הנשיונל אינטרסט: “איראן משחקת באש: לישראל יש טילי יריחו חמושים בנשק גרעיני”

הארסנל הגרעיני של ישראל, למרות שמעולם לא אושר רשמית, נחשב גדול, עם כ-90 ראשי נפץ ומערכות שיגור מתקדמות כמו טיל יריחו 3.

-ארסנל זה מהווה את עמוד השדרה של אסטרטגיית ההרתעה הגרעינית של ישראל, שנועדה למנוע איומים קיומיים על המדינה.

-עם טווח של עד 4,038 מיילים ועוצמה של עד 400 קילוטון, טילי יריחו 3 מדגישים את יכולתה של ישראל להגיב בנחישות לכל מתקפה גדולה, לרבות מצד יריבים רחוקים כמו איראן.

הבנת ההרתעה הגרעינית של ישראל: כוחו של טיל ה”יריחו 3″

על רקע המתיחות האזורית המתמשכת, ההרתעה הגרעינית של ישראל נותרה גורם משמעותי באסטרטגיית הביטחון הלאומי שלה.

 

איראן משחקת באש הגיהנום הגרעיני: הבנת ארסנל הנשק הגרעיני של ישראל

לישראל יש ארסנל נשק גרעיני והוא כנראה הסוד השמור ביותר במזרח התיכון. עם הסיכוי למלחמה אזורית גדולה עלינו להבין איזה סוג של ארסנל בנו הישראלים. אנו יודעים שלצבא הישראלי יש שפע של נשק גרעיני בעוצמה ומורכבות שונות – כולל פצצת הנייטרונים האימתנית. 

הארסנל הגרעיני של ישראל חזק ומהווה איום ממשי על כל תוקף פוטנציאלי.

 

העיקרון “לעולם לא עוד” מאחורי ההרתעה הגרעינית של ישראל

בהתבסס על הרעיון של “לעולם לא עוד”, הצבא הישראלי בנה כוח מפחיד שיכול לעצור שואה נוספת מלפקוד את העם היהודי. נשק גרעיני מקדם את המטרה הזו. 

הישראלים מוצאים את עצמם נלחמים במלחמה רב-חזיתית נגד שלוחי הטרור של איראן – חיזבאללה, חמאס והחות’ים. 

ישראל נהנית מרשת הגנת טילים מתוחכמת ושכבתית המגנה היטב מפני תקיפות קונבנציונליות. אבל ההגנות הללו אינן יכולות לעצור התקפות גרעיניות או פעולות טרור גרעיניות. הטוב ביותר שישראל יכולה לקוות לו הוא שבאמצעות ארסנל חזק ומתוחכם כזה, הם יכולים לאיים אפילו על איראן הרחוקה בהרס מוחלט כסוג של הרתעה. 

עם נשק שניתן לירות מהקרקע, ממטוסים או מצוללות דיזל-חשמליות מסוג דולפין , יכולת הנשק הגרעיני הישראלי היא מגוונת מאוד. לא משנה מה יקרה למדינה הקטנטנה בסכסוך, היא תמיד תשמור על היכולת לשרוף את המדינה שתעז לתקוף אותה. 

לפי נתוני Arms Control Today, לרשות הצבא הישראלי עומדים כ-90 ראשי נפץ גרעיניים – אך היות והתוכנית עטופה במעטה סודיותכבד, אפשר והמספר האמיתי עשוי להיות גבוה יותר. 

לפי ה”ניו יורק טיימס” , רקטה ששיגר חמאס במהלך התקפות הטרור נגד ישראל ב-7 באוקטובר פגעה בבסיס שדות מיכה ליד בית שמש, שם אותרו על פי ההערכות בין 25-50 משגרי טילי יריחו. רוב ההערכות סבורות כי רקטות חמאס נחתו בשולי הבסיס ומעולם לא איימו על הנשק הגרעיני שם. 

ובכל זאת, זה מראה שאפילו אויביה הלא-מדינתיים של ישראל, כמו חמאס, מכירים בסכנות הנשקפות הן להם והן לשליטיהם האיראניים מההרתעה הגרעינית של ישראל. 

 

 

יריחו 3

המרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים מגדיר את טיל יריחו 3 של ישראל כ”טיל ביניים מונע בדלק מוצק שפותח ויוצר על ידי ישראל כדי להחליף את הטילים הבליסטיים הישנים שלה ,יריחו 2. שנוסה לראשונה ב-2008, ונכנס לשירות ב-2011″. 

אכן, CSIS מעריך שסביר להניח שהכנסת ה-Jericho 3 פירושה שה-Jericho 2 הישנים יותר הולכים ויוצאים משרות בהדרגה. לטילים החדשים הללו יש טווח של בין 2,982 מיילים ל-4,038 מיילים. 

עוד מדווח CSIS כי המערכת מצוידת בראש נפץ גרעיני במשקל 750 ק”ג עם עוצמה של בין 150 ל-400 קילוטון. הטיל מסתמך על מערכת הנחיה אינרציאלית הצמודה לראש נפץ מונחה מכ”ם לצורך דיוק מירבי. על פי ההערכות, הטילים מאוחסנים במערות תת קרקעיות בזכריה, מדרום מערב לתל אביב. 

האיראנים משחקים באש גיהינום גרעינית כרגע. ישראל מוכנה ומזומנה להגן על עצמה, אפילו עם גרעין. כפי שקראתם, ההרתעה הגרעינית הישראלית היא הרבה מעבר לכל דבר בארסנל האיראני. זה ימשיך להיות כך עוד שנים רבות. 

קרדיט: ברנדון ג’יי וויכר – הנשיונל אינטרסט     קרדיט לתמונות: ערוץ הטלגרם היוצרים AI ו-ערוץ הטלגרם שירה יוצרת תמונות בינה מלאכותית