לתחושת הדה ז’ה וו למלחמת יום הכיפורים: מטוס איל-76TD רוסי שמתמחה בהעברת נשק נוחת באיראן

האם איראן החלה ברכבת אווירית להעברת נשק מתקדם לאיראן ערב התקיפה האיראנית הצפויה על ישראל , ממש כמו שסיפקה במלחמת יום הכיפורים בשנת 1973 למדינות ערב שהיו במלחמה קשה עם ישראל ? 

התקשורת האיראנית הודיעה לאחרונה כי מטוס איל-76TD רוסי השייך ל-Gelix Airlines נחת בנמל התעופה של טהראן ב-2 באוגוסט. איראן אובזרבר טען באתר X שחברת תעופה זו מתמחה בהובלת נשק. טענות אלו לא אומתו באופן עצמאי.

 

ביולי 2012, גילקס איירליינס העבירה נשק לסוריה בעיצומה של מלחמת האזרחים. מדיווחים עולה כי חברת התעופה גילקס דאגה להעביר משלוח ציוד צבאי, כולל נשק קל ותחמושת, לממשלת סוריה, שהייתה במלחמה עם פלגים שונים של המורדים.

דוגמה בולטת נוספת התרחשה באוקטובר 2013, כאשר לפי הדיווחים, חברת התעופה גילקס הובילה נשק לסודן. המשלוח כלל נשק קל ונשק קל המיועדים לכאורה לממשלת סודאן. מסירה זו עוררה אזעקות בקרב משקיפים בינלאומיים, לאור הסכסוך הפנימי בסודאן והפרות זכויות האדם שנמשכו באותה עת.

קרדיט: איראן פרס

 

בדצמבר 2015, חברת התעופה “ג’לקס” חזרה לאור הזרקורים, והפעם הובילה נשק ללוב, שהייתה במלחמת אזרחים לאחר נפילתו של מועמר קדאפי. דיווחים מצביעים על כך ש-Gelix Airlines מסרה משלוח של ציוד צבאי, כולל רובים ומקלעים, לאחד הפלגים הללו המעורבים בסכסוך.

מטוס המטען IL-76TD, בעל יכולת מטען מקסימלית של כ-50 טון [50,000 ק”ג], יכול לשאת מגוון רחב של כלי נשק וציוד צבאי. זה כולל רכבים משוריינים כמו רכבי לחימה של חי”ר BMP, משוריין BTR ואפילו טנקים קלים כמו T-72. הוא יכול גם להעביר כלי ארטילריה, כמו הוביצרים ומשגרי רקטות מרובי קנים.

בנוסף לכלי נשק וכלי רכב כבדים, ה-IL-76TD מצויד להובלת ציוד מיוחד קטן יותר. זה נע בין מערכות טילים נגד מטוסים כמו S-300 או S-400 ועד למערכות מכ”ם ואמצעי לוחמה אלקטרוניים שונים. בנוסף, ה-IL-76TD יכול גם להעביר חיילים וציודם, להכיל עד 140 צנחנים או 126 חיילים חמושים. גיוון זה הופך אותו לנכס בעל ערך עבור פעולות צבאיות מגוונות, החל מהיערכות מהירה של כוחות ועד למתן תמיכה לוגיסטית באזורי סכסוך.

 

קרדיט: ערביכ דפנס   קרדיט לתמונות: תסנים