“גניבת המאה” בעיראק

משפטו של נור זוהיר, הנאשם הראשון בגניבת פקדונות מס עיראקים, המכונה “גניבת המאה”, יתחיל ביום רביעי בפני בית הדין הפלילי המרכזי נגד שחיתות בעיראק.

“גניבת המאה” מיוצגת על ידי היעלמותו של סכום של 3.7 טריליון דינר עיראקי, שווה ערך לכשנים וחצי מיליארד דולר מכספי הפקדות מס, והיא נחשפה על ידי כמה גורמים מודאגים כחודשיים לפני תום כהונתה של ממשלת עיראק הקודמת בראשות מוסטפא אלקדימי.

ממכתב רשמי שהוציאה רשות המסים עלה כי סכום של 2.5 מיליארד דולר נמשך בין ספטמבר 2021 לאוגוסט 2022 מהבנק הממשלתי רפידאין, באמצעות 247 מכשירים פיננסיים שהונפקו לחמש חברות, שחילקו אותם ביניהם במזומן, לפי מה  שדיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית.

בעקבות גילוי הגניבה, עברו ועדת היושר והרשות השופטת לחקור את המקרה, והוצאו מספר צווי מעצר שיפוטיים. העצור הראשון היה איש העסקים, נור זהיר.

הגנב:

سرقة القرن في العراق.. القبض على المتهم والمستفيد "حزب الله"

 

מי הוא נור זוהר?

הוא איש עסקים עיראקי ו”נציג המנהל של (אל-מובדיון) שירותי נפט בע”מ שמו המלא הוא “נור זוהר ג’אסים אל-מוזאפר”, והכינוי שלו הוא “אבו פטימה”, והוא נולד בבגדד ב-1980.

הוא עבד בעבר בנמלים בעיראק, לפני שעבד כיועץ בלשכתו של יו”ר ועדת הכספים הפרלמנטרית לשעבר, על פי דיווח קודם באתר ” רדיו כורדיסטן “.

מדיווחים עולה כי נור זוהיר מחזיק ביותר מ-20 נכסי יוקרה בבגדד, כמו גם כסף ובעלות על חברות.

ב-24 באוקטובר 2022, נעצר נור זוהיר בעת שניסה להימלט מהמדינה דרך נמל התעופה הבינלאומי של בגדאד באמצעות מטוס פרטי.

נור זהיר נכלא יחד עם אחרים, יחד עם החלטות שיפוטיות להחרים את המיטלטלין והמקרקעין של המעורבים בגניבה וכן של בני משפחותיהם, כך לפי סוכנות הידיעות שאפק.

יש לציין כי ממשלת עיראק הצליחה לתפוס חלק מהכסף הגנוב.

המזומן שנתפס:

كيف تضاعفت أموال “سرقة القرن” بالعراق؟ | أخبار الخليج اليومية

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונות: סוכנות הידיעות אלחליג