האם הלוחמה האלקטרונית הרוסית מצליחה לכופף את כנפי הטכנולוגיה המערבית באוקראינה? חלק ג’

 

 

 

פיתוח המלחמה הקרה
ההתמקדות של רוסיה בלוחמה אלקטרונית החלה עם פיתוחו של נשק מדויק מערבי בעשור האחרון של המלחמה הקרה. הייתה זו פריצת דרך ששיבשה את מאזן הכוחות שיצרו הארסנלים הגרעיניים הסובייטי והמערבי.

כלי נשק כמו אקסקליבר וטילי GMLRS תוכננו לפני עשרות שנים. לכן אין זה מפתיע שציוד לוחמה אלקטרונית רוסי, שנוצר במיוחד כדי להתמודד עם האיום הזה, הוכיח שהוא מסוגל לעשות זאת ברגע שנפרש בהיקף משמעותי.

רבות ממערכות התחמושת המדויקת המערביות המודרניות מסתמכות, לפחות בחלקן, על ניווט לווייני כדי לפגוע במטרות שלהן. עד קיץ 2023, השתמשו הרוסים במסה של יכולות הלוחמה האלקטרונית שלהם כדי לחסום או לזייף ניווט לווייני בתוך חגורה ברוחב של כ-40 מייל (כ-64 ק”מ) לאורך קו החזית, שאורכו 800 מייל (כ-1,300 ק”מ).

 

התחמושת המדויקת של רוסיה עצמה, כמו פגזי קרסנופול, מסתמכת על הנחיית לייזר לכיוון היעד על ידי כטב”מים של אורלן-30, שהמשיכו לפעול ללא הנחיית GPS. ארה”ב סיפקה לאוקראינה פגזי ארטילריה דומים מסוג M712 Copperhead, אך כוחות אוקראינים ממעטים להשתמש בהם, לדבריהם בגלל מחסור כטב”מים תואמים לייעוד מטרות.

לאחרונה הכניסה רוסיה לשימוש בקנה מידה משמעותי את ערכת הנחיית הלוויין המשופרת של Kometa-M. זו עמידה הרבה יותר בפני חסימות אוקראיניות, והיא איפשרה להשתמש בפצצות גלישה רוסיות בעלות השפעה הרסנית נגד עמדות אוקראיניות.

השיבוש הרוסי הוכיח את עצמו כמוצלח במיוחד עם אקסקליבר, שהשתמשה במרעומים שתוכנתו להתפוצץ בגובה מסוים, ובגלל הפרעה ל-GPS לא הצליחה להתפוצץ כלל, אומרים חיילים אוקראינים. פגזי ארטילריה מונחים מדויקים אחרים, כמו פגזי ה”בונוס” שמייצרות צרפת ושבדיה, הפכו גם הם ליעילים פחות בגלל שיבושים רוסיים.

 

עם תחמושת GMLRS עבור מערכת Himars, התמונה מורכבת יותר. הסטייה משתנה בהתאם למרחק: פגיעות מטווח קצר יותר הן רגישות יותר לתעתוע של GPS, ויכולות להגיע לכמה עשרות יארדים, אומרים חיילים אוקראינים. זו בעיה גדולה עבור טיל ה-GMLRS מסוג M31 בעל ראש הנפץ האחיד, ששימש בהצלחה רבה בשנת 2022 כדי לכוון לבונקרים, מרכזי פיקוד, סירות, מחסני נשק וציוד רוסיים.

בתחמושת הזו, סטייה של 10 עד 30 יארד היא ההבדל בין פגיעה להחטאה. הדיוק המופחת אינו מהווה בעיה משמעותית עבור טיל ה-GMLRS מסוג M30, שבעת הפגיעה מרסס אזור נרחב במטר של כדורי טונגסטן. אוקראינה ממשיכה להשתמש בתחמושת הזו כדי לפגוע בעמדות ארטילריה רוסיות כחלק מירי נגד סוללות.

בשני סוגי הטילים ניתן לשפר את הדיוק על בסיס סיור יעיל יותר בשטח האויב באמצעי לוחמה אלקטרונית וטקטיקות מתקדמות יותר.

מפקד יחידת סיור אוקראינית שהנחה כ-300 פגזי אקסקליבר אל מטרות רוסיות בשנים 2022 ו-2023 נזכר בחיבה עד כמה התחמושת הזו הייתה הרסנית. “זה זול, זה רב-תכליתי, זה היה הנשק האמיתי של הניצחון”, אמר. “הוא היה יכול להיות כזה שוב אם הוא היה מתחדש באופן מותאם לשדה הקרב שהשתנה. אבל, עד כמה שאנחנו יודעים, לא מחדשים אותו”.

קרדיט: וול סטריט ג’ורנל (אליסטר מקדונלד תרם למאמר זה)     תרגום ועריכה: אתר החדשות גלובס ישראל

קרדיט לתמונות: שירה-יוצרת תמונות ב-AI