שר החוץ הסורי “מורח” את האיראנים: נעמוד לצד איראן בהתמודדות עם ישראל

פייסל אל-מקדאד, שר החוץ של הסורי, אמר כי משטרו עומד לצד איראן וכוחות “ההתנגדות” להתמודדות עם “התקפות ופשעים ציוניים”, ושיבח את המאמצים שעשתה טהראן “לעצור את הפשעים הציוניים ולהעמיד קץ להם”, כדבריו.

במהלך שיחת טלפון עם מקבילו האיראני, עלי באגרי קאני, אל-מקדאד גינה את “שותפותן” של ארה”ב ומדינות המערב בפשעיה של ישראל, “כיוון שהן שותפות לתוקפנות נגד איראן, לבנון, תימן וסוריה. “בזמן שבו סוריה מתרחקת מהמתחים המתרחשים באזור ודבק בנייטרליות לגבי כל סכסוך “איראני-ישראלי”.

העיתון “א-שרק אל-אווסט” אמר בעבר, כי איראן וחיזבאללה הלבנוני נמנעים מלדחוף את אסד לקחת חלק פעיל בסכסוך שלהם עם ישראל וכי נאסראללה כבר רמז  שסוריה תקבל פטור מהצטרפות לחזית התמיכה בעזה.

המקורות הסבירו כי דמשק מעדיפה כיום שלא להצטרף לעימות המתמשך, ונותרה חופשית לבחור את המועד המתאים לה להיכנס אליו, על רקע חוסר רצונה לא לגייס את הרחוב הסורי בסולידריות עם עזה.

המקורות ציינו כי מתנגדי אסד רואים את הנייטרליות שלו מנקודת המבט שמה שחשוב לדמשק הוא תיקון מחדש של יחסיה עם הקהילה הבינלאומית, ורצונו להצטרף מחדש למערכת הגלובלית בחסות מערב-אמריקאית.

משטר אסד אינו מסוגל כיום ליישר קו באמת עם “ציר ההתנגדות” ולנקוט עמדה אמיתית , מחשש לאיומים ישראלים עליו אישית.

מקורות נוספים אמרו לעיתון “אשרק אל-אווסט” כי דמשק עומדת בפני רגע קריטי ועדין מאוד, במקביל להסלמה הצבאית באזור.

“היא לא מוכנה להרחיב את המלחמה על אדמותיה, ובמקביל היא לא יכולה להתרחק מההסלמה המתרחשת בין איראן לישראל, והצדדים נמצאים בכוננות גבוהה בשטחה.

המקורות הסבירו כי דמשק נלכדה בין לסתות “הצבט האיראני-רוסי”, והלחץ מתגבר עליה משני הצדדים, בשעה שהיא מגיעה לנקודת תשישות צבאית וכלכלית.

 

משקיפים ומומחים פוליטיים סברו בעבר כי סוגיית דמשק בעימות ישיר עם ישראל היא “מורכבת מאוד”, מדברים על האפשרות שדמשק תספק תמיכה מוגבלת לחיזבאללה הלבנוני, במקרה של עימות ישיר עם ישראל.

המומחים הסבירו, לפי העיתון “אשרק אל-אווסט”, כי התמיכה שדמשק תוכל לספק לא תסתכם בתמיכה כמו בשנת 2006, מכיוון שהיא כרגע “מותשת מבחינה כלכלית וצבאית”, והצביעו על כך שעמדתה של דמשק “עדיין לא ברורה מספיק.”

העיתון “א-שרק אל-אווסט” ציטט מומחים שאמרו כי אם היא תתערב במלחמה, ישראל תפגע הפעם בצבא הסורי, ותגרום לנזק והרס נוסף לתשתית שניזוקה ממילא.

מומחים ציינו כי מרבית התקיפות הישראליות בתקופה הנוכחית בסוריה מכוונות לעמדות של מיליציות ומפקדים איראניים, אך אם דמשק תיכנס למלחמה, כוחותיה יהיו בין פטיש הלחץ האיראני לסדן התקיפות הישראליות.

העיתון ציטט מנתח פוליטי בבירה דמשק (שסירב לחשוף את זהותו), שדמשק, במלחמת עזה, התרחקה מהנושא, וכן סירבה לפתוח את חזית הגולן לפעילות נגד ישראל למרות הלחץ האיראני, אך עמדתה עד כה הייתה לא ברורה בכל הנוגע למה שקורה בלבנון. 

העיתון ציין כי ישראל רואה כיום הזדמנות טובה לפגוע בחיזבאללה. בגלל שחמאס שקוע במלחמה בעזה, דמשק חלשה, רוסיה עסוקה במלחמה באוקראינה ואמריקה בשטח בסוריה.

סוכנות הידיעות הצרפתית, בציטוט דיפלומט מערבי, חשפה כי אסד קיבל אזהרה ברורה מהישראלים שאם אדמות סוריה יופעלו נגדם, הם ישמידו את משטרו.

הסוכנות דיווחה, בציטוט הדיפלומט (שלא ציין את שמו), כי אסד שונא את “חמאס” ואין לו רצון לתמוך ב”האחים המוסלמים”, שניצחונם עשוי לחזק את מעמדם של עמיתיהם בסוריה, לאור העוינות ההיסטורית בין שני הצדדים.

אנליסטים אישרו כי דמשק השתוקקת מאז תחילת המלחמה בעזה לא להיגרר אליה, וגם רוסיה ומדינת מפרץ דחקו באסד להישאר מחוץ לסכסוך המתמשך בין חמאס לישראל מאז 7 באוקטובר 2023.

אתר “אלקודס אל-ערבי” חשף בעבר כי משטר אסד בדמשק הודיע ​​לכמה מדינות על “מחויבותו” שלא להרחיב את המלחמה המתמשכת בעזה, לשמור על רגיעה בחזית הסורית ולמנוע מחיזבאללה איראן מלהשתמש בו אם הסכסוך יתרחב מחוץ לישראל ולעזה.

הערה ברקע הכתבה: לאור הנאמר לעיל אין ספק כי סוריה, באמצעות שר החוץ שלה משלמת מס שפתיים בלבד כלפי איראן  אך ממש אין בכוונתם להתערב בכל סכסוך ביניהם באזור. בלי לקחת בחשבון פרובוקציות איראניות ושל חיזבאללה לערב את סוריה בכוח בסכסוך עם ישראל. (קרדיט: בלדי ניוז   קרדיט לתמונות: תסנים)