פיץ’ הורידה את דירוג האשראי של ישראל. ספוילר: המצב חמור בהרבה

סוכנות הדירוג פיץ’ הורידה את דירוג האשראי של ישראל לרמת A מרמה של A+ והותירה את התחזית שלילית.

סוכנות הדירוג פיץ’ הייתה היחידה שלא הורידה את דירוג האשראי מבין סוכנויות הדירוג, וכעת “מיישרת קו” עם עמיתיה.

בפיץ’ מסקרים את ההחלטה ומציינים כי המשך השפעות המלחמה מניעות את הורדת הדירוג. סיכונים גיאופוליטיים מוגברים, גירעון תקציבי ואינדיקטורי הבנק העולמי הכבידו על פרופיל האשראי של ישראל בהחלטה.

בצד הסיכונים הגיאופוליטיים, בפיץ’ מציינים את המתיחות בין ישראל לאירן ובעלות בריתה, כאשר ההתקפות מחיזבאללה והחות’ים מדגישות את רמת המתיחות הגבוהה באזור והסיכון להסלמה. עוד מציינים כי הפעולה הצבאית בעזה ככל הנראה תימשך לפחות עד סוף 2024 עם סיכון לפעולה מעבר לכך, אשר מרמזת על המשך הוצאה גבוהה לצרכים צבאיים שישפיעו על ייצור באזורי הגבול, ותחום התיירות והבניה.

בצד הגירעון, בפיץ’ צופים שהגירעון יגיע ל-7.8% בשנת 2024, זאת לעומת יעד הגירעון שעומד על 6.6% וצפי של 6.8% בתחזית הקודמת, וגירעון של 4.6% בשנת 2025, שעשוי להיות רחב יותר במידה והמלחמה תימשך.

בצד הפיסקאלי, בפיץ’ מציינים שהתחזית כוללת כמה צעדי קונסולידציה פיסקאליים כמו העלאת המע”מ ב-1% בשנה הבאה ונידונים צעדים לקיצוץ הוצאות והגדלת ההכנסות, אך עם זאת ה”עצבנות” הפוליטית בקואליציה עשויה להפריע לגיבוש התוכנית ולהוות סיכון לתחזית.

החוב לתוצר צפוי לעלות לשיא של 72% בשנת 2025, מעל השיא של 71% בשנת הקורונה.

למרות הזעזוע, המדדים של ישראל נותרו יציבים מאלו של העמיתות לדירוג החדש, כאשר בפיץ’ מציינים לחיוב את יתרות המט”ח של הנק ישראל.

למרות הורדת הדירוג, נראה שהשווקים מתמחרים מצב חמור בהרבה, שכן מרווח האג”ח הדולרי של ישראל נמצא ברמה של מדינות עם דירוג אשראי נמוך מישראל ב-2 רמות לפחות.

Xếp hạng Trái phiếu Triple-A (AAA) là gì? - iBond Techcombank

קרדיט: ערוץ הטלגרם “תשואת יתר – תל אביב”      קרדיט לתמונות: Xếp hạng Trái