מה יקרה אם נבחרת מצרים באולימפיאדת פריז תוגרל לשחק נגד נבחרת ישראל?

עם ההכנות לתחילת תחרויות הכדורגל במשחקים האולימפיים בפריז 2024, שפעילותם מתחילה לפני טקס הפתיחה, כפי שהיה מקובל לאחרונה, עימות אפשרי בתחרות יהיה שיחת דעת הקהל בכל מדינות ערב.

את דגל הכדורגל הערבי באולימפיאדת פריז נושאות מצרים ועיראק, שתי הנבחרות שהשיגו את התוצאות הטובות ביותר עבור הערבים בתחרות זו, כשהגיעו למקום הרביעי.

בעוד שעיראק השיגה את המיקום המתקדם הזה במשחקי אתונה ב-2004, מצרים השיגה את אותו ההישג בשתי הזדמנויות. הראשון היה באמסטרדם 1928, והשני היה על שם הרפובליקה הערבית המאוחדת ב-1964 בבירת יפן, טוקיו.

חוזרים לפריז, נבחרת מצרים נמצאת בבית השלישי, הכולל לצידה את נבחרות ספרד, הרפובליקה הדומיניקנית ואוזבקיסטן.

הקבוצות המדורגות ראשון ושני מעפילות מכל אחת מארבע הקבוצות, כאשר הקבוצה הראשונה בבית השלישי משחקת עם הקבוצה השנייה בבית הרביעי, והקבוצה השנייה בבית השלישי פוגשת את המנצחת בבית הרביעי.

קרדיט: שירה-יוצרת תמונות AI

 

מצרים וישראל.. איך זה אפשרי?

שיטת משחק זאת חושפת את האפשרות של נבחרת מצרים האולימפית לעימות היסטורי, החל משמינית הגמר עם מקבילתה הישראלית שנמצאת בבית 4 לצד נבחרות פרגוואי, מאלי ויפן.

ישנן שתי אפשרויות ראשוניות לעימות כזה: הנבחרת המצרית עומדת בראש הבית שלה וישראל משיגה את עמדת הסגנית בבית שלה. תיאורטית אפשר גם להיפגש בסיבוב מתקדם מאוחר יותר, אם שתי הנבחרות ימשיכו בדרכן המוצלחת, בין אם בחצי הגמר ובין אם בגמר. 

האפשרות שעיראק תתמודד עם ישראל בחצי הגמר נותרה בעינה, אם כי היא אפשרות כמעט לא מציאותית.

מצרים הייתה המדינה הערבית הראשונה שנירמלה את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל לאחר שחתמה ב-1979 על הסכם שלום, שלדעת רבים נותר חזק ברמה הרשמית, גם אם לא זכה להסכמה עממית רחבה במצרים.

כתוצאה מכך, ספורטאים מצריים אינם ששים להתמודד עם עמיתיהם הישראלים במשחקים שונים מחשש לתגובות מההמונים הדוחות משחקים מסוג זה, במיוחד לאחר הופעת הרשתות החברתיות.

ב-2022, שחקן נבחרת מצרים, אחמד אל-סייד, ספג ביקורת קשה לאחר שערך דו-קרב עם מתחרה ישראלי.

קרדיט: שירה-יוצרת תמונות AI

 

למרות ניצחונו על יריבו יונתן כהן במוקדמות אליפות העולם בקהיר, הסייף המצרי ספג ביקורת חריפה על כך שהסכים לשחק מול הישראלי.

בכדורגל, מצרים מעולם לא התמודדה עם ישראל, למרות ההיסטוריה של נבחרתה, שראשיתה למעלה ממאה שנה.

עם זאת, ספורטאים מצרים התמודדו עם ישראלים בעימותים במשחקים שונים, כולל משחק מפורסם בסיבובים המוקדמים שקדמו לאליפות העולם בכדוריד (קטגוריה ב’ – שבוטלה מאוחר יותר).

במשחק ההוא, שנערך בזלצבורג שבאוסטריה ב-1992, ישראל ומצרים השתוו עם תוצאה של 17 שערים בשתי הקבוצות, אך משחק זה לא היה חף מאירועים שנויים במחלוקת.

סוכנות ישראלית אמרה אז כי המשחק היה “נגוע בהעלבות מכוונות כלפי ישראל מצד השחקנים המצרים, שככל הנראה ראו במשחק הרחבה של המלחמות שניהלה מצרים נגד המדינה היהודית”.

המשחק הזה היה העימות הספורטיבי הראשון בפועל במשחק קבוצתי בין מדינה ערבית לישראל בתחרות בינלאומית.

קרדיט: היוצרים Ai

 

בסוכנות היהודית אומרים כי “כאשר התזמורת ניגנה את ההמנונים של שתי המדינות לפני תחילת המשחק, חלק מחברי נבחרת מצרים סירבו לעמוד בשירת התקווה”, בהתייחס להמנון הישראלי.

לפי אותו גורם, אחד השחקנים המצריים עמד בכוונה על דגל ישראל בתוך האצטדיון.

בדיווח  צוטט פייסל עוואד, אחד השחקנים המצריים, בעת שדיבר עם התקשורת המצרית, שאמר כי מדובר ב”נקמה לכל הקורבנות הערבים שנפלו במלחמות נגד ישראל”. 

קרדיט: שירה-יוצרת תמונות AI

 

היסטוריה של מחלוקת

בהולנד בשנת 1995, שתי הנבחרות נפגשו שוב במשחק ספוג אלימות שהביא לפציעתם של 5 שחקנים ישראלים, לפי העיתון אשרק אל-אווסט .

לפי אתר Radio Sawa , שתי המדינות נפגשו בתחרות פולו מים ב-1996 והמשחק הסתיים בניצחון נבחרת מצרים.

משחקים בודדים נערכו באירועים בינלאומיים, בין אם רשמיים ובין אם משחקי ידידות, ובחלקם השחקן המצרי פרש, ובאחרים המצרים סירבו ללחוץ יד ליריביהם, בעוד שחלק מהמשחקים הסתיימו ללא תקריות.

ב-2011 סירבה רואן עלי, אלופת מצרים בטאקוונדו, להילחם בשחקנית ישראלית, סיון פנסטר, ברבע גמר אליפות קרואטיה הפתוחה בקטגוריית משקל עד 47 ק”ג.

באליפות העולם באיירסופט שאירחה איטליה ב-2011, נבחרת מצרים הצליחה להביס את מקבילתה הישראלית בתחרות וסירבה ללחוץ איתה יד לאחר המשחק, כך לפי העיתון אל- מסרי אליום . 

את מצרים ייצגו במשחק הזה טארק פואד, שריף פרג ועלא אל-סייד.

קרדיט: היוצרים Ai

 

בג’ודו, המצרי, רמדאן דרוויש, סירב ללחוץ יד ליריבו הישראלי, אריק זאבי, ב-3 הזדמנויות, הראשונה שבהן הייתה ב-2011 לאחר שהמצרי הפסיד לעמיתו הישראלי.

הפעם השנייה הייתה שנה לאחר מכן כאשר דרוויש ניצח את אותו שחקן ישראלי ברבע גמר אליפות גראנד פרי 100 ק”ג בג’ודו בגרמניה, ואילו הפעם השלישית הייתה ב-2015 בסבב הניחומים של אליפות גראנד פרי בג’ודו שהתקיימה באזרבייג’ן, כך דיווח העיתון אל-מסרי אליום.

במשחקי הקיץ האולימפיים לנוער שנערכו בעיר נאנג’ינג בסין ב-2014, ניצחה שחקנית טניס השולחן המצרית, עלא סעד, את מתחרתה הישראלית, ניקול טרוסמן, בתוצאה של 3 משחקים מול שניים במשחק שלא היה עד לאף אירוע חריג.

ועדת האתיקה של הוועד האולימפי הבינלאומי החליטה לגנות את הג’ודוקא המצרי, אסלאם אלשהבי, לאחר שלא לחץ יד ליריבו הישראלי, אור ששון, לאחר שהפסיד לו בסיבוב הראשון בקטגוריית מעל 100 ק”ג אולימפיאדת ריו דה ז’נרו בשנת 2016, על פי סוכנות הידיעות הצרפתית.

שתי המדינות התמודדו זו מול זו גם באליפות העולם שלוש על שלוש בכדורסל עד גיל 18 בשנת 2021 בהונגריה, שם המשחק הסתיים בניצחון הפרעונים וגם הפעם המצרים סירבו ללחוץ ידיים לעמיתיהם הישראלים.

 

במהלך אותה שנה, אלוף ההיאבקות המצרי, עמאד אשרף, ניצח בקטגוריית משקל 77 ק”ג, 5-0, על יריבו הישראלי, דוד ז’יטומירסקי, בשמינית הגמר של אליפות העולם לנוער שאורגנה על ידי רוסיה, כך לפי עיתון אל מוג’אז . העימות הזה היה רגוע ועבר ללא המחלוקת שמשפיעה על המשחקים בין המצרים לישראלים.

אם במקרה הנבחרת האולימפית המצרית תפגוש את מקבילתה הישראלית בפריז בקיץ הקרוב, האפשרות לסירוב לשחק  אינה סבירה לחלוטין מחשש לסנקציות שעלולות ליפול על קהיר, בהתחשב בכך שחוקה האולימפית אוסרת זאת.

אבל בהחלט משחק פוטנציאלי כזה, שיכול להיות שיחת היום בדעת הקהל, יישאר במוקד תשומת הלב של כל אוהדי הספורט במדינות ערב אם הוא אכן יקרה.

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונות : שירה-יוצרת תמונות AI