איראן מגבירה מאמציה להשיג דריסת רגל בחופי הים האדום של סודאן

במהלך ששת החודשים האחרונים, איראן סיפקה נשק לכוחות המזוינים של סודאן, באסטרטגיה שמטרתה לסלול את הדרך לנוכחות ימית איראנית בחופי הים האדום.

על פי המידע שהתקבל עד כה, סודן דחתה את בקשתה של איראן לאפשר לנושאת מסוקים איראנית להכנס לחופיה, אך משקיפים סבורים שסודן עשויה לרכך את עמדתה עם המשך מלחמתה בכוחות התמיכה המהירה.

לפי מידע, מטוסי Migrant-6 איראניים היו חיוניים להצלחת הכוחות המזוינים הסודניים להשתלט מחדש על חלקים מאודורמן, ואנליסטים מאמינים שחרטום לא תוכל לעמוד לאורך זמן בלחץ האיראני.

התברר כי השלטונות האיראניים שכרו 17 דירות בפורט סודן, לשם העביר הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן את ממשלתו לאחר פרוץ הקרבות באפריל 2023. 

למעשה איראן מחפשת דריסת רגל באזור, ואם הם ישיגו יותר ויתורים גיאו-אסטרטגיים, הם יספקו יותר מזל”טים” אמר בכיר סודני.

באוקטובר 2023, סודן ואיראן שיקמו את היחסים הדיפלומטיים שהופסקו בשנת 2016. לאחר מכן החלו להגיע מטוסים צבאיים איראניים לפורט סודן ומזל”טים איראנים החלו לתקוף לוחמי RSF.

ראוי לציין שנוכחות בבסיס ימי בסודאן תציב את הצבא האיראני באמצע אחד מנתיבי השיט העמוסים בעולם, ובמרחק של 320 קילומטרים מסעודיה, המתחרה האזורית של איראן. יש לציין כי גם רוסיה לוחצת להגברת הנוכחות הימית שלה בים האדום.

מאלק אגר, סגן נשיא מועצת הריבונות הסודנית, ביקר ברוסיה ביוני האחרון והכריז על התחייבותה של סודן לאפשר הקמת מרכז תמיכה לוגיסטי רוסי בים האדום , ועשויים לגדול עם הזמן בהתאם להיקף הסיוע”.

800px-MakranImg5.jpg

 

קרדיט לתמונות: פארס