תזונה צמחונית מוחלטת “מאטה” את ההזדקנות הביולוגית בטווח הקצר

מחקר חדש מאוניברסיטת סטנפורד מראה שהתבססות על תזונה צמחונית בלבד יכולה להאט את תהליך ההזדקנות ברמה המולקולרית תוך שמונה שבועות בלבד.

המחקר, שפורסם בכתב העת BMC Medicine, הוא חלק מפרויקט שנקרא Stanford Twin Study, והוא גם נושא לסדרה דוקומנטרית חדשה של נטפליקס, You Are What You Eat: An Experiment With Twins.

מחקר זה כלל 22 זוגות של תאומים זהים שחולקו אקראית לשתי קבוצות שונות. מחצית מהמשתתפים הוקצו לתזונה צמחונית בריאה והחצי השני לתזונה בריאה של כל סוגי האוכל.

במהלך ארבעת השבועות הראשונים סופקו הארוחות על ידי חברת משלוחי מזון, ובמחצית השנייה היו המשתתפים אחראים על הכנת הארוחות שלהם.

“המונחים צמחוני ואוכל כל הם רחבים מאוד, וייתכן שיש לך בחירות מזון גרועות שמתאימות לדפוסי התזונה הללו”, אמר ד”ר כריסטופר גרדנר, פרופסור לרפואה ומדען תזונה באוניברסיטת סטנפורד והמחבר הראשי של המחקר.

گیاه خواری و ارتباط آن با أنواع بیماری ها - نوین فیتنس

 

“שתי הקבוצות קיבלו הוראה לאכול תזונה עשירה בירקות וסיבים תוך הפחתה דרסטית בדגנים וסוכר מזוקקים”, הוסיף.

בסופו של דבר, התוצאות הראו שהמשתתפים שזכו לתזונה צמחונית מוחלטת צרכו פחות קלוריות, ירדו יותר במשקל והראו שיפורים משמעותיים ברמת הכולסטרול הרע ובאינסולין בצום.

אבל הדבר המעניין יותר היה השיפור של סמנים אפיגנטיים הקשורים להזדקנות בקבוצה זו. סמנים אפיגנטיים הם כמו שעונים נסתרים בגנים אנושיים שקובעים את הגיל הביולוגי שלנו. בהתאם לכך, אתה עשוי להיות בן ארבעים, אבל הגיל הביולוגי שלך יכול להשתנות בהתאם לגורמים כמו תזונה ופעילות גופנית.

“שינויים אפיגנטיים יכולים לשנות את ביטוי הגנים ולגרום לך להיות פחות או יותר רגישים לצורות שונות של מחלות”, אמר ד”ר וארון דווארקה, מנהל ביואינפורמטיקה וחוקר ראשי ב-TruDiagnostic.

מחקר זה מראה שגם לשינויים קצרי טווח בתזונה יכולים להיות השפעות משמעותיות על ההזדקנות הביולוגית. עם זאת, Dwaraka מזהיר כי תוצאות המחקר הזה לא יכולות להעריך במדויק את ההשפעות ארוכות הטווח של דיאטה צמחונית או אצל האוכלים את כל סוגי המזון בשל אילוצי זמן.

“אנחנו לא יכולים להגיד שום דבר מעבר לשמונה שבועות כי, למשל, לתזונה צמחונית מוחלטת ללא תוספת ויטמין B12 יכולה להיות השפעות בריאותיות הרסניות”, ציין.

דרושים מחקרים נוספים כדי להעריך את ההשפעות ארוכות הטווח של דיאטות צמחיות על ההזדקנות הביולוגית ועל אינדיקטורים בריאותיים אחרים. עם זאת, מחקר זה מראה שתזונה ואורח חיים יכולים לשחק תפקיד חשוב בהאטת ההזדקנות הביולוגית.

رژیم گیاهخواری : از یک راهنمای مبتدی تا برنامه رژیم غذایی گیاهی - %

קרדיט: רדיו פרדה    קרדיט לתמונות: פיט קלאב