גרמניה חוסמת אפשרות מכירת מטוסי קרב מתקדמים מדגם יורופייטר לטורקיה

החסימה בוצעה ככל הנראה בשל חיפושי נפט של טורקיה במזרח הים התיכון.

 

גרמניה השתמשה בווטו שלה כדי לעצור את מכירת מטוסי יורופייטר טייפון לטורקיה, על רקע המתיחות סביב פעולות חיפושי הגז הטבעי של אנקרה במזרח הים התיכון.

מנכ”ל יורופייטר, Giancarlo Mezzanato, אישר את התעניינותה של טורקיה ברכישת המטוס, אך חשף ,כי גרמניה חסמה את המכירה, במהלך מסיבת עיתונאים בתערוכת האוויר הבינלאומית Farnborough International בבריטניה ב-28 ביולי. Mezzanato אמר כי החסימה הזו עשויה להיות עקב חיפושי הנפט ע”י הטורקיים במזרח הים התיכון, אזור שהיה נקודת מתח מרכזית בין טורקיה ליוון, יחד עם המחלוקת בקפריסין וסוגיות של ריבונות טריטוריאלית בים האגאי. עם זאת, בחודשים האחרונים החלו שני הצדדים בצעדים לקראת נורמליזציה שברירית.

 

מטוסי הקרב של יורופייטר מיוצרים על ידי קונסורציום של חברות גרמניות, בריטיות, איטלקיות וספרדיות, כולל איירבוס, BAE Systems ולאונרדו. בנובמבר הודיעה טורקיה על תחילת דיונים עם בריטניה וספרד לרכישת 40 מטוסי יורופייטר, אך גרמניה הביעה התנגדות.

נשיא טורקיה, רג’פ טאיפ ארדואן, נאם בפסגת מנהיגי נאט”ו בוושינגטון לפני שבועיים, אמר כי המשא ומתן עם גרמניה ובריטניה על היורופייטר מתקדם בצורה חיובית. ארדואן ציין כי “לשולץ לא הייתה עמדה שלילית לגבי מטוס היורופייטר”, וציין כי הקנצלר אולף שולץ לא הביע כל עמדה שלילית לגבי הרכישה.

העניין של אנקרה במטוס התעורר לאחר משא ומתן ממושך בנוגע לרכישת מטוסי F-16 מארצות הברית. מוקדם יותר השנה הסכימה ארצות הברית למכור 40 מטוסי F-16 של לוקהיד מרטין ולשדרג 79 מטוסי F-16 ישנים יותר המשרתים את הצי הטורקי הנוכחי.

 

Mezzanato אמר לאחרונה כי הקונסורציום מצפה ל-69 הזמנות למטוסי קרב יורופייטר מגרמניה (20), איטליה (24) וספרד (25). בנוסף, הוא ציין התקדמות במכירת 48 מטוסים לסעודיה לאחר שגרמניה הסירה את אמברגו הנשק וציין שפולין זקוקה ל-32 מטוסי קרב.

מטוס יורופייטר טייפון

קרדיט: ערביכ דפנס    קרדיט לתמונות: חברת יורופייטר