התקיפה האיראנית הצפויה על ישראל “מדאיגה את טהרן”

איראן נמצאת במצב של בלבול מדיני וצבאי מאז שישראל נתנה לה מכה חזקה בשבוע שעבר, וחשפה של חולשותיה בפני העולם, מה שגרם לה להגיב באופן התואם את היקף העלבון אליו היתה נתונה, מבלי לגלוש למלחמה רחבת היקף.

רציחתו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, בתוך איראן, ולפני כן חיסול רמטכ”ל חיזבאללה, פואד שוכר, העמידה את איראן בעמדה מביכה לגבי הצורך להגיב לתקיפות הללו ולאפשרות של כניסה למלחמה כוללת עם ישראל שעלולה להעמיד אותה במצב משברי עוד יותר.

לפי העיתון “ידיעות אחרונות”  “ההתנקשות הכפולה בסוכני איראן היא השפלה שהאייתוללות לא יכולים לשאת”, ישראל מעריכה שהתגובה האיראנית לא תדחוף את האזור למלחמה רחבת היקף כי איראן תחשוש שמשטרה יתערער עוד יותר.

 

בדו”ח נכתב: “חיסולו של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בטהרן נושא עמו מסר הרסני כפול: המסר הראשון לאיראן: שהצבא הישראלי יכול לתקוף היכן ומתי שהוא רוצה ונגד מי שהוא רוצה בגבולות איראן, ומסר לחמאס: שמנהיגיו אינם בטוחים יותר בכל מקום בעולם.

מאז 7 באוקטובר, ישראל השפילה את טהראן יותר מפעם אחת: הראשונה על ידי התנקשות במפקד בכיר מאוד בסוריה, והשנייה כשהיא הגיבה לשיגור מאות הטילים לעברה ב-14 באפריל, והשלישי כשהיא הגיבה בתקיפה במקום המבוצר ביותר באיראן, איספהאן, מרכז תוכנית הנשק הגרעיני, וכעת הנייה נהרג בתוך מתקן השייך למנגנון הביטחון החזק ביותר באיראן.

איראן נמנעה מעימות ישיר עם ישראל מחשש להשפלה נוספת, אך התקיפות הישראליות החמורות גרמו לאיראן להגיב, והדבר חשף את חולשתה. כולם ממתינים כעת לתגובת איראן, אבל בטוח שטהרן לא תגיב באופן שידחוף את האזור למלחמה רחבת היקף.

איראן חוששת כעת להיחשף למבוכה שתפגע עוד יותר בכוח ההרתעה שלה אם תגובתה לא תתאים לעוצמת הפעולות שמבצעת ישראל. אין ספק שאיראן מפסידה כעת ועשויה להיות חשופה לאי שביעות רצון עממית גדולה בשל חוסר היכולת שלה להגיב. 

העיתונאי הלבנוני מקרם עלאם אמר ל-Sky News Arabia כי תגובתה של איראן באמצעות הפרוקסי שלה הפעם תציב אותה בעמדה חלשה מאוד, ובמקביל, אם היא תחרוג מגבולות התגובה, היא עלולה לדחוף את האזור למלחמה כוללת שבה היא עלולה לספוג תבוסות קשות.

מכרם הוסיף כי ישראל חשפה לעיני כל במהלך פעולותיה, את החולשה הביטחונית הגדולה של איראן, שכן היא התנקשה במדויק בדמות בולטת בסכסוך עם ישראל בשטחה. יחד עם זאת, ישנה עליונות צבאית גדולה לישראל, ואם איראן תסתכן במלחמה רחבת היקף, המכות על איראן יימשכו, במיוחד שהמבנה הצבאי האיראני רעוע מאוד ואינו יכול לסבול כניסה לעימות ישיר כעת כפי שתיאר מכרם.

מכרם מציין כי מאז ה-7 באוקטובר, איראן מחויבת לתקוף את ישראל באמצעות זרועותיה באזור וכי המלחמה תהיה יותר כמו מלחמת גרילה, והיא לא ציפתה שהפעולות עלולות לעבור לשטחה, וכן היא גם לא מוכנה לסכסוך כזה עכשיו.

האנליסט הפוליטי האמריקני ג’וואד אל-שאמי אמר ל-Sky News Arabia כי ישראל מאוד רוצה מלחמה רחבה שבה היא תוכל לפגוע באיראן ולדחוף את אמריקה ובעלות בריתה למלחמה הזו. הוא הוסיף כי אמריקה מתעמתת עם התוכנית של ישראל למלחמה זו בגלל אינטרסים נסתרים עם איראן, אך נראה שישראל תדחוף את אמריקה לעשות זאת.

קרדיט: ערוץ הטלגרם שירה – תמונות ב-AI

ההכנות האיראניות למלחמה בקנה מידה גדול עם ישראל הן חלשות מאוד היא עשויה לפגוע בישראל, אך היא לא תצליח להביס אותה, כפי שמתאר אל-שאמי את המצב שם.

הוא ציין כי איראן לא תיגרר לתגובה אלימה שתצית את האזור, מה גם שהיא יודעת היטב את גודל הנזקים שהיא עלולה לסבול במהלך המלחמה הזו, במיוחד כשהיא סובלת כרגע מלחצים פנימיים גדולים, כולל המשבר הכלכלי, מחאות עממיות חוזרות ונשנות, והתנגדות גוברת לרשויות.

לדברי אלשאמי, המלחמה עם ישראל עלולה להחריף את המשברים הללו ולהוביל להחמרה במצב הפנימי.

הוא ממשיך ואומר שאיראן גם מבינה שישראל לא לבד בכל סכסוך אפשרי, שכן ישראל נהנית מתמיכה חזקה מארצות הברית ומחלק ממדינות אירופה, בנוסף לבריתות האזוריות שלה שמחזקות את מעמדה הצבאי והפוליטי.

כמו כן, “מלחמה מקיפה תהיה יקרה מאוד לאיראן במונחים אנושיים וכלכליים, שכן כל עימות ארוך טווח עלול להרוס תשתיות איראניות ולהוביל לאובדן אנושי גדול, מה שהופך את הרעיון של מלחמה מקיפה לבלתי רצויה עבור המשטר האיראני.”

קרדיט: לבנון דיבייט    קרדיט לתמונות: ערוץ הטלגרם היוצרים AI