INSS: הסיכולים בביירות ובטהראן- היתרונות הטקטיים לצד החסרונות

ישראל נמצאת במלחמה ממושכת בשבע חזיתות, וסיכול ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה ושל בכיר חזבאללה פואד שוכר הוא חלק ממצב זה. המסר לחזבאללה, לחמאס, לאיראן ולשותפיה בציר: ישראל לא איבדה מעוצמתה, אינה “ילד הכאפות” החדש באזור, ומוכיחה נחישות ונכונות להכות בלב המעוזים של אויביה, בתעוזה, במקוריות ובהפגנת יכולת מודיעינית ומבצעית כירורגית. זאת ועוד, הפעולות נועדו לא רק לעיני האויבים שצופים במערכה, אלא גם לעיני שותפיה של ישראל ובעלי בריתה, כמו גם לחיזוק הביטחון ותחושת הביטחון של תושבי ישראל והיהודים בתפוצות.

אך כמו בכל פעולה, גם לשתי הפעולות שראינו אתמול יש יתרונות מחד, וחסרונות מנגד.

 

יתרונות בחיסול פואד שוכר:
1. מדובר בתגובה עצימה ונדרשת לרצח הנערים במג’דל שמס. זו לכאורה הברירה הכי פחות עצימה מבין החלופות, וסיכוייה “לסגור” את האירוע בשיכוך העימות הספציפי הזה גבוה מהאלטרנטיבות
2. מדובר במסר ברור לנסראללה: על חשיפות ארגונו ופגיעותו; על שינוי הדיסקט בישראל בכל הנוגע למשחק המשוואות; על הנחישות להמשיך ב”קציר המפקדים הבכירים”.
3. מסר ברור גם לאיראן ולשותפותיה (ולמי שלא הבין, כמה שעות לאחר מכן הגיעה ההתנקשות בהנייה בטהראן)

החסרונות בחיסול פואד שוכר:
1. סיכון להתלקחות מול חזבאללה והציר. אפשרות של תגובה עצימה בישובי הצפון, כולל במקומות שבהם נזהרו מלפגוע, וכן כלפי ערים בישראל – מנהריה, חיפה ועד תל אביב.
2. יעדי, היקף, עוצמת ותוצאות התגובה של חזבאללה הם שיכתיבו את תגובת הנגד של ישראל ועלולים להביא להסלמה ולהידרדרות למלחמה בעיתוי שלפחות בחלקו פחות נוח לישראל (מבחינת חימושים, סד”כ, כלכלה, תשישות מילואים, מצב היחסים עם ארה”ב ולגיטמציה בינלאומית שלילית, ופנימית חלקית). חשוב להזכיר שיש גם אספקטים שדווקא כן נוחים לישראל בעיתוי הנוכחי: ישובי הגבול כבר מפונים, הכוננות ומוכנות הצבא בגזרה גבוהה והצורך הדחוף הקיים בהחזרת התושבים בבטחה ובהקדם.

 

יתרונות בהתנקשות באסמאעיל הנייה:
1. מסר ישראלי ברור כי ישראל עומדת בהבטחתה כי להנהגת חמאס הנוכחית והעתידית אין ולא תהיה חסינות בשום מקום בעולם – גם לא בלב המבצר של התומכת העיקרית שלה.
2. שליחת מסר ותזכורת לאיראן כי היא לא חסינה ואינה בטוחה גם בביתה, וכך גם בכיריה ואורחיה מקרב ארגוני הטרור. זהו מסר נלווה לזה שנשלח בתגובה הנקודתית-כירורגית למתקפת ה-13 באפריל, שלא ערער את תחושת הביטחון באיראן על עליונותו האסטרטגית של הציר שהקימה סביב ישראל.

חסרונות בהתנקשות באסמאעיל הנייה:
1. מדובר בדמות שולית במהותה וסמלית בעיקרה. להיעלמותו הפיזי אין משקל משמעותי בנוגע למעמד חמאס, ליכולותיו המדיניות או הצבאיות, לפוליטיקה הפנימית הארגונית או הכלל-פלסטינית.
2. החיסול לא ישנה דבר במדיניותו של סינוואר בכלל ובעסקת החטופים בפרט, ובוודאי לא ישפיע על אופי ומהות הדרישות שלו.
3. לא תהיה בעיה למצוא להנייה מחליף, בטח ובטח אם תהיה “עסקה חילופים”, אז יימצאו שפע של מחליפים מוכשרים ממנו.

קרדיט: חוקר מכון INSS , יורם שוייצר        קרדיט לתמונות: ערוץ הטלגרם שירה-יוצרת תמונות ב-AI