מקורות מודיעין באירופה: איראן תמסור בקרוב מאות טילים בליסטיים לרוסיה

שני מקורות מודיעין אירופאים אמרו לרויטרס כי עשרות אנשי צבא רוסים מתאמנים באיראן להשתמש במערכת הטילים הבליסטיים לטווח קצר פתח-360, והוסיפו כי הם מצפים לאספקה ​​הקרובה של מאות מהטילים הללו שיגיעו לרוסיה כדי לתמוך במלחמתה באוקראינה.

על פי ההערכות, נציגי משרד ההגנה הרוסי חתמו ב-13 בדצמבר בטהרן על חוזה עם גורמים איראנים לרכישת מערכת ה”פתח-360″ ומערכת טילים בליסטיים נוספת שנבנתה על ידי ארגון תעשיות התעופה והחלל בבעלות ממשלת איראן בשם “אבביל” –  אמרו שני גורמי המודיעין, וביקשו לא לפרסם את זהותם.

שני הגורמים, בציטוט מקורות מודיעין מסווגים מרובים, אמרו שאנשים מרוסיה ביקרו באיראן כדי ללמוד כיצד להפעיל את מערכת הפתח-360, שמשגר טילים עם טווח מרבי של 120 ק”מ (75 מייל) וראש נפץ של 150 ק”ג. מקור אחד אמר כי “השלב הבא לאחר האימון יהיה מסירת הטילים בפועל לרוסיה”.

 

מומחה צבאי אמר כי למוסקבה יש טילים בליסטיים משלה, אך אספקת טילי פתח-360 עשויה לאפשר לרוסיה להשתמש יותר מהארסנל שלה למטרות מחוץ לקו החזית, תוך שימוש בראשי נפץ איראניים למטרות מטווח קרוב.

דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה”ב אמר כי ארה”ב, בעלות בריתה בנאט”ו ושותפות ה-G7 שלה “מוכנות להגיב מהר וקשה אם איראן תמשיך עם ההעברות הללו”.

הדובר אמר כי הדבר “יהווה הסלמה משמעותית בתמיכתה של איראן במלחמה התוקפנית של רוסיה באוקראינה”. “הבית הלבן הזהיר שוב ושוב מפני העמקת השותפות הביטחונית בין רוסיה לאיראן מאז תחילת הפלישה הגדולה של רוסיה לאוקראינה”.

משרד ההגנה הרוסי לא הגיב לבקשת תגובה.

הנציגות הקבועה של איראן באו”ם בניו יורק אמרה בהצהרה כי הרפובליקה האסלאמית הקימה שותפות אסטרטגית ארוכת טווח עם רוסיה בתחומים שונים, כולל שיתוף פעולה צבאי.  “עם זאת, מנקודת מבט מוסרית, איראן נמנעת מהעברת כל נשק, כולל טילים, שיכול לשמש בסכסוך עם אוקראינה עד לסיום הסכסוך”.

קרדיט: ערביכ דפנס    קרדיט לתמונות: משרד ההגנה הרוסי