התקיפה בתימן: המסר לארה”ב חשוב יותר מהמסר לאיראן . דעה

משמעות התקיפה שביצע אתמול חיל האוויר באזור נמל חודיידה בתימן אינה, כפי שאמרו דוברים ישראלים, קטיעת ציר ההברחות מאיראן לחות’ים. ההברחות יימשכו ואף יתגברו. התקיפה גם לא תרתיע או תעצור את תקיפות החות’ים, יתכן שהיא דווקא תגביר אותן. בכירים ישראלים טענו גם כי מדובר בשליחת מסר לאזור ובעיקר לאיראן ולשלוחיה כי ישראל לא תבליג על פגיעה באזרחיה וכי היא יודעת להלום רחוק מגבולותיה. אולם, איראן מודעת ליכולות חיל האוויר הישראלי. הדגמת היכולות לא באמת נדרשה. לא זו היתה מטרת התקיפה.

המסר שישראל שלחה נועד להגיע למדינות ערב המתונות, למערב – ובעיקר לארה”ב, שמזה 9 חודשים מובילה קואליציה בינלאומית בים האדום שמנסה להתמודד עם התקפות החות’ים, תוך ניסיון ברור שלא להסלים את המצב לכדי קונפליקט אזורי. המסר למדינות הקואליציה הוא ש”ההכלה” נכשלה ויש לפגוע בחות’ים באופן קשה יותר. נמל חודידה הוא צינור החמצן של הכלכלה החות’ית והמשך פגיעה בו תקשה מאוד על כלכלה זו, שגם כך מתמודדת עם סנקציות אמריקאיות משמעותיות.

יש לציין כי ישראל תתקשה לגייס את מדינות האזור להתייצב פומבית נגד החות’ים למרות שחלקן, בעיקר מצרים, נפגעו מהתקפותיהן על נתיב הסחר הבינלאומי בים האדום אף יותר מישראל. מדינות ערב חוששות מתגובה מצד איראן או שלוחיה ומבקשות להתרחק מקו האש ולגדר סיכונים. סיוע אפשרי מצדן יהיה פאסיבי ושקט ובכל מקרה על ישראל, לצד הכנת מדרגות הסלמה, לתאם ככל הניתן את תקיפותיה עם הקואליציה האמריקאית ועם מדינות באזור שעלולות להיפגע מתגובת הנגד של החות’ים בהינתן אסקלציה כמעט ודאית.

קרדיט: חוקרי מכון INSS ד”ר יואל גוז’נסקי ואילן זלאיט     קרדיט לתמונות: שירה- תמונות ב-AI