מחדש ימיו כקדם: תמונות חדשות חושפות דגם חדש של טנק אברמס עם תותח 140 מ”מ

תמונות אחרונות שהופיעו באינטרנט, מציגות את אב הטיפוס M1 “Thumper”, גרסה ייחודית של הטנק האגדי M1 Abrams המצויד בתותח ראשי בקוטר 140 מ”מ ובמטען פגזים אוטומטי.

ה”Thumper” פותח בסוף שנות ה-80,  תוכנן לשפר משמעותית את כוח האש ויכולות החדירה של ה-M1 Abrams הקיים, הכולל בדרך כלל תותח 120 מ”מ.

ה-M1 “Thumper” כלל צריח מוגדל שנועד להכיל את התותח המאסיבי בקוטר 140 מ”מ. פיתוח זה נועד לספק לטנק כוח אש מעולה, מה שהופך אותו ליעיל יותר נגד יריבים עם שריון כבד. אב הטיפוס עבר סדרה של בדיקות והערכות קפדניות כדי להעריך את הביצועים וההישרדות שלו בשדה הקרב.

תמונה

למרות ההתקדמות המבטיחה בכוח האש, Project Thumper נגנז בסופו של דבר. ההחלטה שלא להמשיך בייצור הושפעה מכמה גורמים, בעיקר מהעלות הגבוהה הכרוכה בפיתוח ופריסה של גרסה חדשה של הטנק עם תותח גדול יותר. יתר על כן, ההתקדמות בטכנולוגיית התחמושת עבור תותח ה-120 מ”מ המשמש את הטנק הסטנדרטי M1 אברמס סייעה לו לשמור על יעילותו בשדה הקרב, והפחיתה את הצורך המיידי בשדרוג לתותח ה-140 מ”מ.
תמונה
לשם השוואה, גרמניה ביצעה פרויקט דומה עבור טנקי ה- Leopard 2 שכלל שילוב מערכת טעינה אוטומטית לתותח ה-140 מ”מ, כשהתותח הראשי ממוקם בצד שמאל של הצריח, עם תחמושת מאוחסנת מאחורי הצריח. אולם, כמו אב טיפוס “החלוץ” –  “الضارب”, גם פרויקט זה הופסק בתום המלחמה הקרה ומעולם לא הגיע לשדה הקרב.

תמונות חדשות של אב הטיפוס “Thumper” של M1 Abrams עוררו עניין ודיון משמעותיים בקרב חובבי צבא ואנליסטים צבאיים. הם מספקים הצצה למאמצים השאפתניים שנעשו במהלך המלחמה הקרה לשפר את כוח האש של הטנקים ולהסתגל לדרישות המתפתחות בשדה הקרב.

תמונה
קרדיט: ערביכ דפנס    קרדיט לתמונות: צבא ארה”ב