בדלנות אמריקנית או תסכול מבעלות ברית?

המועמדות של ג’יי. די. ואנס לתפקיד סגן הנשיא בארה”ב עוררה גל של דיווחים על “עליית הבדלנים” בארה”ב, כשהוא מוצג כדמות מובהקת של המחנה הזה. אבל האם ואנס באמת מייצג בדלנות אמריקנית, או שמא מדובר בתסכול אמריקני?

צובעים את ואנס כבדלן בגלל התנגדותו לסיוע הביטחוני לאוקראינה וביקורתו הקולנית עליו. שתי העובדות האלו נכונות, אך השאלה המרכזית היא: למה הוא מתנגד לסיוע? האם זה בגלל שנאה לאוקראינים? כנראה שלא.

באפריל 2024, ואנס פרסם מאמר דעה בניו-יורק טיימס שבו נימק את התנגדותו לסיוע. הטענה המרכזית שלו היא שממשל ביידן לא הוכיח שהסיוע האמריקני יכול להכריע את המלחמה. הוא העלה מספר שאלות: האם אוקראינה יכולה לנצח את רוסיה? מה היא צריכה לשם כך? האם ארה”ב יכולה לספק את מה שהיא צריכה? ואנס לא רוצה להפסיק את הסיוע כדי שפוטין ינצח, אלא כי הוא סבור שארה”ב מתדלקת מלחמה שאין סיכוי לניצחון אוקראיני.

האם הוא צודק? אני לא חושב. אני מאמין שאוקראינה יכולה לנצח, אבל לשם כך היא צריכה חיילים אוקראינים, נשק מערבי ואת החופש להשתמש בו כרצונה, ללא הגבלות אמריקניות. אם טראמפ ייבחר, האתגר עבור קייב יהיה לשכנע את הממשל החדש שהיא יכולה לנצח, והסיוע האמריקני הוא שיבטיח זאת. זו לא דרישה מוגזמת. האוקראינים צריכים לשכנע את ממשל טראמפ שהם שווים את ההשקעה.

 

 

מה שאנחנו רואים אצל ואנס ובקולות נוספים בממסד האמריקני זה לא בדלנות, אלא תסכול מבעלות הברית של וושינגטון, במיוחד האירופאיות. ואנס לא רוצה למסור את אירופה לפוטין, אבל הוא גם לא רוצה שחיילים אמריקנים יהיו היחידים שעוצרים את רוסיה מלדהור לברלין. והוא לא היחיד.

ארה״ב מתוסכלת מההוצאה הנמוכה של בעלות הברית שלה באירופה עוד מימי ממשל בוש הבן, עבור בממשל אובמה וכלה בממשל טראמפ. רוברט גייטס, מזכיר ההגנה תחת בוש ואובמה, נזף באירופאים עוד ב-2011. האמריקנים רוצים שהאירופאים יוכלו לשאת את משקל ההגנה שלהם בעצמם, או לכל הפחות את רוב המשקל.

למה שלא יעשו זאת? גרמניה, צרפת ואיטליה לבדן הן בין 10 הכלכלות הגדולות בעולם. אבל ההוצאה הצבאית שלהן נמוכה מזו של מדינות כמו רוסיה, הודו וערב הסעודית. למה?

 

קרדיט: ערוץ הטלגרם המשחק הגדול  קרדיט לתמונות : ערוץ שירה יוצרת תמונות בינה מלאכותית