רוסיה מודה כי מערכת הנ”מ “פנטסיר” שלה לא יעילה נגד כטב”מים

אנחנו, הישראלים, לא נפלנו מהכסאות , כשנודע לנו שבכירים במשרד ההגנה הרוסי הודו כי למערכת ההגנה האווירית מדגם פנטסיר, פאר התוצרת הצבאית הרוסית , יש חסרונות  עד שהצבא נאלץ לעבור לשימוש בטילים אחרים כדי להתמודד עם מל”טים.

הדבר הודגש על ידי אתר החדשות דיפנס אקספרס , שציינה ליקויים טכנולוגיים משמעותיים בתחום הצבאי-תעשייתי הרוסי בהשוואה לטכנולוגיות מערביות.

בפורום הצבאי-טכני האחרון “Army-2024”, שמשרד ההגנה הרוסי סגר בפני הציבור, נחשפה הגרסה העדכנית ביותר של מערכת Pantsir, “Pantsir-SMDE”. בניגוד לקודמותיה, גרסה זו מצוידת בטילים בלבד, ללא התותחים האוטומטיים המסורתיים 30 מ”מ שאפיינו גרסאות קודמות של המערכת. ההחלטה להוציא את התותחים חשובה במיוחד, שכן מערכת Pantsir-SMDE מבוססת כעת כולה על 12 טילי 57E6E.

מעניין לציין שמערכת Pantsir-SMDE עדיין מקודמת כמערכת יעילה נגד מל”טים, אך עם מתודולוגיה חדשה. במקום להשתמש בתותחים קונבנציונלים, המערכת שואפת כעת לפרוס עד 48 מיני טילי TKB-1055 לכל רכב. הטילים הקטנים הללו טוענים שהם מסוגלים ליירט מטרות בטווח של 0.5 עד 7 ק”מ ובגובה של עד 5 ק”מ. לשם השוואה, לטילי ה-57E6E יש טווח של 1.2 עד 20 קילומטרים ויכולים להגיע לגבהים של עד 15 קילומטרים.

נהג מערכת פנטסיר רוסי מצלם את רכבו מותקף על ידי מל"טים אוקראינים

 

החלטת הצבא הרוסי לנטוש את השימוש בתותחי 30 מ”מ ליירט מל”טים מבוססת דיווחים על חוסר היעילות של תותחים אלו מול כלי טיס בלתי מאוישים. עם זאת, נימוק זה עומד בניגוד גמור לראיות משדה הקרב. לדוגמה, מערכת התותחים נגד מטוסים Gepard, שבשימוש אוקראינה, הראתה יעילות יוצאת דופן נגד מל”טים, עם דיוק גבוה והוצאה נמוכה על תחמושת. מערכת Gepard, שפותחה במקור בשנות ה-70 ועודכנה בשנות ה-80, ממשיכה לעלות בתיפקודה על מערכות עכשוויות רבות בתרחישי לחימה בעולם האמיתי.

במלחמה המודרנית נגד מל”טים, מערכות מבוססות ארטילריה הפכו לטרנד מרכזי, במיוחד בשילוב עם אמצעי לחימה שיש להם את היכולת לתכנת את הפיצוץ שלהם, כמו מערכת Skynex.

בינתיים, אין שום אינדיקציה שרוסיה פיתחה תחמושת מתקדמת דומה. ההסתמכות של מערכת פנטסיר עם הטיל הקטן TKB-1055 מעלה שאלות נוספות, במיוחד בנוגע ליכולתה של המערכת להתמודד עם נחילי מל”טים גדולים – דרישה מכרעת בעימותים של ימינו.

 

הבחירה להשתמש בטילים קטנים ליירט מל”טים עשויה לשקף יותר את המאבקים הטכנולוגיים שעומדת בפני רוסיה, מאשר את האפקטיביות של גישה זו. האתגרים הקשורים לנטרול מהיר של נחילי מל”טים נותרו לא פתורים, מה שהופך את מערכת הפנטסיר לפגיעה מול איומים אוויריים מודרניים.

קרדיט: ערביכ דפנס    קרדיט לתצמונות: משרד ההגנה הרוסי