בדירוג האוניברסיטאות הטובות בעולם האוניברסיטה הערבית הראשונה במקום ה-90 (וגם אז בגלל תיחמונים)

אוניברסיטאות אמריקאיות עמדו בראש הדירוג העצמאי של שנחאי של המוסדות להשכלה גבוהה הטובים בעולם, שפורסם ביום חמישי, במהדורת 2024 שלו.

אוניברסיטת הרווארד דורגה במקום הראשון, ואחריה האוניברסיטאות האמריקאיות סטנפורד והמכון הטכנולוגי של מסצ’וסטס (MIT).

האוניברסיטה האמריקאית של קליפורניה הגיעה למקום הרביעי, ואחריה אוקספורד הבריטית, והרשימה כללה אז את האוניברסיטאות האמריקאיות הבאות לפי הסדר: פרינסטון, המכון הטכנולוגי של קליפורניה, ואז אוניברסיטת קולומביה, שיקגו, ייל וקורנל.

שלושה מוסדות ישראליים דורגו בין 100 האוניברסיטאות הטובות בעולם – מכון ויצמן (69), האוניברסיטה העברית (81) והטכניון (85).

דירוג שנחאי, הנחשב לאמין ביותר, ראה גם את נוכחותן של אוניברסיטאות אירופאיות, סיניות, יפניות, קנדיות ואוסטרליות בין החמישים המובילות.

גם אוניברסיטת קינג סעוד בסעודיה ניצבה בראש דירוג האוניברסיטאות הערביות, ותפסה את המקום ה-90, לפני דירוגה בתוצאות 2023, שהיה גם ראשון בעולם הערבי.

סיווג שנחאי מצביע על כך שאוניברסיטת המלך סעוד היא הוותיקה ביותר בממלכה, ויש לה מנהלים בכירים בוגרי האליטה העסקית, הפוליטית והאקדמית הלאומית, כולל בני משפחת המלוכה.

אוניברסיטת קינג סעוד כבר השיגה תוצאות יוצאות דופן בדירוגים אחרים מלבד שנגחאי, כמו “Webometrics”, “ARWU” ו-“QS” בדירוג העולמי.

סעודיה שלטה גם במקומות השני והשלישי בעולם הערבי, כאשר במקום השני אוניברסיטת המלך עבדאלעזיז ואוניברסיטת המלך עבדאללה למדע וטכנולוגיה במקום השלישי.

דירוג שנחאי מופק מאז 2003 על ידי החברה העצמאית Shanghai Ranking Consultancy, והערכתו מבוססת על שישה קריטריונים, כולל מספר פרסי נובל ומדליות פילד (המתוארות כ”נובל למתמטיקה”) בקרב סטודנטים לתארים מתקדמים ופרופסורים, ומספר החוקרים המצוטטים ביותר בתחום או מספר הפרסומים שלהם במדע וטבע.

מה שמייחד את האינדיקטור הזה הוא שבנוסף להתמקדות בתרומת המחקר של חברי הסגל באוניברסיטאות הכפופות לסיווג, הוא לוקח בחשבון אם ישנם בוגרים או חברי סגל שזכו בפרס נובל, או שקיבלו את מדליית פילד, שהיא פרס המוענק למתמטיקאים בתנאי שהם מעל גיל 40, בקונגרס הבינלאומי של מתמטיקאים של האיגוד הבינלאומי למתמטיקאים, שמתקיים כל ארבע שנים.

ההתקדמות המהירה של מוסדות החינוך הסעודים עוררה ספקות רבים. דו”ח שכותרתו “משחק ההשתייכות למוסדות להשכלה גבוהה ומחקר מדעי בערב הסעודית” שפורסם על ידי  SIRIS Academic , חברת ייעוץ אירופאית שבסיסה בברצלונה, ספרד, חשף שמוסדות מחקר בסעודיה מבצעים מניפולציות (או בלשון העם “מתחמנים”) בדירוג האוניברסיטאות העולמי על ידי עידוד חוקרים בכירים לשנות את השתייכותם לעבודת מחקר לפעמים תמורת כסף.

קרדיט: אוניברסיטה של סעודיה

 

השתייכות למחקר מדעי פירושה השתייכות לארגון מחקר או אוניברסיטה ספציפיים תוך כדי השלמת מחקר. בתחומים מדעיים, המונח שיוך מתייחס לארגון המדעי שתחת מטרייתו מנהל המחבר את המחקר.

הדרישות כמעט לכל מאמר מדעי המתפרסם בכתב עת מדעי מכובד כוללות חשיפת הארגון המדעי אליו משתייך החוקר (שיוך). חשוב במיוחד לציין בצורה נכונה ומדויקת עבודות מחקר שפורסמו בכתבי עת המצורפים לאינדקס Scopus/Web of Science.

הדו”ח שפורסם חשף כי מספר חוקרים בעלי תרומות המחקר המצוטטות ביותר בעולם בעשור האחרון העבירו את השתייכותם העיקרית לאוניברסיטאות בסעודיה.

” מניפולציה ” זו הובילה לחיזוק מעמדם של מוסדות חינוך סעודים בדירוג האוניברסיטאות העולמי, שלוקחים בחשבון את השפעת הציטוטים של חוקרים במוסד המדעי, על פי הדו”ח.

May be a graphic of text

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות