קצרצר לפרשת פינחס – “האוהב לא מפסיד!”

קצרצר לפרשת פינחס – אמר ר’ יונתן [זקס] : “האוהב לא מפסיד!”

ילדי בעל חווה תמהוני במזרח אנגליה החליטו לאחר מותו למכור במכירה פומבית ב-1995 את יצירות האמנות הרבות שרכש. מומחה האמנות הנודע דניס מאהון מצא בקטלוג המכירות תמונה מיוחדת בשם “ביזת קרתגו”, שהוצעה למכירה ב-15,000 ליש”ט. אבל מאהון שם לב לפרט אחד שלא התאים לשֵם: אחד הבוזזים נשא מנורת שבעה קנים; מה הקשר לקרתגו?! מאהון הבין שזה ציור של חורבן המקדש בידי הרומאים, וכך זיהה שמדובר בתמונה אבודה של הצייר הדגול ניקולא פּוּסָן. הוא קנה אותה ב-155,000 ליש”ט. מאוחר יותר מְכָרהּ ללורד רוטשילד ב-4.5 מיליון ליש”ט, והלה תרם אותה למוזיאון ישראל בירושלים.
אומר הרב זקס: כך אפשר להפסיד ירושה ומורשת שלא תסולא בפז, וזה כשאיננו יודעים להעריכה בשל אי-אהבתנו אותה.
לאחר העונש החמור של אי-הכניסה לארץ בשל חטא המרגלים שהוציאו את דיבת הארץ, בנות צלפחד בפרשתנו מבקשות לא להפסיד את נחלת אביהן בארץ בשל היעדר בנים יורשים, והן מתבלטות באהבתן את הארץ. בדבר ה’ הן קיבלו נחלה בארץ. הן אהבו אותה וזכו לרשת אותה.
יהודים רבים מפסידים בימינו את זהותם, אומר הרב זקס, כיוון שאינם מעריכים את המורשת שקיבלו מהוריהם. כך הם מפסידים אוצר גדול, אף בלי לבחון אותו מקרוב. ולכן חשוב שבכל לימוד שאנו לומדים וגם מלמדים לא נסתפק ביֶדע ובמיומנויות אלא נלמד לאהוב, כי את מה שנאהב, ננצור ונירש.
(ראו: הרב י’ זקס, רעיונות משני-חיים, עמ’ 194-191.)

בברכת שבת שלום ובשורות טובות, 

קרדיט: פרופסור עמוס פריש – ראש החוג לתנ”ך לשעבר באוניברסיטת בר אילן    קרדיט לתמונות: שירה-יוצרת תמונות ב-AI