מערכת הלייזר “קרן ברזל” תיכנס לשירות בחיל האוויר הישראלי בשנה הבאה

מנכ”ל רפאל, יואב תורג’מן, חשף אתמול, שלישי, בתערוכה האווירית הבינלאומית בפארנבורו כי מערכת ההגנה בלייזר מפני טילים, “קרן הברזל”, פורצת הדרך של החברה תהיה מבצעית ותמסר לצה”ל בשנה הבאה.

בהדגשת היכולות הייחודיות של המערכת, הוסיף יובל שטייניץ, נשיא רפא”ל: “לפני שנתיים השגנו הישג עולמי חדש על ידי יירוט מוצלח של אובייקט במרחק חסר תקדים באמצעות טכנולוגיית לייזר”.

בעוד חברת רפא”ל נטשה תצוגות פיזיות בתערוכת האוויר השנה, החברה התמקדה בפגישות עם לקוחות פוטנציאליים. נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת, שכן החברה הכריזה על קונים חדשים עבור טיל השיוט ארוך הטווח שלה, “Ice Breaker”, שהוא יעיל וקל משקל בהשוואה למתחרים.

ישראל מתכוונת לפרוס את מערכת "קרן ברזל" נגד טילי חמאס

 

תורג’מן שיבח את הביצועים יוצאי הדופן של טילי Python 4 ו-5 של רפאל נגד מל”טים וטילי שיוט, במיוחד במהלך ההתקפות האיראניות האחרונות. “היעילות שלו כל כך יוצאת דופן ששיפור נוסף יהיה אתגר”, אמר. הוא הוסיף כי הטיל Python 4, למרות גילו בן ארבעה עשורים, עדיין מרשים ביכולותיו. רפאל גם מפתחת את “Skysonic”, מערכת יירוט היפרסוני שנועדה להתמודד עם איומי טילים היפרסוניים.

שתי מערכות הדגל של החברה, כיפת ברזל וקלע דוד, “עלו על כל הציפיות”, לדברי שני המנהלים. תורג’מן אמר: “כיפת ברזל נחשבת למערכת היעילה ביותר בעולם בתחום שלה, בעוד שמערכת הקלע של דוד הפגינה יכולות יירוט מצטיינות לטווח ארוך”.

“מפתחי המערכות שלנו משמשים לעתים קרובות כמפעילים שלהם, מה שמספק להם תמריץ שאין שני לו ליצור טכנולוגיה יוצאת דופן”, ציין תורג’מן, תוך שהוא מייחס חלק ניכר מההצלחה של רפא”ל לכוח העבודה שלה.

שטייניץ שיתף אנקדוטה הממחישה מסירות עובדים, המתארת ​​חיילי מילואים שחוזרים מפעילות בעזה רק כדי לעבוד במשרדי רפאל במהלך סופי השבוע שלהם בהתנדבות. הוא הוסיף: “יש לנו כוח עבודה של כ-9,500 עובדים, מתוכם 600 עובדים בעלי תואר דוקטור ופרופסור – אין עוד חברה כזו בעולם”.

IRON BEAM™ - YouTube

קרדיט: רשתות חברתיות

 

מערכת נגד רקטות, טילים, מרגמות ומזל”טים

המערכת הוכיחה את יעילותה ביירוט איומים כמו פגזי ארטילריה של רקטות, פצצות מרגמה ומזל”טים ממרחק של מספר קילומטרים.

היעילות של נשק לייזר בעל אנרגיה גבוהה טמונה בעלות הנמוכה שלו. כל קרן ברזל עולה עד 1,000 דולר – בניגוד מוחלט לטיל היירוט של כיפת ברזל תמיר, שעולה בין 40,000 ל-50,000 דולר.

בעיצומו של הסכסוך הנוכחי בעצימות גבוהה, ישראל מתמודדת עם מחסור חמור בתחמושת כיפת ברזל. ארצות הברית עזרה בהעברת טילים מהעתודות שלה לצבא הישראלי.

צה”ל ביצע שורה של ניסויים מוצלחים בקרן הברזל במרץ 2022, כאשר אב הטיפוס משמיד למעשה מל”טים, מרגמות וטילים.

IRON BEAM - High Energy Laser Weapon System - Rafael

קרדיט: חברת רפא”ל

 

קרן ברזל

קרן ברזל היא מערכת הגנה אווירית המשתמשת בלייזרים להשמדת טילים, מל”טים וטילים קצרי טווח. הוא נחשף ב-2014 על ידי רפאל. מערכת קרן הברזל היא חלק מהמערך המשולב של ישראל להגנה מפני טילים, יחד עם חץ 2, חץ 3, קלע דוד וכיפת ברזל.

מערכת Iron Beam יכולה להתמקד במטרה אווירית עם עד 100 קילוואט של כוח לייזר ולהשמיד אותה תוך שניות.

מערכת קרן הברזל יכולה ליירט מטרות אוויר ממרחק של כמה מאות מטרים עד כמה קילומטרים. לפי מקורות, המערכת יכולה להתמודד עם איומים לטווח קצר ובינוני עד 7 קילומטרים. טווח המערכת תלוי בעוצמת הלייזר, תנאי מזג האוויר וסוג המטרה.

ישראל דורשת מארצות הברית להסכים לספק לבעלות בריתה בנאט"ו במזרח התיכון מערכות לייזר להגנה אווירית

קרדיט: ערביכ דפנס    קרדיט לתמונות: משרד הביטחון הישראלי