האם הלוחמה האלקטרונית הרוסית מצליחה לכופף את כנפי הטכנולוגיה המערבית באוקראינה? חלק א’

מלחמת רוסיה-אוקראינה:הנשק שפעל היטב נגד רוסיה, עד שהכל השתבש

המערב העמיד לרשות אוקראינה תחמושת מדויקת, ומוסקבה קפצה על ההזדמנות ללמוד כיצד להביס אותה • בפנטגון מודעים מאוד לאיום הלוחמה האלקטרונית המתפתחת שמציבה רוסיה, אבל לא ממהרים לשדרג את הקיים: “אנו לא רוצים להפיק לקחים מאוקראינה יתר על המידה. הם נלחמים בדרך שבה לא היינו נלחמים בהכרח”

נשק הארטילריה אקסקליבר עשה פלאים כשהוכנס לשימוש בשדה הקרב באוקראינה בקיץ 2022. הפגזים פגעו בטנקים ובארטילריה הרוסיים בדיוק כירורגי בהנחיית GPS, ורחפנים צילמו מלמעלה את כדורי האש שנוצרו בפגיעות. זה לא החזיק מעמד זמן רב

בתוך שבועות החל הצבא הרוסי להסתגל לנשק החדש, נשען על יכולות הלוחמה האלקטרונית האדירות שלו. הוא הצליח להפריע להנחיית ה-GPS ולמנגנוני ההפעלה של מטעני הנפץ, וגרם לפגזים לתעות בדרך, או לא להתפוצץ. באמצע השנה שעברה הפכה התחמושת מסוג M982 של אקסקליבר, שפיתחו RTX האמריקאית ו-BAE Systems הבריטית, לחסרת תועלת, והיא כבר אינה בשימוש. כך לדברי מפקדים אוקראינים.

כמה כלי נשק אחרים, שהדגימו גם הם את העליונות הטכנולוגית של המערב, זכו לגורל דומה. אמצעי הנגד האלקטרוניים הרוסיים הפחיתו באופן משמעותי את הדיוק של טילים מונחי GPS שירו מערכות Himars, הנשק שלזכותו נזקף היפוך מומנטום המלחמה לטובת אוקראינה בקיץ 2022, לדברי גורמים בצבא אוקראינה.

מערכת תחמושת חדשה לגמרי, של פצצות בעלות קוטר קטן המשוגרות מן הקרקע (GLSDB) בייצור חברת בואינג האמריקאית וחברת סאאב השבדית, נכשלה לחלוטין לאחר שנכנסה לשימוש בחודשים האחרונים. זאת, גורסים גורמים אוקראינים ומערביים, בגלל לוחמה אלקטרונית רוסית. היא כבר לא בשימוש באוקראינה, וממתינה לתיקון כולל.

הפנטגון סירב לדון בביצועים של מערכות נשק ספציפיות בארה”ב, מסיבות של אבטחה מבצעית.

חלק מכלי הנשק המדויקים האחרים של המערב, שסופקו לאחרונה, ממשיכים לפגוע במטרות רוסיות בעלות ערך גבוה. טילים בליסטיים מסוג ATACMS מתוצרת ארה”ב, וטילי השיוט Storm Shadow שייצרה חברת ההגנה הצרפתית-בריטית-איטלקית MBDA הרסו השנה מספר שדות תעופה, מרכזי פיקוד ומתקני תקשורת בחצי האי קרים שכבשו הרוסים ובחלקים אחרים של המדינה. כמה מן הפגיעות המוצלחות היו בסוללות ההגנה האוויריות S-400 המהוללות של רוסיה

גם עבור כלי נשק אלה, זהו רק עניין של זמן עד שרוסיה תלמד כיצד להפחית את האפקטיביות שלהם ולשפר את שיעורי היירוט. “עלינו להניח שתמיד תהיה הסתגלות, והרוסים כבר הסתגלו למגוון דברים”, אמר רוב לי, עמית בכיר במכון לחקר מדיניות חוץ. “יעילות היכולות תהיה הגבוהה ביותר מיד לאחר תחילת השימוש בהן, ובמשך הזמן היריבים יפתחו אמצעי נגד”.

 

דיוק לעומת מסה
הצלחתה של רוסיה עם אמצעי נגד אלקטרוניים מהווה בעיה אסטרטגית עבור ארה”ב ובעלות בריתה. סין עוקבת אחרי רוסיה מקרוב, ומוסקבה ככל הנראה חולקת עמה חלק מלקחיה משדה הקרב בהתמודדות עם נשק מערבי.

הדוקטרינה הצבאית המערבית מסתמכת זה מכבר על אמונה שדיוק יכול להביס מסה. כלומר, תקיפות ממוקדות היטב יכולות לפגוע בכוחות האויב במספרים גדולים יותר, ולהפחית את הצורך בהוצאות מסיביות על חיילים, טנקים וארטילריה.

אולם הנחה זו לא נוסתה במלחמה גדולה עד לחזית באוקראינה. הכנסת הנשק המערבי לשם הראתה שמה שאולי עבד נגד צבאו של סדאם חוסיין, נגד הטליבאן או נגד לוחמי הגרילה של ארגון דאע”ש (“המדינה האסלאמית”), לא בהכרח יפעל נגד צבא מודרני כמו של רוסיה או סין.

“כמה מן ההנחות שלנו היו כנראה שגויות, משום שבמהלך 20 השנים האחרונות שיגרנו נשק מדויק נגד אנשים שלא יכלו לעשות שום דבר בקשר לזה”, אמר סגן גנרל בדימוס בן הודג’ס, לשעבר מפקד צבא ארה”ב באירופה. “עכשיו אנחנו עושים את זה נגד יריב שווה ערך, ולרוסיה ולסין יש את היכולות הללו”.

אחד הלקחים שנלמדו באוקראינה הוא על חשיבותם, גם היום, של פגזי ארטילריה לא מונחים מהאסכולה הישנה. ייצורם מתחיל להתגבר בארה”ב ובאירופה רק כעת, לאחר עשרות שנים של דעיכה, אמר סגן גנרל איסה פולקינן, מזכיר משרד ההגנה של פינלנד. “הם חסינים לכל סוג של חסימה, והם יגיעו למטרה ללא תלות בסוג של יכולת הלוחמה האלקטרונית הקיימת”, הוא אמר.

יותר מדירה: הפרויקט ליד קיסריה ששם דגש על משפחה וקהילה
ויליאם לפלנט, תת-מזכיר ההגנה של ארה”ב לרכש ומוכנות, הודה בהתבטאויות מן הזמן האחרון בהצלחותיה של רוסיה בשיבוש תחמושת מדויקת. “הרוסים נעשו ממש ממש טובים”, הוא אמר.

 

קרדיט: וול סטריט ג’ורנל (אליסטר מקדונלד תרם למאמר זה)     תרגום ועריכה: אתר החדשות גלובס ישראל

קרדיט לתמונות : ערוץ שירה יוצרת תמונות בינה מלאכותית