אחרי פרישת ביידן מהמרוץ: מהן עמדותיה של המועמדת המובילה להחלפתו?

הודעתו הדרמטית של הנשיא ביידן על פרישתו מהמרוץ לנשיאות, ובחירתה הצפויה של סגנית הנשיא קמלה האריס כמועמדת המפלגה הדמוקרטית, משנות באחת את מערכת הבחירות בארצות הברית. עוד לפני ההודעה של ביידן צפו הסקרים מרוץ צמוד בין טראמפ להאריס, היה ותהיה המועמדת הדמוקרטית, והיא צפויה עתה לזכות בחיזוק נוסף.

כסגנית הנשיא התקשתה האריס להתבלט ולעצב את דמותה הציבורית, כפי שהתקשתה לייצר תמה מאחדת ומנצחת למסע הבחירות הכושל שלה בתוך המפלגה הדמוקרטית בשנת 2020. עם זאת, היא ידועה כחריפת שכל ולשון, כיאה לתובעת הראשית לשעבר של מדינת קליפורניה, וצפויה להציב בפני טראמפ אתגרים חדשים, במיוחד בעימות פומבי בין השניים. גם הרקע שלה – בת למהגרים מהודו ומג’מייקה – מהווים יתרון ובעייה אלקטורלית כאחד.

כסנאטורית מקליפורניה, היתה האריס חברה בוועדות המודיעין וביטחון המולדת. כסגנית הנשיא רכשה נסיון נוסף במדיניות חוץ וביטחון, בין השאר, בפגישות עם יותר מ-150 מנהיגים זרים.

Kamala Harris Biography

קרדיט: נשיונל מוזאון

 

האריס, הנשואה ליהודי, היתה הראשונה לשים מזוזה בכניסה למעון סגן הנשיא וגם נהגה לחגוג את ראש השנה, פסח וחנוכה. בעלה הבליט את מוצאו היהודי ושימש איש קשר של הממשל לקהילה היהודית. לאחרונה אירחה הקרנה של הסרט של שריל זנדברג אודות התקיפות המיניות שבוצעו ע”י חמאס ב-7 באוקטובר, הדגישה שנשים נאנסו, ונפגשה גם עם משפחות החטופים. ביתה החורגת, לעומת זאת, שאינה מזדהה כיהודייה, העלתה פוסט אחרי 7.10 בו קראה לתרום לאונר”א ותרמה בעצמה לקרן לסיוע לילדים פלסטינים.

האריס נחשבת ידידותית לישראל, אך גם ביקורתית, במיוחד בכל הקשור לסוגיות ההומניטריות במלחמה בעזה. ייתכן, אמנם, שהיא התבקשה ע”י הבית הלבן לשחק את תפקיד “השוטר הרע”, לעומת “השוטר הטוב” ביידן, ובכל זאת התבטאויותיה בלטו בחריפותן.

 

לצד האמירות המקובלות בדבר זכותה של ישראל להגן על עצמה, ומחוייבות ארצות הברית לבטחונה, האריס:
• הכירה “בזכותה הלגיטימית של ישראל לפעול לחיסול חמאס”, שהינו “ארגון טרור ברוטלי”, אך ציינה “שלא ניתן לייצר הקבלה בין העם הפלסטיני לחמאס”.

• אמרה במרץ שבעזה מתקיים “רעב” “ואסון הומניטרי”, שישנם עזתים שנאלצו “לאכול עלים ואוכל לחיות”, “נשים שילדו תינוקות הסובלים מתת תזונה…ילדים שמתים מתת תזונה והתייבשות” ותהתה מה עושות נשים בעזה בכל הקשור למוצרי היגיינה נשיים. האריס קראה לישראל להגביר משמעותית את זרימת הסיוע, “בלי תירוצים”, כמו גם להפסקת אש מיידית.
• הזהירה כי “כל מבצע צבאי גדול” ברפיח יהיה “טעות גדולה” ורמזה לצעדי עונשין באומרה שהנשיא “אינו שולל אף תגובה”. לדבריה היא “בדקה את המפות ואין לאנשים האלה לאן ללכת ומדובר במיליון וחצי איש ברפיח…”. כן הדגישה “שהיינו מאוד בהירים שאזרחים תמימים רבים מידי נהרגו בעזה…ושהישראלים והפלסטינים זכאים למידות שוות של ביטחון וכבוד”.
• חוזרת ומדגישה את תמיכתה בפתרון של שתי מדינות, שארצות הברית פועלת לסיים את העימות בדרכים שיבטיחו את החזרת החטופים, יסיימו את הסבל של הפלסטינים ויבטיחו את “זכותם של הפלסטינים להגדרה עצמית, כבוד וחירות”.
• אמרה בתחילת יוני שישראל גיבשה הצעה שיש בה כדי להביא לסיום הסכסוך ושהסיכויים לעסקה כיום מצויים בידי חמאס, “שחייב” לאמץ את ההצעה הישראלית.
• בחדרי חדרים אמרה, כמדווח, שעל הממשל לנקוט קו תקיף יותר כלפי ראש הממשלה נתניהו.

Who Is Kamala Harris? (Who HQ Now): Anderson, Kirsten, Who HQ, Gutierrez, Manuel: 9780593384480: Amazon.com: Books

קרדיט: חוקר מכון  INSS  ד”ר צ’ק פרייליך      קרדיט לתמונות: אמאזון