לראשונה בתולדות הלוחמה הימית: “מלחמה אלקטרונית” בין ציי ארה”ב וסין

*- האם הצי הסיני הביס ספינות מלחמה אמריקאיות בקרב הלוחמה האלקטרונית?

*- סין סגרה את הפער שלה מול כוחות ארה”ב בלוחמה אלקטרונית, בהתבסס על עימות ימי שנחשף לאחרונה שהוביל לפיטוריו של מפקד אמריקאי. סין וארצות הברית ניהלו מלחמת סייבר, שיבשו את האותות של נכסים אמריקאים, ודיווחים הצביעו על כך שסין השתלטה על הסכסוך הזה.

 

לפני חודש, סין וארה”ב השתתפו במה שכונה “המלחמה האלקטרונית” הראשונה ליד צפון הפיליפינים, עם דיווחים המצביעים על כך שבייג’ין התגלתה כמעצמה דומיננטית.

ההתמודדות הזו של 12 שעות משכה תשומת לב משמעותית מצד התקשורת הפרו-מערבית, מומחי OSINT ואנליסטים צבאיים.

במהלך התקרית, הצי האמריקאי וחיל האוויר האמריקאי חוו הפרעות אלקטרוניות חמורות, שהביאו לאובדן מוחלט של אותות GPS והפכו את מערכות התקשורת ללא יעילות. דיווחים טענו שמצב זה אילץ את הצי האמריקני לסגת כדי למנוע פגיעה נוספת במוניטין שלו.

אירוע זה עורר דיונים על פגיעותם של ציים מודרניים ללוחמה אלקטרונית. מומחים משווים את אובדן יכולות התקשורת והניווט ל”אובדן חושי”, תוך שימת דגש על השפעתו המכרעת על פעולות צבאיות.

העימות הוביל לבדיקה מוגברת של היכולות הטכנולוגיות של צבא ארה”ב. קבוצה של אדמירלים וגנרלים בדימוס מתחה ביקורת על הציוד המיושן של כל הכוחות המזוינים של ארה”ב, לא רק חיל הים, בטענה כי מדובר בפיגור בדור מזה שבו השתמשו הסינים. בתגובה לתקרית, נערכו תרגילים צבאיים משותפים בהשתתפות 29 מדינות בים סין הדרומי כדי להראות אחדות וכוח.

קרדיט: צי ארה”ב

 

הצי האמריקאי החליט להשתמש בתמרונים כדי להטמין נשק מתקדם נגד צוללות על קרקעית הים כדי לפקח על תנועות הצוללות הסיניות ולהגביל עוד יותר את המרחב האסטרטגי של סין. התגובה המהירה של בייג’ינג כללה פריסת כוחות ימיים ואוויר גדולים, והדגמת יכולתה להתעמת עם תמרונים אמריקאים. כאשר מטוס סיור נגד צוללות של הצי האמריקני P-8A הפיל ציוד מעקב בים סין הדרומי, כוחות סיניים ממשמר החופים המקומי גילו והוציאו אותו במהירות.

דיווחים ותזמון אלו עולים בקנה אחד עם הצהרה סינית רשמית שפורסמה בסוף יוני, אשר טענה כי סין יירטה מכשיר זיהוי צוללות שהוטל ,לכאורה, על ידי ארצות הברית בים סין הדרומי.

סין פרסה קבוצה של  אניות מלחמה בראשות נושאת המטוסים שאנדונג, והחל קרב בין ציוד של צי ארה”ב לזה של סין.

מטוסי לוחמה אלקטרוניים אמריקאים הגיעו למקום כדי לספק תמיכה לצי שלו. בתגובה, הרפובליקה העממית של סין פרסה מטוס לוחמה אלקטרונית Y-9 וספינת מודיעין אלקטרוני 815A (SIGINT).

האמריקנים פרסו מטוסי Growler ו-RC-135 כדי להשבית את מערכות הבקרה הסיניות, אך הסינים החזיקו מעמד. האותות האלקטרוניים הושבתו בצפון הפיליפינים למשך 12 שעות, מה שגרם לכל המערכות להיכנס ל”שקט אלקטרוני”.

קרדיט: ערביכ דפנס     קרדיט לתמונות: ערוץ יוצרי AI  ורשתות חברתיות