חיסול אסמאעיל הנייה: התפתחות משמעותית – אך לא מכריעה

חיסול יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, הוא בהחלט אירוע רב משמעות. האיש מוביל את הארגון מאז 2017, אז נבחר לראשונה ליו”ר, כאשר ב-2021 נבחר בשנית. מוקדם עדיין לקבוע כיצד ישפיע הדבר על המשך המלחמה ועל חמאס כארגון, אולם עיתוי החיסול בעיצומה של מלחמה אחרי חיסול בכיר חזבאללה פואד שכר בלבנון וסלאח אל-עארורי סגנו של הנייה לפני חודשים אחדים, עשוי ליצור אפקט מצטבר.

יש לזכור שהניה מעולם לא היה מספר 1 בארגון. בהיסטוריה הקצרה של חמאס לא הייתה דמות שמעמדה היה מוכר ומקובל כמי שעומדת מעל כולם, להוציא אחמד יאסין. הדבר גם מלמד על אופיו של הארגון ואולי גם על סוד הישרדותו: בסיס עממי רחב מאוד, קבלת החלטות קרדינליות בקונצנזוס ונשיאה משותפת באחריות. חמאס תמצא מהר את מחליפו ותמשיך בדרכה תוך התאמתה לצרכי הזמן.

ראוי לציין שאחרי חיסול יאסין חלה התפנית שהובילה להשתתפות חמאס בבחירות 2006, בניגוד להתנגדותה להשתתף בבחירות 1996. השאלה היא אם לאחר 10 חודשים של מלחמה עקובה מדם יכול אירוע מהסוג הזה לחולל חשיבה חדשה בחמאס. מוקדם עדיין לומר, נראה שכל הערכה בעניין זה טרם שחרור החטופים וסיום המלחמה תהיה מוקדמת מדי. אבל יש כאמור משמעות גם לאפקט המצטבר שיכול להשפיע בכיוון חיובי לישראל.

מבחינת איראן, חיסול הניה חושף אותה כנותנת חסות חלשה שלא מסוגלת לגונן על בעלי בריתה המתארחים אצלה, את חדירותה המודיעינית ואת רברבנותה הרבה.

קרדיט: חוקר התוכנית הפלסטינית במכון INSS  יוחנן צורף     קרדיט לתמונות: ערוץ הטלגרם שירה יוצרת תמונות ב-AI