מבזקי חדשות ליום 20-7-2024. מתעדכן

*- לא רק כטב”מים לעבר ישראל: החות’ים מרסקים גם את כלכלת מצרים
רשות תעלת סואץ המצרית הודתה השבוע כי תנועת הספנות בה נפגעה קשות כתוצאה מהתקיפות החוזרות ונשנות של החות’ים בים האדום. מהרשות נמסר כי הכנסות התעלה ירדו ב-23.5% במהלך שנת הכספים האחרונה (שהסתיימה ביוני 2024), והסתכמו ב-7.2 מיליארד דולר.

יו”ר הרשות, אוסאמה רביע אמר אתמול כי “תנועת הספנות בתעלה הושפעה קשות מהשלכות המשבר בים האדום, שכן אתגרים ביטחוניים גרמו לבעלי ומפעילי אוניות רבים להשתמש בנתיבים חלופיים לתעלה דבר מה שהשפיע לרעה על שיעורי הספינות שחצו את התעלה”.

רביע הוסיף: “הירידה באה לידי ביטוי בנתונים המעבר במהלך שנת הכספים 2023/2024, במהלכה עברו 20,148 ספינות והכנסות של 7.2 מיליארד דולר. בשנת הכספים הקודמת 2022 /2023, עברו 25,911 ספינות, שהניבו הכנסות של 9.4 מיליארד דולר.”

יצוין כי תעלת סואץ היא מקור משמעותי להכנסות מט”ח עבור מצרים.

 

*- מקום לדאגה? טורקיה מנסה להשתלט על מרבצי אורניום באפריקה
ביקור לא שגרתי של הצמרת הטורקית בניז’ר. שרי החוץ, ההגנה והאנרגיה של טורקיה ביקרו ביום רביעי במדינה המערב האפריקאית, כשלפי מקורות המעורים בנושא, כל זאת כדי להבטיח גישה למאגרי האורניום היקרים שנמצאים שם. המשלחת, בראשות שר החוץ האקאן פידן כללה גם את ראש המודיעין איברהים קאלין, ונועדה להבטיח את גישת אנקרה למתכת הבקיעה הנמצאת בניז’ר כדי לתספק את תעשיית האנרגיה הגרעינית המתהווה של טורקיה.
הביקור הטורקי רם הדרג מגיע לאחר שהחונטה הצבאית של ניז’ר משכה את זכויות הכרייה לפיתוח מרבצי האורניום מחברות קנדיות וצרפתיות. החונטה השתלטה על המדינה בהפיכה שהתרחשה ביולי 2023, והנשיא הנבחר שלה, מוחמד בזום, נשאר במעצר מאז.

טורקיה טוענת שהיא מעוניינת באספקת אורניום למתקן אקויו לחופי הים התיכון – תחנת הכוח הגרעינית הראשונה שלה, שנבנית על ידי רוסאטום הרוסית. ניז’ר מחזיקה בכ-5% ממשאבי האורניום בעולם, והיא מדורגת בין 10 המקורות המובילים למתכת זו.

 

*- זה סעיף הקיזוז המוביל שישראל מבצעת על כספי הרשות הפלסטינית
במהלך חמשת החודשים הראשונים של השנה ישראל קיזזה 800.6 מיליון שקלים מכספי המיסים של הרשות הפלסטינית. לפי נתוני משרד הכלכלה הפלסטיני, ישראל קיזזה עד כה השנה 607.9 מיליון שקל על סעיף החשמל. על סעיף המים קיזזה ממשלת ישראל לפלסטינים 132.8 מיליון שקלים, בעוד על הטיפול בנושא הביוב קיזזה ישראל לרשות 59.9 מיליון שקלים עד כה השנה.

 

*- ראש הממשלה הפלסטיני: יש לנו כבר תכניות מוכנות לשיקום הרצועה
ראש ממשלת הרשות הפלסטינית מחמד מוסטפא הצהיר ביום שלישי בפתח ישיבת הממשלה השבועית כי הרשות כבר גיבשה תכניות לשיקום רצועת עזה. אמירה קצת מפתיעה בהתחשב בכך שאין באמת אמדן מדויק לגבי הנזקים ברצועה.

מסטפא אמר ברמאללה כי “הממשלה, על משרדיה וגופיה השונים, הכינה תוכניות להתמודדות עם הצרכים הדחופים של רצועת עזה במקרה של הפסקת אש”. הוא לא חשף את פרטי התוכניות הללו, אך ציים כי הן ייושמו בשת”פ עם גורמים בינלאומיים, במיוחד מוסדות האו”מ, מוסדות האיחוד האירופי, כמו גם הבנק העולמי וגורמים אחרים.

ראש הממשלה הפלסטיני הוסיף כי ממשלתו “תמשיך לספק כל שביכולתה לתושבי עזה כולל שירותים בסיסיים והעברות כספיות למרות המשך הקיזוז הישראלי מכספי הסילוקין”.

 

*- בית משפט איראני “חייב” את ארה”ב לשלם פיצויים של כ-7 מיליארד דולר – על מה?
בית משפט באיראן פסק לפני ימים אחדים כי על ממשלת ארה”ב לשלם פיצויים לתובעים איראנים בשווי של 6.785 מיליארד דולר. מדובר בקוצה של כ-300 איראנים שחולים במחלת האפידרמולוזיס בולוזה, או בשמה היותר ידוע – מחלת עור הפרפר. זוהי מחלה שגורמת לעור להיות רגיש וכל מגע אתו מעורר גירוי, אדמומיות וזיהומים.

התובעים האיראנים טענו כי חברה שבדית פיתחה תחבושת מיוחדת שמקלה על החולים אך בשל הסנקציות היא אינה מגיעה לאיראן. בית השמפט קיבל את התביעה וקבע להם פיצויים על “נזקים גופניים ונפשיים”. בתביעה נכתב כי מאז יציאת ארה”ב מהסכם הגרעין ב-2018, מתו באיראן 20 חולי פרפר…

 

*- האם מתקרבת תקיפה משמעותית של החות’ים?
בשקט בשקט נראה שהמתיחות במפרץ עולה, לפחות ברמת ההצהרות. החות’ים בתימן טוענים כי ארה”ב בסיוע סעודיה פתחו כנגדם ב”מלחמה כלכלית” שנועדה להפעיל עליהם לחץ להפסיק את ההתקפות על נתיבי השיט. החות’ים טוענים כי תקיפות אלה נועדו לסייע לעזתים במלחמה נגד ישראל. בין הצעדים הכלכליים שננקטו נגד החות’ים באחרונה החלטה כי סניפי הבנק הפועלים בתחומם יאבדו את רשיונם וכן איסור סעודי להעברת כספים לשטחי החות’ים.

חבר הלשכה המדינית של החות’ים, חזאם אל-אסד, הגיב: “המו”מ עם המשטר הסעודי נמצא כעת בהקפאה, ויש הכנות צבאיות (…) לביצוע פעולות איכותיות ואסטרטגיות המכוונות נגד הפוטנציאל הכלכלי, החיוני והצבאי של המשטר הסעודי.” לדבריו זה במסגרת זכות התגובה של תימן כנגד מה שהוא כינה “ההסלמה הסעודית האגרסיבית כדי לתמוך בישות הישראלית כנגד 40 מיליון בני אדם בתימן”.

 

*- ארגון לבנוני לוקח אחריות על פעולה ראשונה נגד ישראל מאז ה-7 באוקטובר – מיהו
אתמול אחר הצהריים לקח ארגון לבנוני בשם “סראיא” אחריות על תקיפת מוצב ישראלי באזור חוות שבעא. זו הייתה הפעם הראשונה שארגון סראיא לוקח אחריות על תקיפת ישראל מאז החל העימות בדרום לבנון ב-7 באוקטובר.

סראיא הוקם בשנת 1997 על ידי חיזבאללה. בזמנו טען מזכ”ל הארגון חסן נסראללה כי ארגון סראיא נועד לקלוט כל לבנוני שרוצה להילחם בישראל אך אין הוא מאמץ בהכרח את הקו הדתי של חיזבאללה. לפיכך, סראיא הפך ארגון שבו ייצוג לכל העדות בלבנון ולא רק השיעים.

אנשי הארגון מאומנים וממומנים על ידי חיזבאללה. בשנת 2016 דווח כי הוא מונה כ-5000 לוחמים. בעבר נמתחה עליו ביקורת שהוא משמש כזרוע של חיזבאללה לצרכים פנימיים ולא ממלא את ייעודו “המקורי” של מאבק בישראל. מה גרם לארגון להיכנס למערכה אתמול? ייתכן שעקב מספר ההרוגים הגדול של חיזבאללה בתשעת החודשים האחרונים, הוא החליט שהגיע הזמן להקיז את דמם של בני עדות אחרות…

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון      קרדיט לתמונות: ערוץ הטלגרם של שירה – יוצרת תמונות AI