פרשיה ביטחונית מהעבר, בו מעורבים המוסד והשב”כ, מתפוצצת בבית המשפט

אתר החדשות האמריקאי בשפה הערבית – אלחורה מצטט  את העיתון הישראלי ” הארץ ” שחשף כי בכיר לשעבר במוסד הגיש תביעה נגד שירות ביטחון הפנים הישראלי ה-“שב”כ”, בטענה כי חקר אותו בשיטות משפילות ואכזריות שהשפיעו לרעה על בריאותו.

העיתון דיווח כי ככל הידוע, זו הפעם הראשונה שסוכן מוסד לשעבר תובע את השב”כ באשמת עינויים ודורש פיצוי בסך של 300,000 שקלים (79,500 דולר), שהוא הסכום המבוקש בתביעת לשון הרע בבית משפט השלום בחיפה.

לפי העיתון, הפרקליטות בחיפה וסוכנויות הביטחון הטילו איסור פרסום של התיק לפני כעשור וחצי. גם שר הביטחון הוציא צו דומה, בנימוק שבטחון המדינה עלול להיפגע. כל הדיונים בתיק מתקיימים בדלתיים סגורות.

העיתונים לא הורשו לכתוב על המקרה עד כה, לאחר שעיתון “הארץ” הגיש בקשה לבית המשפט בחיפה באמצעות עורך דין. דיוני העתירה, בפני שלושה שופטים, נמשכו במשך כשנה וחצי בבתי המשפט בחיפה וראשל”צ.

העיתון ציין כי הפרקליטות, המוסד, השב”כ והמשטרה מתגוננים בחירוף נפש, שכן הם והפרקליטות דוחים מכל וכל את טענות הבכיר.

באישור העותר, הוסכם שלא לפרסם את זהות הבכיר, ובלבד שישתמשו בשתי האותיות הראשונות של שמו, (י.ו), בהתאם לחוק האוסר על פרסום שמות של עובדי מוסד ושב”כ. 

בעיתון הסבירו כי השופטת הסירה חלקים נרחבים מהמסמכים מאיסור הפרסום. “פרסום הפרטים אינו מהווה כל פגיעה בביטחון המדינה”, כתבה השופטת והוסיפה כי “המדינה לא הסבירה מדוע פרסום זהות אנשי השב”כ והמוסד כנאשמים בתביעה אזרחית עלול לפגוע בביטחון המדינה”.

הלוגו של המוסד

קרדיט: רשתות חברתיות

העיתון דיווח כי במשך תקופה של כ-25 שנה מילא י.ו. שורה של תפקידים מבצעיים ופיקודיים בשירותי הביטחון, בהם השב”כ והמוסד. לאחר פרישתו בסוף שנות ה-90, פתח משרד חקירות ומודיעין עסקי פרטי בחיפה ועבד כיועץ ביטחוני בחו”ל. בשנת 2009 נפרץ משרדו ונגנבה כספת שהכילה 15,000 דולר וקלטות וידאו ישנות, שלטענתו תיעדו חקירות פרטיות.

לפי העיתון, בשנת 2010 ערכו חוקרי השב”כ ומשטרה חיפוש בביתו של י.ו. והוא הובא לאחר מכן למתקן החקירות בשב”כ בתחנת המשטרה בפתח תקווה. שם הודיעו לו כי הוא חשוד בהחזקת מסמכים סודיים עוד מימיו במוסד, וכי הוא חשוד בריגול נגד ישראל.

לפי מה שדיווח העיתון על תביעתו של י.ו., חוקרי השב”כ היו תוקפניים כלפיו, הפעילו עליו לחצים שכמעט הסתכמו בעינויים פסיכולוגיים ופיזיים, העליבו אותו ושללו ממנו מזון שפגע בבריאותו הנפשית והפיזית.

בתביעה אומר י.ו. כי הוא נלקח לחדר החקירות “על ידי חוקרים שהכיר מעבודתם המשותפת בעבר, והוא נכבל באזיקים וכפות רגליו קשורות מעל ראשו”. הוא הוסיף כי זה קרה פעמיים, והסביר כי היה צריך להבהיל אותו לבית החולים, והוא נקשר למיטה, לפי העיתון.

י.ו. דחה את טענות החוקרים כי שמר מסמכים סודיים בכספת, ואמר כי מדובר במסמכים שאינם חסויים. הוא הסכים לבצע בדיקת גלאי שקר כדי לבדוק את תשובותיו לשאלות השב”כ. לדבריו, החקירה נמשכה כחמש שעות, ולאחריה, לבקשתו, הוא גם עבר בדיקת פוליגרף על ידי חוקר פרטי.

בעיתון הסבירו כי בתום מעצר בן יומיים הורה בית המשפט בפתח תקווה להכניס את י.ו למעצר בית. המוסד ערך חקירה עצמאית בעניינו, ולאחר מכן שלל קצין הביטחון הראשי של הסוכנות את כרטיס המוסד של י.ו. עקב “בעיות ביטחוניות” ונאסר עליו להיכנס אי פעם למתקני המוסד.

בשנת 2015 ביטלו התובעים בחיפה את כל האישומים נגד י.ו., כולל בריגול, לפי העיתון.

העיתון ציין כי בשנת 2017, כדי למנוע את תום תקופת ההתיישנות, הגיש י.ו. תביעת לשון הרע בסך 300 אלף שקל. לטענתו, החוקרים אחראים להידרדרות בריאותו, במיוחד שבעבר, לפני מעצרו, הוא כבר לקה בהתקף לב. הביטוח לאומי העניק לו דירוג נכות של 52 אחוז.

המוסד, השב”כ, המשטרה והפרקליטות דחו מכל וכל את טענות י”ו. 

הם טענו כי “מדובר בתיק ביטחוני חמור, מאחר והוא לקח מהמוסד מסמכים סודיים שנגנבו בסופו של דבר”. הם תיארו את טענתו כ”חסרת בסיס”. הם מכחישים את כל הנזק שנגרם לו  כתוצאה מהחקירות, וטוענים כי דין התיק להידחות מחמת התיישנות, שכן עברו שבע שנים בין שני האירועים לבין הגשת תביעתו של י”ו.

הם גם מכחישים, לטענת העיתון, כי י”ו עבר עינויים או השפלות, והם מספרים כי בחקירתו הציעו לו אוכל ושתייה קרה וחמה, וכאשר החוקרים שאלו אותו על כך, אמר כי הוא מרגיש בסדר.

קרדיט: אתר החדשות אלחורה   קרדיט לתמונות: ערוץ הטלגרם שירה-יוצרת תמונות ב-AI