאז עלו השערות לגבי הצטרפותה של ערב הסעודית לקבוצת המדינות המנרמלות.

עם זאת, מאז פרוץ המלחמה בין חמאס לישראל ב-7 באוקטובר, גורמים סעודים הדגישו כי נורמליזציה של היחסים עם המדינה היהודית אינה אפשרית ללא צעדים “בלתי הפיכים” לקראת הכרה במדינה הפלסטינית, שראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו התנגד לה זה מכבר.

לפני המלחמה, סעודיה עברה דרך ארוכה במשא ומתן להגיע לנורמליזציה היסטורית עם המדינה העברית בחסות אמריקאית.

המתקפה הפתאומית וחסרת התקדים שפתחו לוחמי חמאס על ישראל ותקיפות הנגד ברצועת עזה סיבכו את ההכרזה על נורמליזציה צפויה, לאחר שיורש העצר מוחמד בן סלמאן אמר לפוקס ניוז בספטמבר כי היא “מתקרבת יותר ויותר מיום ליום”. 

עם זאת, לסרטון אין שום קשר לכל זה.

חיפוש אחריו לאחר חיתוך שלו לסצנות סטילס מוביל אליו או לתמונות שלו קליפים דומים שפורסמו באתרי חדשות ובדפי מדיה חברתית בפברואר 2023.

ההערות הנלוות לקטעים מצביעות על כך שהמשאיות נושאות סיוע שסיפקה סעודיה כדי להקל על הנפגעים ברעידת האדמה שפקדה את סוריה וטורקיה ב-6 בפברואר באותה עת.

רעידת אדמה בעוצמה 7.8 פקדה את טורקיה ואת סוריה השכנה ב-6 בפברואר 2023, ואחריה, כמה שעות לאחר מכן , התרחשה רעידת אדמה בעוצמה של 7.6. 

רעידות האדמה האלימות הביאו למותם של יותר מ-55,000 בני אדם בשתי המדינות, עם לפחות 50,000 הרוגים בטורקיה, ויותר מ-5,000 בסוריה. רעידת אדמה זו גרמה לנזקים כלכליים אדירים בשתי המדינות.

צילום מסך מתוך סרטון שלטענת המפרסמים שלו הראה שיירת סיוע סעודית לישראל:

צילום מסך מתוך סרטון שלטענת המפרסמים שלו הראה שיירת סיוע סעודית לישראל

קרדיט: אלחורה     קרדיט לתמונות :רשתות חברתיות