חשיפת מנהרות הענק ע”י חיזבאללה: לוחמה פסיכולוגית או הכרה בידע המודיעיני הנרחב של ישראל בנעשה בלבנון??

סרטון עימאד 4 חיזבאללה

 

בזמן שהמשקיפים ממתינים לתגובתו על רצח מפקדו הצבאי, פואד שוקר , החליט חיזבאללה להעלות את רמת הלוחמה הפסיכולוגית במקום לוחמת השטח על ידי חשיפת ,ביום שישי, המתקן שלו החפור בתוך ההרים, שהן מנהרות גדולות בהן עוברים אופנועים ומשאיות עם משגרי רקטות, בְּקַלוּת.

בסרטון שכותרתו “ההרים שלנו הם האוצרות שלנו”, שהוצג על ידי כלי התקשורת הצבאיים בהתנגדות האסלאמית, הוצגו מנהרות חיזבאללה, עליהן מדברים לעתים קרובות בתקשורת המערבית.

מה שחדש בסרטון זה הוא שהמשאיות עליהן מותקנות משגרי רקטות נעות בקלות בתוך המנהרות, עד שהן מגיעות לפתח גדול שממנו הן יכולות להתחיל ולשגר את הרקטות שלהן.

סרטון “ההרים שלנו הם האוצרות שלנו”, שחיזבאללה פרסם היום, יום שישי :

 

הסרטון מלווה בנאום הקודם של מזכ”ל חיזבאללה, סייד חסן נסראללה , כשהוא אומר: “ההתנגדות מחזיקה כעת ביכולות טילים ונשק מדויקות ולא מדויקות, ישראל שהכריזה מלחמה על לבנון מעולם לא ציפתה להפתעה כזאת.”

בסרטון נשמע גם נאומו של נסראללה בו הכריז: “הקרב איתנו מקרין לאורך פלסטין הכבושה, מגבול לבנון ועד לגבול ירדן ועד ים סוף, מקריית שמונה ועד אילת”.

 

המסרים מאחורי הסרטון: האם התגובה מתעכבת או קרובה?

מקורות בחיזבאללה אמרו לערוץ אל-ג’דיד כי “הודעות הווידאו של ‘עמאד 4’ – «عماد 4» מוליכים שולל כל ניסיון להעריך את ממדי המתקנים מכיוון שהם חלק מסדרה של מתקנים שתחילתם וסופם אינם ידועים, ומספרם 4 אומר שמה שנסתר גדול יותר”.

כמו כן, מקורות  בחיזבאללה אמרו לערוץ “אל-מיאדין” כי  “המתקן הזה שבו עובדים המוג’אהדין מתחת לאדמה, לא ידוע היכן הוא מתחיל, היכן הוא מסתיים ולמה הוא קשור”. הוא הוסיף, “מה שאנחנו חושפים היום הוא חלק קטן מהיכולות האמיתיות של ההתנגדות, במיוחד ברמת הטילים המדויקים”.

בתגובה לקשר הסרטון לתגובה לחיסול פואד שוכר, אמרו המקורות, “גם אם התגובה לפגיעה בדאחייה, רצח השהיד פואד שוכר והרג אזרחים מתעכבת  בגלל כמה סיבות. … זה בהחלט יגיע.”

להודאת המקורות קדמה הצהרה של סגן מזכ”ל חיזבאללה, שייח’ נעים קאסם, בה הודיע ​​ביום חמישי כי “התגובה תתרחש, אבל איך ומתי זה קשור להחלטת ההנהגה, ולהערכת האינטרס של התגובה וגבולות התגובה, שאנו מבקשים מאלוהים הכול יכול להשיג את מטרותיה, מבלי שנדבר או נתקוף.

לא ידוע אם נאומו של קאסם, יחד עם הסרטון “עימאד 4”, נופל במסגרת לוחמה פסיכולוגית והטעיית הישראלים על ידי דחיית התגובה, כפי שדיווח האתר הישראלי “חדשות בזמן” ביום שישי על אירועי שטח שונים לפיהם ” המודיעין הישראלי והאמריקאי הבחינו בתנועה אינטנסיבית של אנשי חיזבאללה המתפרסים בכל רחבי לבנון, וכי חיזבאללה צפוי לבצע מתקפה חד צדדית על ישראל”.

סרטון של עימאד נראו 4 משגרי רקטות נעים בין מנהרות רחבות :

קרדיט לתמונות: סרטון חיזבאללה

 

הסרטון מנקודת מבט  ישראלית

העיתון הישראלי “ידיעות אחרונות” כתב בתגובה לסרטוני הוידאו: “חיזבאללה פרסם סרטון יוצא דופן של משאיות נושאות טילים בתוך מנהרות ענק”.

העיתון הוסיף, “נראה שהמנהרות הענקיות מצוידות במחשבים, תאורה, והגודל והעומק מאפשרים למשאיות וכמובן לאופנועים לעבור בקלות. מוצג מסע באחת המנהרות וחושף מבוך תת קרקעי ארוך ומואר. שם חולפות משאיות ממוספרות בזו אחר זו ללא הפרעה”.

העיתון הישראלי בתפוצה רחבה סיכם: “בסוף הסרטון ניתן לראות את משגרי הטילים שיוצאים מהמחבוא ואת שם המתקן”. (קרדיט: אלג’נובייה)

 

הערכה: חיזבאללה חשף את מנהרות הענק שלו, לא רק בגלל שהוא מעריך שישראל בהחלט מודעת לקיומם של מנהרות אלו ולמיקומם המדוייק, אלא גם מתוך ההערכה שאולי זה יטיל אימה על תושבי ישראל שילחצו מצדם על הממשלה שלא לתקוף את אתרי חיזבאללה בלבנון.

קרדיט לתמונה: ערוץ הטלגרם שירה-יוצרת תמונות AI