מהו התרחיש הסביר ביותר לתגובה האיראנית הצפויה על חיסול הנייה ?

מומחים ומשקיפים ששוחחו עם אתר החדשות האמריקאי בשפה הערבית – “אל-חורה” מסכימים על הרעיון שהתגובה האיראנית האפשרית עשויה להיות “רב-כיוונית”, כלומר לא רק מטהראן אלא גם מסוכניה בלבנון ובתימן ואפשר שגם מעיראק וסוריה.

חמאס עשוי להשתתף גם הוא, מאחר שהתקיפה בוצעה על מנהיגו הפוליטי הבולט ביותר.

האנליסט הצבאי האיראני, חמיד רזא עזיזי, סבור כי “התרחיש של תגובת פרוקסי בלבד, כלומר, כאשר איראן עצמה לא משתתפת ורק מעניקה חסות, לא נראה כתרחיש הסביר ביותר כרגע”.

“התרחיש הסביר ביותר כרגע היא תגובה מתואמת של איראן וחלק או כל בעלות בריתה האזוריות”, אומר עמית אורח במכון הגרמני לעניינים בינלאומיים ובטחוניים (SWP).

לדברי רזא עזיזי, התגובה בהחלט עשויה לכלול את “חיזבאללה”, המיליציות העיראקיות והחות’ים בתימן.

החוקר מסביר כי ארוע ההתנקשות בהנייה לא עומד רק בפני עצמו, אלא הגיע לאחר סדרה של אירועים מסלימים ברחבי האזור.

לאחר שהתייחס להריגתו של רמטכ”ל חיזבאללה פואד שוכר, המתקפה האמריקנית על עמדות כוחות הגיוס העממי בעיראק, והתקיפה בנמל חודיידה, הוא המשיך, “לכל השחקנים הללו ,מי שנקרא ציר ההתנגדות, יהיו תמריצים משלהם להגיב נגד ישראל”.

לא מן הנמנע שאיראן תאיץ בנציגיה בתימן, עיראק, סוריה ולבנון להצטרף לכל תקיפה של טילים ו/או מל”טים מתאבדים נגד ישראל כדי לסבך את המצב עבור מערכות ההגנה האווירית הישראלית ולהעסיק אותן כדי לפגוע ביעילות תגובתן, כך לדברי ריצ’רד וייץ, אנליסט צבאי במכון הדסון בוושינגטון.

וייץ מוסיף כי “ממשלת איראן הייתה נבוכה מהקלות שבה התרחש ההתנקשות בבירתה”, וכי “חזרה על פגיעת הטילים והמל”טים כפי שהתרחשה באפריל לא באמת תמחק את ההשפלה  זאת”.

קרדיט לתמונות: ערוץ הטלגרם שירה-יוצרת תמונות ב-AI